וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם הוא בגד בי, למה הסכם הממון לא מתבטל?"

עו"ד שני בן דוד, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 25.5.2021 / 16:30

מיציאה מהארון של אחד מבני הזוג ועד אלימות במשפחה: אילו סיטואציות, אם בכלל, עשויות להביא לבטלות הסכם ממון שנחתם? כל התשובות

אישה תופסת זוג מתנשק. ShutterStock
אישה תופסת זוג מתנשק/ShutterStock

א' הכירה את מ' באוניברסיטה והתאהבה בו. לפני שהתחתנו היה להם ברור: הם יחתמו על הסכם ממון שיקבע את אופן חלוקת הרכוש ביניהם, אם חס וחלילה יתגרשו. ברבות השנים, היחסים ביניהם השתבשו, ומ' החל לנהל רומן מחוץ לנישואין ולבגוד בא', עד שהכל התפוצץ.

א' הפגועה והכועסת, שכל השנים גידלה במסירות את הילדים המשותפים לה ולמ' ועשתה הכל למען הבית והמשפחה, בעוד מ' פיתח קריירה מפוארת, הייתה בטוחה שבגידתו של מ' תביא לפגיעה בתוקפו של הסכם הממון ביניהם, וטענה שלא ראוי להחיל את ההסכם כפי שנחתם, שעה שמ' רעה בשדות זרים ואילו היא ישבה בבית וגידלה את הילדים.

סיטואציה כמו זו היא לא שגרתית, והיא מעוררת שאלות מעניינות נוספות: למשל, איך יושפע הסכם ממון משינוי הנטיה המינית ("יציאה מהארון") של אחד מבני הזוג או להבדיל, מאלימות במשפחה?

בגדת בבן/בת הזוג? הסכם הממון חסין

על פי חוק יחסי ממון, הכלל הבסיסי הוא שבמהלך חיי נישואין בני זוג מתנהלים כמו עסק. הם צוברים יחד רכוש במאמץ משותף לאורך השנים, ללא קשר לשאלה מי עבד מחוץ לבית, ומי סייע יותר בגידול הילדים, והם יהיו זכאים למחצית הרכוש המשותף שנצבר על ידם, עד למועד הקרע ביניהם.

לכלל זה יש מספר חריגים בחוק יחסי ממון. אחד מהם קובע שההסדר הקבוע בחוק לא יחול אם קיים הסכם ממון בין הצדדים שקובע הסדר אחר. בהסכם ממון רשאים בני הזוג לקבוע הסדר רכושי ככל העולה על רוחם ביחס לרכוש שנצבר במהלך חיי הנישואין, ולקבוע כיצד יחולק אותו רכוש בעת גירושין (כספים, מניות, דירות וכו').

אבל מה קורה כאשר משבר קיצוני בין בני הזוג מטלטל את הזוגיות? למשל, אחד מהם בוגד באחר או יוצא מהארון? האם תהיה לכך השפעה על תוקפו של אותו הסכם שנחתם על ידי הצדדים מבעוד מועד? באופן עקרוני, לאירועים כאלה אין השפעה על הסכם הממון. עיקרון-העל בבתי המשפט הוא שהסכמים יש לכבד, ולכן הם חסינים מפני שינוי במקרים של בגידה למשל.

אם בני הזוג לא קבעו מפורשות בהסכם שהוא יתבטל במקרה של בגידה, יציאה מהארון או אירוע קיצוני אחר - הרי שההסכם נשאר בתוקף, וחלוקת הרכוש תיעשה כפי שקבעו בני הזוג במקור.

באיזה אופן בגידה כן יכולה להשפיע? היא יכולה לגרום לכך שבית דין רבני לא יעניק לבת זוג בוגדת את כתובתה. ואולם, כלל הרכוש יחולק על פי הקבוע בהסכם הממון, ללא קשר לבגידה.

מתי "יציאה מהארון" עשויה להשפיע?

כפי שצוין, גם יציאה מהארון של אחד מבני הזוג בחיי הנישואין לא אמורה להשפיע על ההסדר הרכושי שנקבע בהסכם הממון. מתי צעד דרמטי כזה כן עשוי לערער את ההסכם? כאשר עולה למשל, טענה של הטעיה על ידי אחד הצדדים, הטוען כי לא ידע על הנטייה המינית של האחר, בעת הנישואין.

טענה זו מבוססת על העילות המנויות בחוק החוזים לביטול חוזה (במקרה זה על הטעיה). ואולם, מדובר בטענה שברירית: ראשית, משום שבית המשפט עובר בקפידה על הסכם הממון טרם אישורו, ובוחן לעומק את הסכמת הצדדים. אם ההסכם אושר, קשה להאמין שהוא יבוטל בדיעבד.

בהקשר זה חשוב לציין כי הערכאה השיפוטית המאשרת את ההסכם ונותנת לו תוקף של פסק דין, אינה מהווה חותמת גומי. ישנם מקרים בהם בעת הליך אישור ההסכם, יתגלו דברים שאינם מאפשרים את אישורו, למשל: שההסכם מקפח בצורה גסה את אחד הצדדים, לחלופין, שההסכם נועד להפרה מלכתחילה ואינו בר ביצוע, או דוגמא אחרת, כאשר עולה שצד אחד כלל לא הבין את משמעות ההסכם - במקרים אלו ההסכם לא יאושר.

שנית, אם בן הזוג, שגילה לפתע את נטייתו המינית, טוען כי הוא כלל לא ידע שהוא חד מיני כאשר התחתן - טענת ההטעיה אינה יכולה להתקבל, וקשה לטעון שהיא מצדיקה את ביטול ההסכם.

להבדיל, גם אלימות במשפחה - על כל הקושי הכרוך בה - לא תוביל לביטול הסכם ממון בין בני זוג. אלימות במשפחה מאפשרת נקיטת הליכים נגד בן הזוג האלים, אך ככלל היא לא פוגעת בתוקפו של הסכם הממון.

ההסכם לא יחול אם בפועל בני הזוג זנחו אותו

הסכם ממון הוא, כאמור, חריג לכלל הבסיסי הקבוע בחוק, שלפיו הנכסים המשותפים שנצברו על ידי בני הזוג במהלך חיי הנישואין יחולקו ביניהם שווה בשווה.

אולם במקרים בהם בני הזוג עצמם סטו מהוראות ההסכם והפכו אותו להסכם "מגירה", יוכל צד להסכם לטעון שההסכם בטל עקב זניחתו על ידי הצדדים.

כך למשל, אם בני הזוג הסכימו בהסכם הממון שדמי שכירות מדירה שהיתה שייכת לבעל לפני הנישואין ייכנסו לחשבון נפרד שלו, אך הבעל בוחר להפקידם לחשבון משותף עם רעייתו - חזקה עליו שהוא בחר במודע להתנער מההסכם, והוא זה שיצטרך להפריך זאת.

לסיכום, הסכם ממון מספק הגנה חזקה להסכמה של בני זוג באשר לאופן חלוקת הרכוש ביניהם במקרה של פרידה. הסכמה זו צפויה לגבור על אירועים דרמטיים בחיי הנישואין, כמו בגידה או יציאה מהארון של אחד מבני הזוג, אלא אם בני הזוג התייחסו לכך במישרין בהסכם הממון, וקבעו כי בנסיבות אלה הוא לא יחול.

* הכותבת מתמחה בדיני משפחה וירושה, ומלווה זוגות רבים הבוחרים לערוך הסכמי ממון המסדירים את חלוקת הרכוש בעת פרידה

** הכתוב אינו מהווה תחליף ליעוץ מקצועי פרטני

טלפון: 053-6213786

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד שני בן דוד, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully