וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיליתם מוצר מנצח? כך תהפכו ליבואנים שלו

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 24.6.2021 / 16:02

איתרתם בחו"ל מוצר שאתם בטוחים שיהיה הטרנד הלוהט הבא? לפני שאתם מתחילים לייבא אותו, כדאי שתביאו בחשבון את העניינים הבאים

מוצרים בקופסאות. ShutterStock
איך מייבאים בהצלחה?/ShutterStock

חזרתם מחו"ל מלאי התרגשות. גיליתם מוצר מדהים, אתם בטוחים שתכבשו איתו את השוק ולא יכולים לחכות לאותו הרגע שבו תהפכו ליבואנים שלו. בשלב זה אתם כנראה מאוד נסערים, אבל חשוב שתעצרו רגע, ותכלכלו היטב את הצעדים הבאים.

לפני שאתם מחליטים לקפוץ למים ולהתחיל לייבא מוצר מסוים, עליכם להביא בחשבון שורה של נושאים: החל מהשאלה האם מותר בכלל לייבא אותו לארץ, דרך סוגיות של בלעדיות וקניון ורוחני ועד לנושאים כמו נזקי גוף ורכוש, בהם (או "בגינם") אתם עלולים לחוב.

בדיקה מקדימה: האם מותר לייבא את המוצר לארץ?

לפני שאתם יוצאים לדרך, חיוני שתבדקו תחילה האם בכלל מותר לייבא את המוצר לישראל? קיימים לא מעט מוצרים האסורים בייבוא. לדוגמה, משחקי מזל, חומרים מתלקחים, מוצרים מסוכנים ועוד.

גם אם המוצר מותר בייבוא, ייתכן מאוד שמדובר במוצר הדורש אישור מיוחד כדי לייבאו לישראל. למשל, אם מדובר בחלקי חילוף לרכב, עליכם לקבל על כך אישור ממשרד התחבורה. אם מדובר בציוד תקשורת, חל איסור לייבא ללא אישור של משרד התקשורת, וקיימות דוגמאות רבות נוספות.

מה לגבי פרט הסיווג של המוצר, מדוע זה חשוב ?

סיווג נכון של המוצר הוא הבסיס לקביעת שיעור המיסים. לפי פרט הסיווג ניתן לבדוק האם המוצר מצריך אישור יבוא או שאולי יש צורך בקבלת רישיון יבוא. כמו כן ניתן לקבוע על ידי סיווג המוצר אילו תקנים נדרשים וכן מהם תנאי היבוא על פי הדין.

רוב המחלוקות הנוגעות לדיני המכס הן סביב הסיווג של המוצר/הטובין, שכן טעות בסיווג פרט המכס עלולה לגרור דרישה לתשלום גירעון מכס, הנשלחת ליבואן, לעיתים אף שנים רבות לאחר ביצוע הייבוא.

במצב כזה, היבואן מוצא עצמו מול שוקת שבורה ונדרש לסיוע של עורך דין, המתמחה בתחום, על מנת להתמודד מול רשות המיסים ולשנות את רוע הגזירה. בדרך כלל יבואנים משתמשים בשירותי עמיל המכס ואינם מעורבים בסיווג המוצרים, כך שדרישת המכס לתשלום רטרואקטיבי של דמי המכס - הינה בבחינת "רעם ביום בהיר" עבורם.

מיפוי השוק המקומי: האם קיימים מתחרים למוצר אותו אתם מבקשים לייבא?

לפני שאתם מוציאים את השקל הראשון מכיסכם, חשוב מאוד לערוך מיפוי של השוק המקומי ולבדוק האם למוצר שאתם מעוניינים לייבא אכן קיים בכלל שוק בישראל. בנוסף, חשוב לבדוק אם כבר קיימים מתחרים למוצר אותו אתם מבקשים לייבא, ואם קיים יצרן מקומי המייצר את אותו מוצר, מה שמייתר למעשה את פעילותכם המתוכננת.

בנוסף, חיוני מאוד לבדוק מהם שיעורי המכס שתידרשו לשלם על יבוא המוצר, ואם קיים צורך ברישיונות נוספים הנדרשים ליבוא המוצר או האם יש לעמוד בתקנים מסוימים בהתאם לדרישות המכס. ככל שהרגולציה על המוצר מחמירה מאוד, עליכם לשקול האם הייבוא שלו לארץ אכן משתלם לכם.

בלעדיות או יבוא מקביל: המפתח לרווח שלכם

אחת משאלות המפתח היא אם אתם מבקשים להפוך ליבואנים הבלעדיים של המוצר או לעסוק בייבוא מקביל שלו, ובכך להתחרות מול היבואן הרשמי הפועל בארץ. בישראל אין איסור על ייבוא מקביל, אבל ככל שתבחרו בנתיב זה עליכם לוודא כי הנכם פועלים משפטית כיאות, על מנת למנוע סיבוכים מיותרות.

חתימה על הסכם בלעדיות מול היצרן מניבה יתרונות מסחריים ברורים. עם זאת, הבלעדיות, יכול שתוסכם לפרק זמן מוגבל ולאזור גיאוגרפי מסוים. באופן טבעי בלעדיות תמיד עדיפה שכן, ככלל, ייבוא של מוצר מסוים טומן בחובו עלויות גבוהות בגין פרסום, שיווק, הובלה וכו'.

ללא הסכם בלעדיות, ייתכן שייבוא המוצר לישראל לא ישתלם כלכלית, אלא אם מדובר במוצר שהעלויות הכרוכות בהבאתו אינן גבוהות יתר על המידה. לכן, עליכם לשקול את סוגיית הבלעדיות, ולהבין שליצרן אינטרס הפוך: להימנע מלחתום על בלעדיות עמכם על מנת להרחיב את השוק הפוטנציאלי של אותו המוצר.

קניין רוחני: האם ניתן לחקות את המוצר?

אחד הנושאים הרגישים שיש להביא בחשבון הוא נושא הקניין הרוחני. בדקו אם המוצר, אותו אתם מבקשים לייבא, מוגן בפטנט או בסימן מסחרי. אם קל לחקות את המוצר שבחרתם, ייתכן שעדיף לכם להימנע מלייבא אותו כי תוך זמן קצר יתמודדו מולכם מתחרים זולים יותר.

מכשיר בדיקת ראייה. ShutterStock
מייבאים מכשיר חדש שיכבוש את השוק? יש לא מעט דברים לבדוק לפני/ShutterStock

נזק פוטנציאלי לצרכן: זהירות, אתם חשופים!

נושא נוסף שכדאי שתביאו בחשבון נוגע לנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מהשימוש במוצרים אותם הנכם מעוניינים לייבא. על פי חוק האחריות למוצרים פגומים, יבואן יישא באחריות כמעט מוחלטת - וייחשב למעשה כמו יצרן - אם ייגרמו לצרכן נזקי גוף כתוצאה ממוצר פגום.

לעניין זה, יש לעשות אבחנה בין נזקי רכוש שייגרמו לצרכן ובין נזקי גוף: בעוד שעל נזקי גוף קיימת אחריות כמעט מוחלטת של היבואן, הרי שעל מנת לזכות בפיצוי על נזקי רכוש, על הצרכן יהיה להוכיח שהיבואן התרשל. אין מדובר בתביעה פשוטה, והצגת הפגם כשלעצמו לא תספיק על מנת לעמוד בנטל.

כדי להיערך לאפשרות שתוטל עליכם אחריות לנזקים פוטנציאליים, חיוני שתשלבו בהסכם מול היצרן סעיפים ותניות לפיהם הוא ישפה אתכם במקרה של תביעה. הקפידו לרכוש גם פוליסת ביטוח מתאימה לכל צרה שלא תבוא.

שירות תיקונים למוצר: מי אחראי לקלקולים?

פרט לנזקים פוטנציאליים שהמוצר עלול לגרום, יש להצטייד באחריות על המוצר, אם יתקלקל. עליכם לסכם עם היצרן באופן ברור כי עליו לספק אחריות על תיקון מוצרים מקולקלים או פגומים, וכן לספק חלקי חילוף מתאימים ועוד, אחרת תמצאו את עצמכם מפרים את האמון מול קהל הצרכנים שרכשתם.

לסיכום, אם אתם שוקלים להפוך ליבואנים ולהתחיל לייבא לארץ מוצר מסוים, עליכם להביא בחשבון שורה שלמה של בדיקות מקדמיות. לכן, לפני שתצאו לדרך, כדאי להיוועץ עם עורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא, המכיר את פרקטיקת היבוא מחו"ל, על כל רבדיה.

* עו"ד יפעת בוסטוס מתמחה בדיני מכס וסחר בינלאומי, ובעלת ניסיון של 17 שנים בענף עמילות המכס והשילוח הבינלאומי

טלפון: 053-6110332

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ייבוא
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully