וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גירושין בהסכמה: הדרך הקלה, היעילה והזולה ביותר לגירושין ולטובת כל המשפחה

עו"ד ומגשרת יהודית שם טוב, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 21.3.2021 / 8:41

מהם גירושין בהסכמה? מהם היתרונות שלהם? מהם האתגרים שעומדים בפני מי שמבקשים להתגרש בהסכמה? מדוע מומלץ לנהל גירושין בהסכמה באמצעות עורך דין שהוא גם מגשר? מדריך

ילד עצוב בזמן שההורים רבים. ShutterStock
זה אף פעם לא פשוט, אבל יש דרכים שונות להתגרש/ShutterStock

כשנכנסים להליכי פרידה וגירושין, כדאי לחשוב מראש כמה צעדים קדימה, במטרה להימנע ככל שניתן מניהול סכסוך משפטי ארוך בבתי המשפט, ולהגיע להסכמות משותפות בנוגע לכל ההיבטים של הסכם הגירושין.

גירושין בהסכמה, עם כל הקושי הרגשי הטמון ביכולת להגיע להסכמה עם מי שבדיוק נפרדים ממנו, גורם להפחתה של העוינות בין בני הזוג המתגרשים, מאפשר להם להמשיך לנהל את הקשר ההורי בצורה מטבית, ומסייע להפחית את מעורבותם של הילדים בסכסוך ובפרידה של הוריהם.

מהם גירושין בהסכמה?

בהליך רגיל של גירושין כל אחד מבני הזוג שוכר עורך דין (או טוען רבני) שייצג אותו בבית המשפט (או בבית הדין הרבני). לאחר מספר דיונים, המושתתים לרוב על מאבק המתנהל בין שני הצדדים, בית המשפט מכריע וקובע את תנאי הגירושין, כולל חלוקת הרכוש ואופן הטיפול בילדים.

גירושין בהסכמה, לעומת זאת, מבוססים על שיתוף פעולה בין המתגרשים. את הסכם הגירושין עורכים בני הזוג מראש, בסיוע של אנשי מקצוע, שפועלים לטובת הסכם מיטיב והגון עבור שניהם ככל האפשר. רק לאחר ניסוח ההסכם, פונים בני הזוג לבית המשפט שיאשר אותו.

מדוע גירושין בהסכמה הם קלים, מהירים וזולים יותר?

בגירושין בהסכמה התהליך יכול להתקדם בקצב שבני הזוג קובעים ולא תלוי בלוח הזמנים האיטי של המערכת הביורוקרטית (בתי המשפט או בתי הדין הרבניים). יש יותר מקום לגמישות ולניסוח חוזה שתפור בדיוק למידותיהם של המתגרשים והתהליך יכול להיות רגוע יותר. כאשר לא מלבים את הכעסים והתסכולים במאבק משפטי, יש פחות מתח במהלך ההידברות על ההסכם, ונותרים פחות משקעים בסיום ההליך.

לבסוף, אפשר להיעזר בעורך דין אחד שינסח את ההסכם עבור שני הצדדים ולחסוך כך את שכר הטרחה של איש מקצוע נוסף.

מדוע בכל זאת לא תמיד קל לבצע גירושין בהסכמה?

לתהליך של גירושין בהסכמה צריך להגיע עם מחויבות עמוקה וכנה לנהל את ההידברות ולהגיע להבנות, למרות משבר הפרידה. הגירושין והפרידה מציפים רגשות קשים של אכזבה, עלבון, כעס ותסכול. ולמרות כל המטען הזה, צריך לבחור שלא להתחשבן, להכיר בצרכים וברצונות של הצד השני, ולראות את טובתם של הילדים. זה לא קל, ולא תמיד בני הזוג בשלים לתהליך כזה. גם לחצים מהסביבה, מאנשים המורגלים במאבקי גירושין, עלולים להקשות על בני הזוג להתמסר לתהליך ההידברות של גירושין בהסכמה.

מהם הנושאים שיש להסכים עליהם?

ישנם שלושה תחומים עיקריים שעליהם צריך להגיע להסכמה:

1. פרידה - שני בני הזוג צריכים להסכים להיפרד.

2. חלוקת הרכוש - עליהם להחליט כיצד יחולקו הרכוש, הכסף והחובות המשותפים.

3. הילדים - כיצד יחולק הזמן של עם הילדים בין ההורים, מה יהיו הסדרי המפגש, מגורי הילדים, וכן החלטות עקרוניות בדבר חינוך, בריאות וכדומה. בנוסף, יש להסכים על תשלום המזונות וגובה המזונות.

גירושים. ShutterStock
צריך להגיע להסכמים, אחרת כל הצדדים סובלים/ShutterStock

מה הגורמים העלולים להקשות על הגעה להסכמות בכל אחד מהנושאים הללו?

ראשית, אם אחד מבני הזוג לא מעוניין בפרידה, קשה להיכנס להליך של גירושין בהסכמה, כיוון שהוא יחווה התנגדות בלתי פוסקת להליך כולו.

בתוך כך, חלוקת הרכוש, שהיא עניין רגיש מאוד, המשפיע על עתידם הכלכלי של כל אחד מהצדדים לשנים רבות, היא אחד ה"מוקשים" המרכזיים גם בהליכי גירושין בהסכמה. בעת הפרידה, רבים מאיתנו נמצאים במצבים מורכבים מבחינה כלכלית. למשל, אשה שהקימה עסק מצליח ורווחי, בעוד בן זוגה ויתר על קריירה מצליחה כדי להיות יותר בבית עבור הילדים. האם העסק צריך להתחלק ביניהם? האם הרכוש שנקנה ברווחי העסק צריך להתחלק באופן שווה?

גם עניין הילדים הוא נושא רגיש. בשנות הנישואין, הטיפול בילדים לא מתחלק באופן שווה בין בני הזוג, על פי רוב. האם בן הזוג שהשקיע יותר זמן בילדים, זכאי ליהנות מיותר זמן איתם גם לאחר הגירושין? האם הוא זכאי למשקל רב יותר בהחלטות עקרוניות לגביהם? אלו שאלות הרות גורל שמהוות אתגר שיש להערך אליו כשמבקשים להיכנס לגירושין בהסכמה.

כיצד ניתן להתגבר על הקשיים בהגעה להסכמות בנושאים אלה?

כדי להצליח להתגבר על המכשולים הללו ועל אחרים, חשוב להגיע לתהליך ניסוח ההסכם עם הרבה סבלנות ולהפעיל כמה שפחות לחץ על הצד השני. חשוב לאמץ גישה פתוחה וסובלנית, להקשיב לצד השני ולדעת להתפשר עמו. לא פחות חשוב, צריך לדעת לארגן את סדרי העדיפויות ולבחור איפה מתגמשים ואיפה מתעקשים.

כיצד עורך דין שהוא גם מגשר יכול לסייע בהתגברות על אתגרי הגירושין בהסכמה?

גירושין בהסכמה הם תהליך של בניית הסכמות משותפות, תוך ניסוח הסכם בעל תוקף משפטי. עורך דין שהוא גם מגשר הוא אדם מיומן בניהול ובהנחיית התהליך הרגיש, הדורש פתרון מחלוקות, בו בזמן שהוא גם מומחה משפטי בעל כישורים מתאימים לניסוח ההסכם, כך שיוכל לוודא שהוא הוגן עבור שני הצדדים.

עורכת דין ומגשרת יהודית שם טוב מתמחה בניהול הליכי גירושין בהסכמה

טלפון: 053-9429201

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ומגשרת יהודית שם טוב, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully