וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליווי משפטי לעסקים וחברות בינוניות וקטנות: מה הוא כולל, ולמה צריך אותו?

עו"ד שמואל תמיר (שורקי) ועו"ד אליעזר רואס, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 21.4.2021 / 13:05

ליווי משפטי בתחום החוזים, ייסוד החברה, דיני הגנה על פרטיות ודיני עבודה מקטין את החשיפה של עסקים לבעיות משפטיות בין השותפים, כמו גם לתביעות של ספקים, עובדים ולקוחות

עבודה על עסק קטן. ShutterStock
ליווי לעסק קטן. אילוסטרציה/ShutterStock

הצרכים המשפטיים של כל עסק באשר הוא נוגעים לתחומים משפטיים שונים, החל מייסוד התאגיד, הסכמי מייסדים, חוזי התקשרות ומשא ומתן, תכנון מס ובניית מתווה התואם את הרגולציה הרלוונטית, הסכמי סודיות וקניין רוחני ודיני עבודה. הערכות נכונה בכל אחד מהתחומים המשפטיים-מסחריים הללו תבטיח את יכולתכם למקסם את התועלת הכלכלית שניתן להפיק מהעסק, תוך מזעור החשיפה לחשיפות משפטיות שונות, העשויות לעלות ממון רב, ולעתים אף להביא לפירוק העסק.

מהו הליווי המשפטי המומלץ לעסקים ולחברות בתהליכי הקמה?

יזמים המבקשים לפתוח עסק חדש צריכים להחליט מהי דרך הפעולה המתאימה ביותר לסוג הפעילות העסקית שלהם (שותפות, מיזם משותף, חברה בע"מ, עמותה וכדומה) ולהסדיר אותה באמצעות הסכם מייסדים. הסכם המייסדים הוא אחד ההסכמים החשובים ביותר שנחתמים בחברות חדשות, משום שהוא מסדיר את ההתקשרות והיחסים בין המייסדים של החברה לשנים רבות קדימה. ההסכם קובע מה האחריות שמוטלת על כל אחד מהמייסדים, מה תפקידו בחברה ומה הוא מקבל בתמורה לכך. להסכם המייסדים חשיבות רבה במניעת סכסוכים בין השותפים, כמו גם ביישוב הסכסוכים שנוצרים עם הזמן.

מומלץ שלא להתייחס להסכם זה בקלות דעת, מתוך ההתלהבות הראשונה של הקמת עסק חדש, ולקבל ייעוץ משפטי בנוגע לסוג ההתקשרות המשפטית המומלצת בסוג העסק הספציפי אותו אתם עומדים להקים, כמו גם בנוגע להתאמה של סעיפי הסכם המייסדים לצרכים ולציפיות של כל אחד מהמייסדים.

במקרים רבים מגיעים אלינו לקוחות שהחליטו שלא לחתום על הסכם מייסדים, או לא הקפידו על הסעיפים החשובים בהסכם, ונאלצים להתמודד עם קשיים מרובים כשהדברים בעסק או בחברה מתנהלים באופן פחות מיטבי משציפו.

באילו תחומי פעילות שוטפת עסקים זקוקים לייעוץ משפטי?

לאחר הקמת העסק ורישום החברה, המייסדים של כל עסק, כולל עסקים בינוניים וקטנים, צריכים לנסח הסכמי התקשרות מסוגים שונים מול לקוחות וספקים, כמו גם הסכמי סודיות, ייעוץ כללי בהוצאת מכרזים או בגישה למכרזים, והסדרת עניינים של קניין רוחני ורישום של סימני מסחר. תחום פעילות משפטי אחר, נפרד, ומשמעותי לכל עסק, שבו רצוי לקבל ייעוץ משפטי לצורך ההתנהלות השוטפת של העסק הוא דיני עבודה.

בנוסף לשני אלה, עורך דין הבקי בתחום המשפטי-מסחרי יוכל לסייע לכם גם בעת משא ומתן מסחרי מול לקוחות, מול חברות אחרות, עובדים חדשים, ספקים, כמו גם מול אנשים שרוצים להצטרף לחברה שלכם כבעלי מניות, או בעת שיתופי פעולה אסטרטגיים, מיזוגים, או אפילו פירוק של החברה כשצריך. ליווי משפטי בשלב המשא ומתן ישמור על האינטרסים של העסק שלכם ויסייע לכם להקטין את החשיפה לסכנה של תביעות משפטיות עתידיות.

לבסוף, העולם העסקי הדינמי של ימינו כולל גם לא מעט סכסוכים משפטיים הקשורים להגנת פרטיות, עוולות מסחריות, לשון הרע ותביעות ייצוגיות, ולכן, רצוי שמי שייצג אתכם בהליך המשפטי יכיר את העסק שלכם על בוריו (כלומר, יהיה זה שייעץ לכם בעת ניסוח הסכמי ההתקשרות השונים), יחד עם התמחותו בפן המשפטי-מסחרי.

מדוע חברות אינטרנט וטכנולוגיה במיוחד זקוקות לייעוץ משפטי מומחה בתחום הגנת הפרטיות?

חברות טכנולוגיות עושות שימוש תכוף במידע על אנשים. זהו הבסיס העסקי שלהן, בין אם מדובר במידע שנאסף בפייסבוק, מידע מרשימת הלקוחות של החברה, או כל מקור מידע אחר. כל מאגר מידע כזה חייב לעמוד בתנאים וסטנדרטים חוקיים ברורים ומפורטים, שמטרתם להגן על הפרטיות של מי שהמידע עליהם כלול במאגר.

הרגולציה בתחום מאגרי המידע היא נוקשה, והקנסות על התנהלות לא חוקית עשויים להיות גבוהים מאוד, אפילו במקרים שבהם המידע שדולף כולל רק פרטי התקשרות בסיסיים של לקוחות וספקים כמו שמות ומספרי טלפון.

ניקח לדוגמה חברה שאספה נתונים על משתמשים באפליקציה מסוימת ובשלב מסוים כל המידע נחשף בגלל פריצה למאגר. בהליך שהתנהל נגד החברה התברר שניהול רישום המאגר ואיסוף המידע לא התבצעו לפי המחויב בדין, והחברה נקנסה בעשרות אלפי שקלים. ייעוץ משפטי בעת איסוף המידע היה מבטיח, לעומת זאת, שהמאגר של אותה חברה היה מנוהל לפי הכללים המפורטים בחוק. ואז, גם אם היתה מתרחשת פריצה למאגר, הקנס עשוי היה לעמוד על סכום נמוך בהרבה, וייתכן שגם היתה עילה לבטלו לגמרי.

מדוע מומלץ לקבל ייעוץ בנושא דיני עבודה כשנכנסים לקשר עם עסקים אחרים?

מעסיק שלא יקבל יעוץ משפטי מלא, ולא ימלא את המסמכים הכלולים ב"משולש הקדוש" באופן מלא ובהתאם לחוקים, עלול למצוא עצמו חשוף לתביעות בסכומי עתק

בעלי עסקים בינוניים וקטנים לרוב אינם מודעים להיקף החשיפות והאחריות שלהם בתחום דיני העבודה, והתנהלות מול עובדים ללא ייעוץ משפטי עשויה לחשוף אותם לסיבוכים משפטיים לא פשוטים. "המשולש הקדוש" של המעסיק בפני עובדיו מורכב מ-3 מסמכים שונים, אשר ככל שימולאו כראוי, המעסיק יהיה מוגן מתביעות מבוססות, ואלו הם:

(1) טופס הודעה לעובד: על כל מעסיק מוטלת החובה למסור לעובדיו פירוט של תנאי העבודה שלו, בהתאם לרשימה ספציפית ומפורטת הקבועה בחוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה, (התשס"ב-2002).

(2) תלוש שכר: על תלוש השכר לפרט את מלוא המידע הרלוונטי לעובד, בהתאם לרשימה מפורטת הקבועה בחוק הגנת השכר, (תשי"ח-1958).

(3) דוח נוכחות: על מעסיק לבצע מעקב מלא אחר שעות העבודה של עובדיו, בתאם לקבוע בחוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951.

מעסיק שלא יקבל יעוץ משפטי מלא, ולא ימלא את המסמכים הכלולים ב"משולש הקדוש" באופן מלא ובהתאם לחוקים, עלול למצוא עצמו חשוף לתביעות בסכומי עתק מצד עובדים, כמו גם לקנסות מנהליים בגובה של עשרות ומאות אלפי שקלים שיוטלו עליו על-ידי מפקחי משרד העבודה.

לסיכום, חברות רבות מנסות לצמצם את העלויות המשפטיות של ייעוץ משפטי, ובעת ניסוח הסכמים שונים הן משתמשות במסמך סטנדרטי - "טמפלייט" -שלא נכתב עבור העסקה המסוימת שהן מבצעות. הבעיה עם חוזים סטנדרטיים כאלה היא שהם אינם יכולים לכסות את כל הפעילות של החברה המסוימת והם מקבעים את ההתנהלות שלה ופוגעים בה.

אפשר לדמות זאת לגבס על היד. לכל יד יש צורה וגודל משלה. כדי שהגבס יהיה אפקטיבי, צריך להתאים אותו ליד המסוימת של כל אדם שזקוק לו. וכך גם לכל חברה יש את הצרכים והסיכונים שלה והיא זקוקה לייעוץ משפטי פרטני המותאם לצרכיה וסוג הפעילות שלה.

משרד תמיר & רואס מתמחים בייעוץ, ליווי וייצוג משפטי מותאם לעסקים וחברות בינוניות וקטנות בתחומים שונים, החל מחברות הזנק (סטרט-אפ) וחברות ועסקים מתחום הטכנולוגיה והאינטרנט, דרך עסקי מזון ונדל"ן, וכלה בחברות ייצור, סחר, וזכיינות.

לעמוד של משרד עו"ד תמיר & רואס

הכתבה באדיבות Zap משפטי


טלפון: 077-8043112

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד שמואל תמיר (שורקי) ועו"ד אליעזר רואס, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully