וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורכים ייפוי כח מתמשך? דגשים חשובים שכדאי להכיר

עו"ד נורית פיש, בשיתוף zap משפטי

10.3.2021 / 8:02

רבים כבר הבינו את חשיבות החתימה על ייפוי כוח מתמשך - במיוחד בתקופת הקורונה. עו"ד נורית פיש מסבירה כמה דברים שכדאי לשים עליהם לב בעת החתימה: האם החתימה הפיכה ומה כדאי לכלול בטופס, על מנת לוודא שרצון החותם יבוא לידי ביטוי במלואו

אילוסטרציה. ShutterStock
חשוב להבין מהו ייפוי כוח מתמשך/ShutterStock

מגפת הקורונה חידדה את חשיבות החתימה על ייפוי כוח מתמשך - מסמך בעל תוקף משפטי המאפשר לחותם המסמך לקבוע מי יטפל בענייניו, וכיצד ייראו חייו מהיום שלא יהיה כשיר לקבל החלטות בכוחות עצמו. עורכת הדין נורית פיש, המתמחה בייפוי כוח מתמשך, צוואות, אפוטרופסות ודיני משפחה מרחיבה על הדגשים החשובים שיש להכיר בעת עריכת טופס ייפוי כוח, תוך התייחסות לנקודות מהן כדאי להימנע.

"החתימה על ייפוי כוח מתמשך מאפשרת לחותם לקבוע במסמך שייערך מבעוד מועד מי יהיה אחראי לטיפול בענייניו, כשלא יהיה כשיר רפואית לעשות זאת בעצמו", מסבירה עו"ד פיש. "ככלל, האדם או האנשים שעליהם הוא סומך ולהם יבחר להעניק את הסמכות יוכלו להבטיח שקולו ישמע, אם חלילה יהפוך לחסר ישע. במצב זה האנשים, שהסמיך לעניין יוכלו לתת בשמו הנחיות, לקבוע הגבלות, כללים ותנאים וינהלו את ענייניו בתחומים רפואיים, אישיים וסוגיות רכוש".

האם ניתן לבטל את ייפוי הכוח שניתן לאדם אחד או יותר כאשר האדם חוזר לאיתנו?

"בהחלט, ניתן למנות אדם אחד או יותר, וכן אפשר לקבוע חליף למקרה בו האדם, שמונה לא יוכל למלא את תפקידו. ניתן לערוך שינויים ולתקן את ייפוי הכוח בעקבות שינויים שיחלו במהלך השנים, ואפשר לתת הנחיות אלה גם למקרה בו תחול נבצרות זמנית (של הממנה או של הממונה), מצב שנותן מענה דווקא עכשיו בתקופת הקורונה, בו חולים הורדמו ולא יכול לנהל את ענייניהם, וכאשר שבו לאיתנם ביטלו את המינוי והמשיכו לנהל את חייהם בעצמאות".

עו"ד נורית פיש. אוסנת רום,
עו"ד נורית פיש/אוסנת רום

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי מהותי לתכנון העתיד, מתי נכון לשקול חתימה על מסמך זה?

"אפשר בוודאות לומר, כי הציבור כבר הבין והפנים את החשיבות של חתימה על המסמך, ואנו עדים לעלייה בהיקף הפניות של אנשים פרטיים לעשות זאת ואין לנו ספק, שמגפת הקורונה תרמה לנושא. יש לזכור, שניתן לחתום על ייפוי הכוח, גם כאשר אדם לא נמצא במיטבו, בתנאי שנבדק קודם לכן על ידי פסיכוגריאטר. בבדיקה עצמה בוחן הפסיכוגריאטר, אם האדם שמולו מבין על אף מגבלותיו את המשמעות, העומדת מאחורי מינוי של אדם שידאג לו ולענייניו, כאשר אינו כשיר לעשות זאת בעצמו".

האם במקרה זה האחריות על מתן האפשרות לחתום על מסמך ייפוי הכוח המתמשך מוטלת על הפסיכוגריאטר שנותן את חוות דעתו לנושא?

"זה קורה, גם במקרים בהם מתרשם הפסיכוגריאטר כי למרות מגבלותיו של האדם הוא מצליח להבין כי הוא מסמיך את מי שהוא סומך עליו שידאג לענייניו כאשר מצבו יחמיר. יחד עם זאת חובת הזהירות מוטלת על עורך הדין שעורך את ייפוי הכוח המתמשך. כשיש ספק אין ספק ולכן כדי למנוע אי בהירות בנושא חשוב מאוד לצרף חוות דעת, המפרטת את מגבלות החותם, הסמכות הפסיכיאטרית ומידע בנוגע למצבו של החותם".

מה החשיבות של מתן הנחיות מקדימות בטופס ייפוי הכוח המתמשך?

התיקון לחוק מבטל את הצורך למנות אופטרופוס חיצוני ומאפשר לאדם החותם על ייפוי הכוח להסדיר מבעוד מועד את האחריות לענייניו השוטפים בידי אדם שהוא סומך עליו

"על מנת, שמיופה הכוח יוכל לבצע את תפקידו כהלכה ובקלות, חשוב להכיר את ההנחיות המקדימות של המייפה ולהימנע משגיאות. זה הלב והליבה של ייפוי הכוח. כך למשל נהוג לתת כלים והנחיות לביצוע כל פעולה כספית שהיא מעל ל- 100,000 שקל, כיוון שמתחת לסכום זה מיופה הכוח נדרש לאישור בית המשפט בלבד. כמו כן, חשוב להתייחס לניגוד העניינים המובנה בייפוי הכוח. הרי במקרים רבים מיופי הכוח הם הצאצאים ושארי הבשר של החותם על המסמך ולכן יש לתת הנחיות הנוגעות לתמיכה בהם, ככל שהממנה תמך בהם לפני שיפוי הכח המתמשך נכנס לתוקף. כלים אלו מקלים מאוד על מיופה הכוח, בעת שהוא פונה לבית המשפט.

לסיכום, מגפת הקורונה חידדה לרבים את חשיבות הצורך בחתימה על טופס ייפוי כוח. התיקון לחוק מבטל את הצורך למנות אופטרופוס חיצוני ומאפשר לאדם החותם על ייפוי הכוח להסדיר מבעוד מועד את האחריות לענייניו השוטפים בידי אדם שהוא סומך עליו. ייפוי הכוח נכנס לתוקף ככל שהאדם אינו כשיר מבחינה רפואית לנהל את ענייניו, כאשר אדם זה חוזר לאיתנו - יבוטל יפוי הכוח המתמשך.

לפרטים נוספים על מסמך ייפוי כוח מתמשך ולעריכת מסמך זה, צרו קשר

לצפייה והורדת הסכמים משפטיים בנושאים שונים לחצו כאן>

עו"ד נורית פיש

טלפון - 0539374010

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד נורית פיש, בשיתוף zap משפטי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully