וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלתם דו"ח תנועה? אל תמהרו לשלם אותו

עו"ד חאתם עאסלה, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 1.12.2021 / 8:51

נהג שמקבל דו"ח תנועה לא חייב להגיב אליו. הוא יכול לבקש להישפט, ויש לו סיכוי לא רע להשיג זיכוי או להמיר את הדו"ח לעבירה קלה יותר

דוח תנועה. ShutterStock
דו"ח תנועה/ShutterStock

הסיטואציה הבאה מוכרת כמעט לכל נהג: אתם נוסעים ברכב, כאשר לפתע עוצרת אתכם ניידת של משטרת התנועה. מן הניידת יוצא שוטר המבקש מכם בתקיפות את רישיון הנהיגה ומודיע שבכוונתו לתת לכם דו"ח תנועה. הדו"ח יכול להיות למשל על מהירות, אי חגירת חגורה, נסיעה באדום, דיבור בסלולר ללא דיבורית או הסעה של ילד ברכב ללא מושב מתאים. בשורה התחתונה, נתפסתם וכעת ניתנת לכם האפשרות להודות ולשלם קנס או להישפט.

מה צריך לעשות כאשר מקבלים דו"ח?

האמת היא שכאשר השוטר רושם לכם את דו"ח התנועה, יש לכם ארבע אפשרויות: לשלם אותו בתוך 90 יום, מה שנחשב להודאה בביצוע העבירה, לבקש להמיר אותו באזהרה, לבקש לבטל את הדו"ח בתוך 30 יום או לבקש להישפט בתוך 90 יום.

נקודה חשובה נוגעת לתגובה שלכם לשוטר התנועה. שוטר שרושם לנהג דו"ח חייב לשאול אותו באשר לתגובה שלו, ולפרט אותה על גבי הדו"ח. אם בדו"ח לא צוינה תגובת הנהג - עשוי הדבר להוות עילה לביטול הדו"ח (ראו בהמשך לגבי עילות ביטול נוספות).

אם הודיתם בפני השוטר בביצוע העבירה, יהיה לכם קשה לשכנע את המשטרה מאוחר יותר שלא ביצעתם את העבירה. התגובה הראשונית שלכם לחשדות נגדכם היא המכרעת, ובית המשפט מקנה לה משקל רב, משום שהוא סבור שהיא התגובה האותנטית ביותר.

ללא תיעוד של התגובה שלכם, קיים חוסר ראייתי בתיק. לעומת זאת, אם אתם סבורים שלא ביצעתם את העבירה - אתם חייבים לומר זאת, והדבר חייב לבוא לידי ביטוי בדו"ח. אם יש פרטים נוספים שעשויים לסייע לכם בהמשך, כמו ראות לקויה או עדים מסוימים, כדאי לציין זאת בדו"ח.

ברוב המקרים עדיף לבקש להישפט

בקשה להמיר את הדו"ח באזהרה עשויה להיות פתרון יעיל, שיחסוך מכם את תשלום הקנס ולעיתים גם חיוב בנקודות שעלולות לעלות ביוקר. אפשר למשל לבקש להמיר דו"ח באזהרה, אם מדובר במקרה חד-פעמי, ויש לכם עבר תעבורתי נקי.

אם בקשתכם לא נענתה, ולדעתכם לא ביצעתם את העבירה או שהשוטר התעלם ממה שאמרתם - תוכלו לבקש לבטל את הדו"ח. קיימות לא מעט עילות לביטול של דו"ח תנועה. בראש ובראשונה, אם תצליחו לשכנע את המשטרה שלא נעברה עבירה. גם טעות בפרטים של הנהג שביצע את העבירה יכולה להיות עילה לביטולו של הדו"ח, אם מדובר בטעות מהותית.

עילות נוספות שעשויות לאפשר את ביטול הדו"ח, על פי הפסיקה: כתב יד לא קריא של השוטר שרשם את הדו"ח, וכן היעדר קשר עין רציף בין השוטר לבין הנהג, שרלוונטי בחלק מהעבירות כמו למשל בעבירת מהירות או בעבירה של נהיגה ללא דיבורית.

קיימים כל מיני תנאים שהמשטרה נדרשת לעמוד בהם בעת רישום דו"ח, ועשויים להוביל לביטולו. עם זאת, עליכם לקחת בחשבון כי לרוב ללא התייעצות עם עורך דין לא תהיו מודעים לתנאים אלה. למשל, שוטר שרושם דו"ח על מהירות חייב להוכיח שכייל את המכשיר שעמו מדד את המהירות בתחילת המשמרת, ואם הוא מודד מהירות של רכב, כאשר הרכב במרחק של יותר מ-300 מטר ממנו, הוא חייב להשתמש בחצובה.

דוגמה נוספת: בעבירה של שימוש בסלולר בזמן נהיגה, השוטר חייב לפרט מהו צבע הטלפון שבו השתמש הנהג, ולעיתים גם מה מספר הנייד של הנהג. עילה נוספת לביטול הדו"ח היא אם אין עניין לציבור בהמשך ניהול ההליכים נגד אותו נהג. קיבלתם הודעה שהבקשה שלכם לביטול דו"ח התנועה נדחתה? עדיין תוכלו להגיש בקשה להישפט תוך 30 יום.

לא נהגתם ברכב? ניתן להסב את הדו"ח

לעיתים מי שמקבל את הדו"ח הוא לא זה שנהג ברכב בפועל בעת ביצוע העבירה. למשל, בעל הרכב יכול לקבל דו"ח תנועה בדואר על מצלמות מהירות שתפסו נהג אחר שנהג ברכב באותה עת. מי שזה קורה יכול לבקש להסב את הדו"ח על שמו של מי שנהג ברכב בפועל תוך 90 יום. זאת, כמובן, בתנאי שאותו נהג מסכים לכך ומצרף לבקשה תצהיר מטעמו.

לסיכום, אם קיבלתם דו"ח תנועה - אין סיבה שתמהרו לשלם אותו. אתם יכולים לבקש להמיר את הדו"ח באזהרה, לבקש לבטלו או לבקש להישפט. זאת, משלל סיבות ומאחר שקיימות טעויות רבות במתן דוחות. זכרו כי כל עוד לא הודיתם והרשעתם אתם זכאים מחמת הספק.

אם תישפטו עשוי בית המשפט לזכות אתכם או להמיר את העבירה שלכם לעבירה קלה יותר, למשל לעבירה ללא נקודות תעבורה. חשוב לציין כי עדיף לא להתנהל מול המשטרה באופן עצמאי, אלא להיוועץ בעורך דין לתעבורה, כדי לא לעשות טעויות אשר עלולות לכם ביוקר.

עו"ד חאתם עאסלה הוא עורך דין ותיק לדיני תעבורה, המייצג לקוחות רבים בתחומים אלה

טלפון: 053-9380372

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד חאתם עאסלה, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully