וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה בשכרות: נתפסת עם אלכוהול? אל תמהר להודות

עו"ד חאתם עאסלה, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 30.5.2021 / 16:06

במבצעים המוניים שעורכת המשטרה לעיתים היא מחלקת אלפי דוחות על נהיגה בשכרות. האם כולם מוצדקים? ברור שלא. יש טעויות רבות, ולכן אסור למהר להודות

אילוסטרציה. ShutterStock
נהיגה בשכרות/ShutterStock

חזרתם ממסיבה ששתיתם בה אלכוהול. לא יותר מדי, בסך הכל שתי בירות כדי "לתפוס ראש". אתם נוהגים בחזרה הביתה ובטוחים שאתם חדים ומפוקסים. אבל לפתע: ניידת של משטרת התנועה עוצרת אתכם, והשוטרים דורשים שתערכו בדיקת ינשוף.

הסיטואציה הזאת עשויה להלחיץ מאוד והיא מוכרת לאלפי צעירים בישראל שיוצאים בכל סוף שבוע ורגילים למבצעים שעורכת משטרת התנועה ובמהלכם היא נוהגת לחלק לנהגים אלפי דוחות על נהיגה בשכרות, ולפסול מינהלית רישיונות נהיגה רבים של נהגים חדשים.

האם בהכרח כל אלפי הדוחות שמחלקת המשטרה במבצעים אלה אכן מוצדקים? בוודאי שלא. רבים מהדוחות ניתנים בטעות, בשל הטיות שונות. המסקנה העולה מכך היא שגם אם נתפסתם אסור למהר להודות בנהיגה בשכרות, כי ייתכנו הרבה טעויות אפשריות בדרך.

איך מוגדרת נהיגה בשכרות על פי החוק?

על פי החוק, נהג שבגופו נמצא משקה אלכוהולי מעל הרמה המותרת, או שנמצא בגופו סם (בכל רמה שהיא) נחשב ל"שיכור".

כמה אלכוהול מותר לנהג לשתות על פי החוק?

הרמה המותרת לנהיגה עם אלכוהול היא עד 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר של אוויר בבדיקת ינשוף, ועד 50 מיליגרם אלכוהול ב-100 מ"ל בבדיקת דם. עם זאת, שימו לב - אם אתם נהגים חדשים, טרם מלאו לכם 24 שנים, או שאתם נוהגים ברכב ציבורי או מסחרי גדול קיימת בעניינכם החמרה משמעותית. כמות האלכוהול שמותר לכם לשתות במקרה כזה תהיה נמוכה משמעותית, ולא תעלה על 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף או 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מ"ל דם.

שוטר עצר אותי ודרש שאעבור בדיקת שכרות. האם אני יכול לסרב?

לא, אסור לסרב לדרישת שוטר לעבור בדיקת ינשוף או בדיקת דם לגילוי שכרות. מי שמסרב להיבדק - מבצע עבירה פלילית, ונחשב למעשה כמי שנהג בשכרות, גם מבלי להיבדק. לכן, אם דרשו מכם לעבור את הבדיקה לעולם אל תסרבו.

במסגרת זאת, השוטר צפוי לדרוש מכם לעבור בדיקה נוספת כדי לבחון אם אתם שיכורים, ולבקש שתצעדו ישר או שתזיזו את האצבע ותנסו לגעת באמצעותה באף כשהעיניים שלכם עצומות. כמו כן, יבדוק השוטר אם נודף מכם ריח של אלכוהול, כיצד אתם עומדים ועוד.

מה העונש על נהיגה בשכרות?

על רקע העלייה בתאונות הדרכים הקטלניות עקב נהיגה בשכרות, מדיניות הענישה הוחמרה מאוד. העונש בחוק על נהיגה בשכרות כולל פסילה של רישיון הנהיגה לשנתיים מינימום, כאשר לבית המשפט אין שיקול דעת לתת עונש מופחת.

בנוסף, שוטר שתפס אתכם נוהגים בשכרות רשאי לפסול את רישיון הנהיגה שלכם בפסילה מינהלית ל- 30 יום, ואם נגרמה תאונה עם נזק או נפגעים, קצין משטרה רשאי לפסול את הרישיון שלכם ל-60 יום או להשבית את הרכב ל-30 יום.

מה עשוי לשחק לטובתו של הנהג?

אם קיימות בעיות ראייתיות בתיק, הדבר עשוי לפעול לטובת הנהג. עורך דין מיומן לדיני תעבורה יידע לנצל זאת למענו. בין יתר הקשיים שעשויים להתעורר בתיק: דו"ח הפעולה של המשטרה אינו כולל את כל הפרטים הדרושים; מכשיר הינשוף שבאמצעותו בוצעה הבדיקה לא כויל כנדרש; בין מעצר הרכב לביצוע הבדיקה לא עבר פרק הזמן הדרוש.

אם הנהג מורשע, כיצד ניתן בכל זאת להפחית את עונשו?

אם קיימים קשיים ראייתיים בתיק - המשטרה עשויה להשתכנע שהנהג לא עבר עבירה, ולבטל את האישום נגדו. במקרים אחרים ניתן להגיע להסכמה עם השוטרים על הפחתת סעיף האישום נגד הנהג לנהיגה תחת השפעת אלכוהול, עבירה פחות חמורה שהעונש בגינה הוא שלושה חודשי שלילה מינימום. גם בית המשפט עשוי להמיר את סעיף האישום נגד הנהג בסעיף פחות חמור.

עו"ד חאתם עאסלה הוא עורך דין ותיק לדיני תעבורה, המייצג לקוחות רבים החשודים בנהיגה בשכרות

טלפון: 053-9380372

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד חאתם עאסלה, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully