וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם נישואים אזרחיים עדיפים על פני מעמד של ידועים בציבור?

עו"ד תהל בירן, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 16.3.2021 / 16:41

עבור זוגות רבים שאינם מעוניינים או יכולים להינשא בטקס דתי, הבחירה בין נישואים אזרחיים לבין מעמד של ידועים בציבור היא מהותית. מהי המשמעות האישית והמשפטית של כל אחת מהאופציות הקיימות?

נישואים אזרחיים. ShutterStock
מה עדיף, נישואים אזרחיים או מעמד של ידוע/ה בציבור?/ShutterStock

הראל סקעת ובן זוגו, חה"כ עידן רול, נמצאים בקשר זוגי מזה כעשור ואף מגדלים ילד משותף בן שנתיים וחצי, אותו הביאו לעולם בהליך פונדקאות. מיסוד היחסים בטקס נישואים ברבנות, על פי דת משה וישראל, הוא כמובן בלתי אפשרי כיום עבור זוגות חד מיניים, אך אחרי קשר ממושך כל כך שכלל באופן ברור זוגיות וחיים משותפים, היו יכולים השניים, לכאורה, להסתפק במעמד של ידועים בציבור.

אלא שההגדרה של ידועים בציבור, שעדיין אינה מוסדרת כראוי בחוק הישראלי ומבוססת בעיקרה על הפסיקה בנושא, אינה מציעה לזוגות הבוחרים בה את מלוא הזכויות המגיעות לזוג נשוי. נישואים אזרחיים, לעומת זאת, מעניקים לבני הזוג מעמד שווה יותר לזה של זוג שנישא בטקס דתי, בייחוד בסיטואציה המורכבת ממילא של פירוק הקשר והחלטה על פרידה.

נשואים או ידועים בציבור - מצא את ההבדלים

בני זוג שמחליטים להינשא בטקס דתי ברבנות יירשמו אוטומטית כנשואים במשרד הפנים. במקרה של גירושין, שייערכו גם הם ברבנות, חלים על בני הזוג - כברירת מחדל - חוק יחסי הממון והלכת השיתוף. מטרתם - לחלק את הרכוש שנצבר לאורך הנישואים בצורה מאוזנת בין שני בני הזוג. אם רצונם של בני הזוג הוא לחלק את הנכסים/ הכספים שצברו בצורה שאינה שווה, יהיה עליהם להסדיר זאת טרם הגירושין בהסכם כתוב.

זוגות שאינם מעוניינים להינשא בטקס דתי או אינם רשאים לעשות זאת בשל היותם בני דתות שונות, בני אותו המין או מנועי חיתון על פי הדת ממגוון סיבות אחרות, יכולים להיחשב כידועים בציבור בהתקיים דרישות מסוימות. דרישות אלו אינן קשורות בהכרח למשך הקשר אלא בעיקר לשאלה האם בני הזוג אכן ניהלו חיים משותפים, זוגיות ומשק בית משותף, מתוך כוונה לחיות יחד גם בעתיד.

בניגוד לזוגות נשואים, כאשר בני זוג ידועים בציבור מחליטים להיפרד, אין כל חוק המגדיר את חלוקת הרכוש ביניהם. ביכולתם לערוך עם תחילת הקשר הסכם ממון או הסכם חיים משותפים ולאשר את תוקפו בבית המשפט, אך אם לא נערך הסכם כזה ואין הסכמה בין השניים, יהיה עליהם לפתוח בהליכים משפטיים לשם קביעת האופן בו יחולק הרכוש.

במסגרת ההליכים ידרוש בית המשפט הוכחות לכוונת השיתוף של כל אחד מהצדדים בנכסים אותם הביא עמו לקשר, וכן הוכחות להיותם ידועים בציבור, המעידות על קיום משק בית משותף ויחסי משפחה ועל כך שאיש מהצדדים לא רשום כנשוי לאדם אחר. למעשה, במקרים בהם זוג לא מיסד את הקשר באופן רשמי, בהתאם לאפשרויות העומדות בפניו, יידרשו השניים להוכיח בדיעבד בפני בית המשפט שאכן מדובר בזוגיות ושאכן הייתה כוונה של שיתוף בין הצדדים, על כל המשתמע מכך.

גם בכל הנוגע לחוק הירושה, שמגדיר אוטומטית את בן/בן הזוג הנשואים כיורשים חוקיים אלא אם צוואה תקפה מורה אחרת, יידרשו בני זוג ידועים בציבור להוכיח בבית המשפט כי הם עונים על ההגדרה. רק אז, ובתנאי שבן הזוג שנפטר לא השאיר אחריו צוואה עם הוראות אחרות, ייחשבו ליורשים חוקיים.

התרת הקשר הזוגי

נושא חשוב נוסף שמבחין בין מיסוד הקשר באופן רשמי לבין חיים משותפים ללא הסדרה הוא האופן בו תיעשה התרת הקשר. אצל זוגות יהודים שנישאו ברבנות, הליך הפרידה יידון אך ורק בפני בית הדין הרבני, כאשר הבעל הוא זה שייתן את הגט. אצל זוגות שנישאו בנישואים אזרחיים, במקרה בו הם מנועי חיתון מבחינת הדת, יידון הליך הפרידה בפני בית המשפט לענייני משפחה בתיק הנקרא התרת נישואים. במקרה זה נדרשת הסכמה הדדית לפרידה ו/או פסק דין חלוט של בית המשפט.

במקרה בו בחרו הזוג להינשא בהליך רפורמי או חלופי על אף שהם עומדים בתנאים להינשא ברבנות, ייתכן שהזוג יידרש לנהל הליך בפני בית הדין הרבני, למרות שלא נישאו באמצעות הרבנות.

לפיכך, לקראת החלטת הזוג על אופן מיסוד הקשר, חשוב להתייחס גם לדרך בה תתבצע הפרידה ולהבין כי באין הסדרה משפטית או טקס נישואין אזרחי, הרי שברירת המחדל אצל זוג שלא נישא (וכך גם במקרה של עריכת תעודת זוגיות), היא פרידה באופן חד צדדי מבלי להידרש להליכים נוספים.

הסדרת המעמד החוקי של בני הזוג בנישואים אזרחיים

האפשרות לערוך נישואים אזרחיים בחו"ל פתוחה בפני כל זוג שאינו מעוניין או רשאי להינשא ברבנות או במוסד דתי אחר אליו הוא משויך. המצב המשפטי היום מאפשר עריכת טקסי נישואים פרונטאליים במדינות אירופה (דנמרק ושאר מדינות סקנדינביה) וכן בארה"ב, וזאת תוך עמידה בתנאים שונים בהתאם לחוקי המדינה בה נישא הזוג. בתקופת הקורונה, ארה"ב אפשרה לערוך גם נישואים "מרחוק", אלא שתוקפם של נישואים אלה טרם הוסדר בישראל.

לאחר עריכת טקס הנישואים האזרחיים בחו"ל, יכול כל אזרח ישראלי על פי חוק, להגיע ללשכת רישום האוכלוסין ולהירשם כנשוי. הרישום של מי שנישאו בנישואים אזרחיים כבני זוג נשואים במרשם האוכלוסין תקף על פי חוק גם לזוגות חד מיניים ולמנועי חיתון.

מרגע שבני זוג שנישאו בטקס אזרחי רשומים במרשם האוכלוסין הישראלי כזוג נשוי, הם אמנם לא יוכרו על ידי המוסדות הדתיים, אך יחולו עליהם מרבית הזכויות והחובות האזרחיים שחלים על זוגות שנישאו כדת. בין היתר, במקרה של פירוק הקשר, תחול על בני הזוג גם הלכת השיתוף באופן אוטומטי, ללא צורך להוכיח את טיב יחסיהם כשם שנדרש מידועים בציבור.

כיוון שהמונח "ידועים בציבור" הוא יציר פסיקת בית המשפט ולא קבוע בחוק, הוכחתו בפני בית המשפט היא מורכבת. כדי להימנע מכך, מומלץ ברוב המקרים להסדיר את המעמד החוקי של בני הזוג מראש, באמצעות נישואים אזרחיים או בחלופה אחרת באמצעות הסכם בכתב שיקבל תוקף של פסק דין.

אם תחליטו, כמו סקעת ורול, למסד את יחסיכם בטקס נישואים אזרחי, מומלץ לעשות זאת בליווי עו"ד המתמחה בתחום על מנת להבטיח שהתהליך נערך כראוי. אם תעדיפו להישאר במעמד של ידועים בציבור, חשוב לערוך הסכם ממון או הסכם חיים משותפים על מנת להסדיר את זכויותיכם וחובותיכם במקרה של פרידה, החל מנושא הרכוש ועד לענייני המשמורת וזכויות הילדים המשותפים, אם ישנם כאלה.

הסדרת הזכויות בכתב חשובה גם במקרה בו רוצים הצדדים שלא לשתף כלל ולהפריד מלכתחילה את הבעלות בנכסים או ברכוש של כל אחד מבני הזוג, או לחילופין, לקבוע מערכת שיתוף לפי בחירתם בהסכמה ומראש.

גם במקרה זה, חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בהסכמים אלו על מנת להסדיר כראוי את מלוא הזכויות והחובות ולהבטיח הסכם תקף שיאפשר לאכוף את התחייבויותיכם זה לזה במקרה של פרידה.
עו"ד תהל בירן מציעה שירותים משפטיים נרחבים בתחום דיני המשפחה, בהם עריכת הסכמי ממון והסכמי חיים משותפים, הסכמי הורות משותפת, צווי הורות פסיקתיים, תיקי אימוץ, תביעות אבהות וכן ליווי מלא עד לקבלת תעודת נישואין אזרחית בדנמרק.

עוה"ד תהל בירן עוסקת גם בין היתר בניהול תיקי תביעות אזרחיות וחוזים מסחריים.

לפגישת יעוץ חייגו - 052-5066025

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד תהל בירן, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully