וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימני האזהרה: מתי כדאי לערוך בדיקת פוליגרף לזיהוי בגידה?

מכון הפוליגרף RMZ, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 4.11.2021 / 13:31

משינויים בהתנהגות ועד ביקורת מוגזמת: אילו סימנים צריכים לעורר תמרורי אזהרה לכך שאולי בן או בת הזוג בוגדים בכם - ומתי בדיקת פוליגרף יכולה לעזור? הנה כל התשובות

אישה בבדיקת פוליגרף. ShutterStock
שימו לב. בדיקת פוליגרף/ShutterStock

רבים מאלה שנפלו קורבן לבגידה מצד בן או בת הזוג יכולים להישבע שהיו עיוורים לגמרי בזמן אמת. פעמים רבות הם מעידים שכל סימני האזהרה היו שם, והם פשוט בחרו להתעלם מהם, במקום לעמת את בן הזוג עם החשד, ולבדוק זאת באופן ישיר.

ואולם, במקום להדחיק, חשדות לבגידה מחייבים פעולה אקטיבית. קיימים לא מעט סימנים שעשויים להעיד על בגידה של בן הזוג. אף אחד מהם כשלעצמו אינו מהווה ראיה חותכת לבגידה, אבל הצטברות של כמה מהם חייבת לעורר כמה סימני שאלה.

אם הסימנים שנבקש להעלות בשורות הקרובות מוכרים לכם, כדאי שתבדקו את החשדות בזהירות. שיחה אמיתית וכנה עם בן הזוג יכולה להיות הצעד הראשון כדי ללבן את הנושא, אך אם זה לא מספיק, תוכלו לערוך לבן הזוג בדיקת פוליגרף.

הסימנים השונים שעשויים להעיד על בגידה

מעט יומרני, ולמעשה כמעט בלתי אפשרי, להעלות על הכתב את כל הרמזים המקדימים שעשויים להעיד על בגידה. מניסיון עבר קיימים כמה סימנים שחוזרים על עצמם:

שינוי התנהגותי אצל בן הזוג: כל שינוי התנהגותי אצל בן הזוג עשוי לעורר חשד. אובססיה פתאומית לעבודה, בושם חדש או בגדים צעקניים ולא אופייניים יכולים להיות ביטוי להתחלת קשר או רומן. באותו אופן, אם פתאום בן או בת הזוג נמצאים יותר ברשתות חברתיות, הולכים עם הטלפון לחדר הסמוך או שהם מנהלים שיחות טלפון מהוססות, זהו סימן אפשרי לבגידה.

שינויים בקשר הרגשי בין בני הזוג: אדם ששוקל בגידה ינסה למצוא דרכים להצדיק את עצמו ואת ההחלטה שלו מבחינה רגשית. לכן, הוא יכול פתאום להיות יותר ביקורתי כלפי ההתנהגות שלכם. יכול להיות שתרגישו שהוא "מחפש לריב איתכם".

שינויים בחיים של בן הזוג הנבגד: בן הזוג הנבגד לעולם לא אשם במעשה הבגידה של בן או בת הזוג. אבל שינויים בחייו עשויים להשפיע על מצב הקשר הזוגי, ובלי לשים לב להוביל לבגידה.

מצבו הנפשי של בן או בת הזוג: כמעט תמיד המניע העומד מאחורי בגידה איננו הסקס. בגידה היא לרוב ניסיון התמודדות פנימי של הבוגד או הבוגדת עם עצמו ועם חייו. לכן כל טלטלה בחייו של בן או בת הזוג עלולה להוביל לבגידה. פיטורים מהעבודה לדוגמה מהווים טריגר לבגידה.

טריגר משמעותי נוסף לבגידה הוא דווקא מוות. מוות של בן משפחה או של חבר קרוב עשויים לדחוף את בן הזוג לרצות להרגיש שהוא "עדיין חי", ולעשות זאת על ידי רומן.

רקע משפחתי: אנשים מרקע משפחתי מסוים עלולים לבגוד יותר מאחרים. מצד אחד, מי שמגיעים מאסכולת חינוך מאוד נוקשה ולא פתוחה עשויים לרצות לחקור את הגבולות שלהם ולבגוד. החינוך הנוקשה, שלא פעם מדחיק את המיניות, עלול לדחוף למרד שייגמר בבגידה.

מנגד, גם מי שמגיעים ממשפחות הרוסות, שיש בהן היסטוריה של בגידות, בוגדים מבחינה סטטיסטית יותר מאחרים, ועשויים שלא לראות בכך משהו בעייתי.

היחס של החברים ובני המשפחה לבגידות: עוד נקודה שכדאי לברר היא מהו היחס של החברים ובני המשפחה לבגידות: האם הם סלחניים לבגידות, האם חברים שלהם בוגדים? כל הנקודות הללו חשובות כיון שחברים שסלחנים לבגידות עשויים להיות בעייתיים מאוד בהקשר הזה.

אפשרות פוגענית פחות מהפעלת חוקר פרטי

בני זוג שמקנן בהם ספק לבגידה מצד בן הזוג האחר יכולים לפנות לכל מיני נתיבים. למשל, לנסות להתחקות אחר מעשיו של בן הזוג, באמצעות האזנות ומעקבים שיבצע חוקר פרטי. אלא שדרך זו עלולה להתברר כהרסנית, ולהרוס עוד יותר את מעט האמון שעדיין קיים בין בני הזוג.

דרך אחרת, שהיא ישירה ומתאימה יותר למערכת יחסים זוגית, היא לבקש מבן הזוג לערך בדיקת פוליגרף לשלילת נושא הבגידה. זהו אמצעי יעיל, אמין ודיסקרטי, שעשוי להיות מתאים הרבה יותר, כאשר נוצר בין בני הזוג חוסר אמון ועולה חשד לבגידה.

יש לציין, כי על פי פסיקת בית המשפט העליון בני זוג המנהלים זה נגד זה הליך גירושין ומעלים טענות על בגידה יכולים להסכים כי בדיקת הפוליגרף שיבצעו תהיה מכרעת, ועל פי תוצאותיה תוכרע טענה זו. ואולם, הסכמה זו כפופה לכך שתוצאותיה של הבדיקה יהיו חד-משמעיות.

בן הזוג אינו חייב להסכים לביצוע בדיקת פוליגרף בעת הליך גירושין, אולם סירוב זה עלול לפעול נגדו בנסיבות מסוימות, כאשר הצד השני עשוי לטעון כי הוא מסרב מאחר שהוא "אשם".

הכלי היעיל והמדויק ביותר לזיהוי אמת ושקר

בדיקת פוליגרף קיימת כבר עשרות שנים, והומצאה בתחילת המאה העשרים. אף בתחילת הדרך הועלו טענות ביחס למהימנות של כלי זה, הפך הפוליגרף למכשיר היעיל והמדויק ביותר לזיהוי אמת ושקר, ועל פי הערכות האמינות שלו בביצוע בדיקות אלה עומדת על 90%-95%.

הפוליגרף בוחן שינויים פיזיולוגיים שחווה אדם, כאשר הוא נשאל שאלות שונות. בין היתר, בוחן המכשיר את השינויים בלחץ הדם של הנבדק, הדופק שלו וההזעה. הפוליגרף פועל על בסיס העיקרון של קבלת תגובות בלתי רצוניות ממערכת העצבים של הנבדק שאין לו שליטה עליהן.

במסגרת הבדיקה, נשאל הנבדק תחילה שאלות כלליות שונות, שאינן קשורות לנושא הבדיקה, כדי לבחון את התגובות שלו באופן כללי ולהשוות אותן לתגובות הבלתי רצוניות שלו שיינתנו על ידו בהמשך. לאחר מכן, עוברת הבדיקה לנושא הבגידה, והנבדק נשאלות שאלות בנושא זה.

בודק פוליגרף חייב להיות מנוסה מאוד ולפעול במקצועיות רבה - במיוחד כאשר מתעורר חשד לבגידה אצל אחד מבני הזוג - כדי לבצע את ההליך ברגישות רבה, ולא להכביד מדי על הנבדק. מנגד, נחשב ההליך ליעיל מאוד בזיהוי אמת ושקר, ובתי משפט רבים בעולם עושים בו שימוש נרחב.

* הכותב, העומד בראש מכון הפוליגרף "R.M.Z לגלות את האמת", הינו בוגר לימודי בודק פוליגרף/חוקר פרטי מטעם אוניברסיטת בר-אילן, ובעל ניסיון רב בביצוע בדיקות פוליגרף.

טלפון: 077-2305270

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

מכון הפוליגרף RMZ, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פוליגרף
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully