וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם בין יורשים: כשרוצים לחלק את העיזבון בצורה שונה

עו"ד ומגשרת ענבל כספי גאון, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 15.3.2021 / 8:27

מהו הסכם חלוקת עיזבון, מהם היתרונות שלו ומדוע מומלץ שלא לערוך הסכם מבלי ללוות את התהליך באיש מקצוע? כל מה שחשוב לדעת בנושא

זוג מבוגר חותם על צוואה. ShutterStock
אל תשכחו לערוך את הסכם חלוקת העיזבון שלכם/ShutterStock

רבים בקרב הציבור הרחב מאמינים כי צוואה היא מסמך שלא ניתן לפעול בניגוד למה שכתוב בו. כפועל יוצא מכך, יורשים רבים משלימים עם אופן חלוקת העיזבון שמופיע בצוואה, למרות שהיו שמחים לחלק את העיזבון בצורה שונה לחלוטין. זה המקום לציין כי חוק הירושה מאפשר ליורשים לחלק את העיזבון בכל דרך שימצאו לנכון.

כך לדוגמה, אם אב שהלך לעולמו הוריש לשני ילדיו את הדירה שבה התגורר ובנוסף סכום כסף מסוים, ייתכן מאוד שייווצר מצב שבו הילדים לא ירצו לחלוק את הבעלות על הדירה. במקרה הזה, עומדת ליורשים האפשרות לשנות את חלוקת העיזבון. בין השאר עומדת להם האפשרות לקבוע שאחד הילדים יהיה הבעלים הבלעדי של הדירה, בזמן שהיורש השני יקבל את כל הכסף שהורש.

מעבר לכך, אם המוריש הוריש שלוש דירות לשלושה יורשים שווים, כשכל אחד מהיורשים קיבל שליש מהבעלות בכל אחת מהדירות, עומדת ליורשים האפשרות לשנות את אופן חלוקת העיזבון על מנת שכל אחד מהם יהיה הבעלים הבלעדי של דירה אחת.

האם העברת נכס מקרקעין במסגרת הסכם בין יורשים מחויבת במס?

הורשה של דירה או נכס מקרקעין כלשהו לא מוגדרת בחוק כעסקת מקרקעין. לפיכך הורשה של דירה, לא מחויבת במס כלשהו. כפועל יוצא מכך, גם העברה של דירה שלמה או בעלות על אחוז מסוים מהדירה במסגרת הסכם בין יורשים, אינה מחויבת במס. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהעברה במסגרת הסכם בין יורשים לחלוקה מחודשת של עיזבון, עדיין מתנהלת במסגרת הליך ההורשה לפי החוק.

מעניין לציין בהקשר זה כי בעקבות תיקון לחוק מיסוי מקרקעין, הליך ההורשה מסתיים אך ורק לאחר החלוקה הראשונה של נכסי העיזבון בין היורשים. המשמעות היא שאין לראות ברישום הזכויות של היורשים בפנקסי המקרקעין את סיום הליך ההורשה ("ובלבד שמדובר בחלוקה ראשונה של ההורשה").

באילו מקרים בכל זאת יהיה צורך לשלם מס?

כפי שציינו, העברה של זכויות על נכס מקרקעין לא תחויב במס שבח או מס רכישה, כל עוד מדובר בהעברה שמהווה חלק מהליך ההורשה. עם זאת, יתכן שהיורשים יצטרכו לשלם מס וזאת במקרה שבו חלק מההעברה כלל שימוש בכספים שלא הורשו, כלומר שלא הועברו במסגרת העיזבון.

נחזור לרגע לדוגמה שהובאה לעיל, שני אחים ירשו דירה וסכום כסף מסוים. כעת נניח שסכום הכסף אינו גדול במיוחד ולכן האח שמעוניין לקבל בעלות מלאה על הנכס, צריך לשלם ליורש השני סכום מסוים מההון הפרטי שלו, שלא הגיע אליו במסגרת הירושה. במקרה הזה, שבו נעשה שימוש בכספים שמחוץ לעיזבון, העסקה תיחשב כעסקת מקרקעין. אך במקרה הזה, המס יוטל אך ורק על הכספים שהגיעו מחוץ לעיזבון: על נתח התשלום שבוצע מכספי העיזבון, לא יוטל מס כלשהו.

חשוב מאוד להדגיש בהקשר זה כי אם נערך הסכם שכולל צד אחד שאינו יורש מכוח צוואה או על פי דין, לא ניתן יהיה ליהנות מפטור מתשלום מס שבח, היטל השבחה ומס רכישה.

האם הסכם בין יורשים דורש אישור של בית המשפט?

לפי החוק, אין חובה לאשר את ההסכם שערכו היורשים בבית המשפט. למעשה ההסכם נכנס לתוקף ברגע שהיורשים חתמו עליו. התהליך להגשת בקשה לחלוקה שונה של העיזבון מתחיל עם מותו של המוריש: בשלב הראשון יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה ו/או צו ירושה לרשם לענייני ירושה ולאחר קבלת הצו יש לחתום על הסכם חלוקת עיזבון (הסכם בין יורשים).

את ההסכם יש לצרף לצו קיום הצוואה או צו הירושה שמגישים ללשכת רישום המקרקעין, בנוסף לבקשה לרישום הסכם חלוקת עיזבון וזאת על מנת שניתן יהיה לרשום את הנכס לפי מה שהסכימו עליו היורשים.

החשיבות של ליווי מקצועי לאורך התהליך

על פניו הסכם חלוקת עיזבון או הסכם בין יורשים, הוא כלי משפטי פשוט למדי ולו בשל העובדה שאינו דורש אישור של בית משפט. מדובר ביופי של דרך להימנע מתשלום מס שלא לצורך ולמנוע חיכוכים מיותרים בין היורשים. עם זאת, חשוב להבין שלא תמיד הכול מתנהל על מי מנוחות. כך לדוגמה, החוק לא מגביל את האופן שבו העיזבון יחולק. כפועל יוצא מכך, עשוי להיווצר מצב שבו ההסכם יכלול חלוקה בלתי שוויונית בעליל.

כמו כן יש להזכיר כי הסכם חלוקת עיזבון הנערך בין יורשים, הוא לא הדרך היחידה לשנות את אופן חלוקת העיזבון. דרך נוספת שלא הזכרנו, היא הסתלקות מירושה, כשבמקרה הזה, אחד היורשים רשאי לוותר על חלקו בעיזבון לפני החלוקה שלו. היורש שבוחר לוותר על חלקו יכול לבחור אם הוא מעוניין להסתלק לטובת אדם אחר (מתוך רשימה מצומצמת של אפשרויות) או פשוט לוותר על חלקו לטובת היורשים האחרים.

כפי שניתן להבין, למרות שההסכם בא להקל על היורשים, במקרים מסוימים הוא עלול רק לסבך את העניינים ולגרום למחלוקות שלא היו קיימות קודם לכן. לאור כל זה, ההמלצה הטובה ביותר היא להימנע מלערוך את ההסכם באופן עצמאי. תחת זאת כדאי לפנות לעורך דין העוסק בתחום דיני המשפחה, המחזיק בניסיון רב בליווי יורשים בעריכת הסכמי חלוקת עיזבון. רק כך תוכלו להבטיח שרצונם של היורשים ימומש במלואו, ללא עיכובים או מהמורות לאורך הדרך.

עו"ד ומגשרת ענבל כספי גאון

טלפון: 053-9380382

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ומגשרת ענבל כספי גאון, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ירושה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully