וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנגדי חיסונים ומקומות עבודה: מה עושים ואיך מתמודדים עם המצב החדש?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 2.5.2021 / 8:41

האם מותר למעסיק למנוע מעובד שאינו מחוסן נגד קורונה להגיע למקום העבודה, מה הוא פתרון הביניים ומה כבר פסק בית המשפט בנושא? עורכת הדין אורנה שמריהו עם ההסברים

בווידיאו: מה אומר החוק לגבי מי שאינם מחוסנים ורוצים להמשיך להגיע למקום העבודה?/עריכה: אדר אילון

רבים מכנים את סרבני החיסונים "פחדנים" או מצמידים להם תארי מפוקפקים שונים, אולם גם לאותם אנשים יש עבודה, בה הם מעוניינים להמשיך להחזיק. בימים בהם אנו מתבשרים על הצלחת מבצע חיסוני הקורונה בישראל, חשוב להבין מה היחס של המדינה והמחוקק לאלו שאינם מחוסנים. לשם כך הגיע לאולפן עורכת הדין אורנה שמריהו.

מה עושים עובדים שאינם מחוסנים? האם הם רשאים להגיע למקום העבודה?

"הם אכן רשאים. לצערי הממשלה לא חוקקה חוק בנושא חיסונים - האם ניתן לחייב עובד או לא. ארגוני המעסיקים, ההסתדרות והרשות השופטת עוסקים בזה וכיום קיימת עמדה לפיה עובדים שלא רוצים להתחסן מסיבותיהם, עליהם להגיש תוצאות בדיקה שלילית לקורונה ואז הם יכולים להיכנס למקום העבודה. לא ניתן לחייב אדם להתחסן, כי מדובר על פגיעה בפרטיות ובאוטונומיה".

ומה טווח הבדיקה המוסכם?

"הגיעה אליי למשל עובדת שהמעסיק שלה ביקש שהיא תעשה בדיקה כל יום. מבחינתי, זה טרטור של העובד, לא מידתי ולא סביר, כי התשובות לא מתקבלות מדי יום. הדעה הרווחת היא שבדיקה כל 72 שעות זה סביר".

המדינה מעסיקה עובדים רבים. מה קורה שם?

"נציבות שירות המדינה הוציאה חוזר הנחיות בנושא. כל עובד שמגיע לעבודה ואיננו מחוסן חייב להציג אישור בדיקה. אחרת הוא לא יכול להיכנס לעבודה. מעסיקים בשירות המדינה יכולים להעביר אותו תפקיד אם הוא לא מוכן להתחסן".

הנושא הזה די חדש. האם הוא כבר הגיע לבתי המשפט, מצד מעסיקים או עובדים ומה נפסק?

"עובדת מהמועצה האזורית בכוכב יאיר הגישה צו מניעה בעקבות החלטת המועצה שלא להכניס אותה למקום העבודה שלה, בשל אי רצונה להתחסן או לבצע בדיקות. בית הדין קבע שהחלטת המועצה סבירה ואם היא רוצה להמשיך לעבוד, היא צריכה לעשות או חיסון, או בדיקה כל 72 שעות. העובדת ערערה על ההחלטה והבקשה נדחתה".

משתלבים פה הצורך הרפואי וזכויות העובדים. זה מתנגש?

"יש פה התנגשות של זכויות חוקתיות, זכות כבוד האדם וחירותו. כל אדם אחראי על גופו ואי אפשר לחייב אותי לבצע בדיקות או חיסונים. מצד שני, המעסיק אחראי לשמור על בריאות עובדיו ולכן צריך לבדוק היכן הפגיעה פחותה והתשובה היא לומר לעובד לבדוק את עצמו".

ואם מישהו נדרש להליך משפטי בנושא, כמה חשובה הפנייה לעורך דין שמתמחה בתחום?

"עובדים שמגיעים למקום העבודה ולא יכולים להתחסן או לא נייד, ולכן לא יכול לעשות את הבדיקה - חשוב שיתייעץ עם עורך דין, כדי לדעת מה הזכויות במקום העבודה".

זקוקים לייעוץ בנושא? פנו לעורכת הדין אורנה שמריהו

טלפון: 077-9977542

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully