וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק חדלות פירעון החדש מציג: שעתם של הסדרי החוב

בשיתוף עו"ד עופר מצליח, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 4.4.2021 / 16:41

כך מעודד חוק חדלות פירעון החדש אזרחים שנקלעו לחובות לפעול לגיבוש הסדרי חוב ולהימנע מהליכים ארוכים שמעכבים את שיקומם הכלכלי

חברה בהליך סגירה. ShutterStock
פושט רגל. אילוסטרציה/ShutterStock

בחודש ספטמבר 2019 נפל בישראל דבר: כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון החדש יצרה מהפכה חוקתית בענף ושינתה רבים מההסדרים שהיו נהוגים בפקודת פשיטת הרגל הישנה.

בראש ובראשונה, בישר החוק החדש על שינוי תפיסתי של החייב, שינוי המכיר במציאות ימנו, לפיה אדם שנקלע לחובות הוא אזרח שעבר "תאונה כלכלית", אשר לחברה האחריות לשקמו כך שישתלב במהרה בחיים הכלכליים, כאזרח נורמטיבי ללא חובות.

עדות מרכזית לשינוי תפיסה זו, כפי שמוצג במסגרת החוק, היא החלפת שם התואר שניתן לאזרח שנקלע לחובות מ-"חייב" ל"יחיד" . לא מדובר בשינוי סמנטי, אלא במגמה חדשה של המחוקק אשר שמה במרכז החוק וכמטרת-על, את שיקומו של היחיד.

לצורך השגת מטרה זו מעודד החוק החדש יחידים ובעלי עסקים לגבש הסדרי חוב עם נושים טרם פנייתם להליכי חדלות פירעון (פשיטת רגל), מתוך מגמה הרואה בהליך הסדר הנושים ככזה שמקדם בצורה יעילה יותר את טובת היחיד, מפחית עומס ממערכת בתי המשפט ומשרת אף את האינטרס של הנושים עצמם.

כך, בעוד הליכי חדלות פירעון הם ארוכים יותר ומתישים, טומנים בחובם מגבלות על היחיד ופגיעה משמעותית בדירוג האשראי שלו, הרי שהליכי הסדר נחשבים כמהירים ויעילים יותר, ומאפשרים ליחיד חזרה מהירה לחיים כלכליים תקינים, מבלי להנציח יתר על המידה את כשלונו הכלכלי.

כל מי שעוסק בענף יודע שהליכי חדלות פירעון אינם מתאימים לכל אחד - בין אם אילו חובות נמוכים שאינם מצדיקים פניה להליך מסוג זה ובין אם נסיבות רבות אחרות. אם כך, ליחידים רבים יהווה ההסדר את "דרך המלך".

שינויים מבניים בחוק החדש מעודדים פניה להסדר

מן הסיבות לעיל ומסיבות רבות נוספות שולבו בחוק החדש שינויים מהותיים שמטרתם להוביל את היחיד לשלם את חובותיו לנושים בדרכי הסדר.

ראשית, כדי לעודד יחידים לפעול לגיבוש הסדרי נושים, בוטלה דרישת המינימום בהצעת ההסדר כפי שהייתה קיימת בפקודת פשיטת הרגל הישנה, ולפיה נדרש החייב להציע הצעה שלא תופחת מ-30% דיבידנד מסך הנשייה, כך שכיום רשאי היחיד לתת את הצעתו להסדר נושים ללא מגבלת מינימום בחוק.

בנוסף, קיצור הליכי חדלות פירעון (פשיטת רגל) בחוק החדש לתקופה בת 4 שנים הובילה להעלאה משמעותית בסכומי צו התשלום החודשי שנקבעים במסגרת ההליך, באופן שמצמצם את יתרונות ההליך אל מול האפשרות לגיבוש הסדר נושים. יתרה מכך, בוטל הליך איחוד תיקים לחייב מוגבל בהוצאה לפועל, וכן הוקשחו התנאים להסדרת חובות בצווי תשלום, במטרה למנוע מחייבים "להיתקע" שנים רבות בהליכים שאינם מקדמים את שיקומם.

כך, יחידים בעלי חובות בהיקף נמוך מ-150 אלף שקל מופנים תחילה, באופן אוטומטי, לבחינת האפשרות לגיבוש הסדר נושים, ורק במידה ואין הדבר עולה יפה, הם יופנו להליכי חדלות פירעון.

בהקשר זה יצוין כי החקיקה החדשה אף מאפשרת לבית המשפט לנקוט בגישה אקטיביסטית ולאשר הצעת הסדר שלה התנגד נושה במקום בו בית המשפט לא מצא טעמים סבירים להתנגדותו.

נוסף על כך, בחסות משבר הקורונה, אושר ביום 18/03/2021 תיקון מס' 4 לחוק חדלות פירעון, שתוקפו לשנה אחת בלבד, המאפשר את עיכובם של הליכי גבייה כנגד יחידים המעוניינים להציע הסדר נושים - זאת למשך שלושה עד ארבעה חודשים - אפשרות שהייתה קיימת עד כה רק לפונים להליכי חדלות פירעון (פשיטת רגל).

יש לציין, כי מול המגמה המעודדת פניה להסדרי נושים, הרי שיחידים רבים אינם בעלי אמצעים או לחילופין קיימות נסיבות בעניינם, בגינן אין באפשרותם להציע הסדר או שדרך פעולה זו אינה כדאית עבורם. לפיכך, ישנה חשיבות רבה בקבלת ייעוץ מקצועי, שיאפשר לכל אזרח שנקלע לחובות לפעול לפתרון הבעיה מתוך ראייה כוללת של נסיבותיו הספציפיות, כך ששיקומו הכלכלי יקודם בדרך המיטבית ביותר עבורו.

עו"ד עופר מצליח מתמחה בתחום חדלות הפירעון ומלווה חייבים רבים שמבקשים להגיע להסדרי חוב עם הנושים שלהם

טלפון: 053-6281681

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף עו"ד עופר מצליח, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully