וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטרתם או יצאתם לחל"ת בקורונה? מגיעים לכם החזרי מס של אלפי שקלים

המרכז הלאומי להחזרי מס, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 24.3.2021 / 9:11

מאות אלפי שכירים, שנאלצו להפסיק לעבוד בעקבות משבר הקורונה, זכאים להחזרי מס גבוהים שלרוב הם אינם מודעים אליהם. מה צריך לעשות?

מס הכנסה. ShutterStock
מס הכנסה/ShutterStock

אלפי שקלים, ואולי אפילו עשרות אלפי שקלים - אלו הסכומים שככל הנראה מגיעים לכם, אם גם אתם חלק ממאות אלפי השכירים שנאלצו להפסיק לעבוד בשנה חולפת. בין אם פוטרתם, הוצאתם לחל"ת או הפסקתם לעבוד מסיבה אחרת, הכסף ממש מחכה שתאספו אותו, כמעט בלי מאמץ.

מכיוון שניתן לקבל החזרי מס באופן רטרואקטיבי שש שנים לאחור, בהנחה שמגיעים לכם החזרי מס של כמה אלפי שקלים עבור כל שנה, הרי שההחזר הכולל שתקבלו יכול להיות גבוה מאוד. אזהרה קטנה: אם לא תעשו דבר ולא תבקשו את הכסף בחזרה תוך 6 שנים, הוא יירד לטמיון.

זה נשמע כמעט דמיוני, אבל זה בדיוק מה שקורה למיליארד וחצי שקל שמוחזרים בכל שנה, בממוצע, על ידי רשות המסים לקופת המדינה. "הר הכסף" הזה, ששוכב אצל רשויות המס, נובע מהחזרי מס בהיקפים עצומים שמגיעים לישראלים רבים, שאינם טורחים לבקש אותם בחזרה.

משינוי של מקום העבודה ועד חופשת לידה

למי מהשכירים במדינת ישראל מגיעים החזרי מס? על פי הערכות, כ-80% מאיתנו משלמים מדי שנה סכומים גבוהים מדי לרשויות המס, ולכן זכאים להחזר. החלפתם עבודה, פוטרתם, הוצאתם לחל"ת, שהיתם בחופשת לידה או מחלה או הייתם בחו"ל פרק זמן משמעותי? מגיע לכם החזר.

למה? הסיבה לכך נובעת מהאופן שבו מחשבת רשות המסים את תשלומי המס שהיא גובה מאיתנו. היא מחייבת אותנו בתשלומים על פי חישוב שנתי, וכך אם לדוגמה עובד הרוויח בחודש מסוים 10,000 אלף שקל, הוא יחויב על בסיס זה לאורך כל השנה, בהנחה שהרוויח משכורת דומה.

לפי דוגמה זו, הרשות יוצאת מנקודת הנחה שהעובד הרוויח כל השנה 120 אלף שקל, ומחייב אותו מראש בשיעורי מס בהתאם. אבל, ברוב המקרים השכר משתנה, העובד לא עובד מספר חודשים או שמשכורתו קטנה, וכתוצאה מכך הגבייה מאותו עובד נעשית ביתר, והוא זכאי להחזרי מס.

גם עובדים ששכרם השתנה לאורך השנה עשויים להיות זכאים להחזרי מס משמעותיים. למשל, אם אתם אנשי מכירות שמקבלים שכר על בסיס עמלות, והשכר שלכם תנודתי והשתנה לאורך השנה, כדאי שתבדקו את זכאותכם להחזרים. ככל הנראה, מגיע לכם החזר משמעותי מהמדינה.

הטבות מס של אלפי שקלים שלא מנוצלות

מי שזכאים להחזרי מס הם לא רק מי שהפסיקו לעבוד או שמשכורתם השתנתה, אלא גם מי שלא ניצלו הטבות מס שהגיעו להם לאורך השנים. כך למשל, אם השלמתם שירות צבאי, אתם זכאים במשך 3 שנים לאחר מכן לשתי נקודות זיכוי במס הכנסה ששוות אלפי שקלים. השלמתם תואר אקדמי ראשון או שני בשעה טובה? גם במקרה כזה, אתם זכאים לנקודת זיכוי במס הכנסה, אבל חייבים לדרוש זאת מהמעסיק, ואם לא דרשתם זאת - אתם זכאים להחזר מס.

רוצים עוד דוגמאות? בבקשה. יש לכם ילדים עד גיל 18? אתם זכאים על כל ילד ל-1.5 נקודות זיכוי בשנה שבה הוא נולד ולנקודת זיכוי נוספת בשנים שלאחר מכן. התגרשתם ואתם משלמים מזונות? מדובר בהוצאה מוכרת שמאפשר לקבל החזרי מס משמעותיים. אחד מקרובי המשפחה שלכם מקבל טיפולים סיעודיים? אתם זכאים להחזרי מס משמעותיים, וכך גם אם שילמתם תשלומים לביטוחי חיים בשנה החולפת, שילמתם מס שבח על מכירת דירה, פדיתם קופת גמל לפני מועד הפרישה ועוד.

מה צריך לעשות כדי לבדוק אם מגיע החזר?

האמת שלא הרבה. כדי לבדוק אם מגיעים לכם החזר מס, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לפנות ליועץ מס או לרואה חשבון המתמחה בכך כדי שיבחן את זכאותכם, כמעט בלי מאמץ. היבט לא פחות חשוב הוא שלרוב, התשלום על שירות זה נגזר כאחוז מההחזר שמגיע לכם. לכן, אם לא יגיע לכם החזר - לא תידרשו לשלם.

מה עוד צריך לדעת מי שרוצה לקבל החזר מס?

החזר מס יכול לקבל רק מי ששילם מס. כלומר, אם הרווחתם פחות מהתקרה שמחייבת בתשלום מס הכנסה (כ-6,500 שקל נטו לחודש לערך) - לא תוכלו לקבל החזר. מכיוון שהשכר הממוצע במשק גבוה יותר, הרוב המכריע של השכירים בישראל זכאים להחזרים.

כאמור, החזר מס ניתן לקבל באופן רטרואקטיבי על 6 השנים האחרונות. כלומר, אם לדוגמה בשנה האחרונה לא היו לכם הכנסות, אך בשנים קודמות היו לכם הכנסות כאמור, אתם בהחלט עשויים להיות זכאים להחזרי מס.

המרכז הלאומי להחזרי מס מלווה בשבע השנים האחרונות מאות שכירים ומתמחה, בין היתר, בייעוץ וביצוע החזרי מס לשכירים, קבלת החזרים מרשות מקרקעי ישראל, תיאום דמי ביטוח מביטוח לאומי ועוד

טלפון: 053-6318932

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

המרכז הלאומי להחזרי מס, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully