וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם גם אתם זכאים להנחה של אלפי שקלים בארנונה?

עו"ד פנינה שלו, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 9.6.2021 / 17:00

מנכסים ריקים ועד שירות סדיר בצה"ל: יש אינספור נסיבות שמאפשרות לקבל הנחה משמעותית בארנונה. האם גם אתם זכאים?

מנהלת חשבונות. ShutterStock
חשבונות/ShutterStock

הייתם מוותרים על מתנה בשווי אלפי שקלים? בטוח שלא. אבל באופן מפתיע, זה בדיוק מה שעושים אלפי ישראלים, שלא מממשים את זכאותם להנחות בארנונה.

משירות בצה"ל ועד זכאות לקצבה מביטוח לאומי: יש אינספור נסיבות שמאפשרות לקבל הנחה בארנונה מהרשות המקומית. אז למה הישראלים אינם מנצלים אותן?

פטור מארנונה ל-5 שנים על נכס הרוס

יש לא מעט סוגים של הנחות בארנונה, וכדי לבדוק לאיזו הנחה אתם זכאים, עליכם לגשת תחילה לפקודת העיריות, שמגדירה באופן כללי את ההנחות הקיימות. לאחר מכן, יש לעיין בצו הטלת הארנונה של הרשות שבה אתם מתגוררים הקובעת תנאים לאותה הנחה.

כך למשל, אם אתם מקבלים קצבת זקנה והשלמת הכנסה מביטוח לאומי, אתם פטורים מארנונה. עוד דוגמה? אם אתם חיילים בשירות סדיר בצה"ל, אתם זכאים לפטור מארנונה עבור נכס בגודל של עד 70 מ"ר, שילווה אתכם עד ארבעה חודשים מתום מועד השחרור.

זאת ועוד, אם אתם מחזיקים בנכס ריק או בנכס הרוס, תוכלו לקבל הנחה משמעותית מאוד בארנונה. למשל, אם הנכס הרוס תוכלו לקבל פטור לחמש שנים, ולאחריהן לשלם ארנונה בתעריף נמוך. אם הנכס ריק - תוכלו לקבל הנחה בשיעור 100% למשך חצי שנה.

מי שזכאים לקבלת קצבה מביטוח לאומי זכאים בנסיבות מסוימות לקבלת הנחה של עד 80% בארנונה. בנוסף, מי שהינם נכי צה"ל זכאים להנחה בארנונה בשיעור של עד 66%. מי שיש לו ילד נכה במשפחה יוכל לקבל גם הנחה בארנונה בשיעור של עד 33%.

זהירות, חוזה שכירות של פחות משנה

לצד ההנחות השונות הקיימות, ישנן מגבלות שונות שצריך לשים לב אליהן בדרך למימוש הזכות. כך למשל, אם יש לכם חוזה שכירות בן פחות משנה, לא תוכלו לקבל הנחה בארנונה מהעירייה, משום שהרשות המקומית לא תעביר מלכתחילה את חשבון הארנונה על שמכם.

נוסף על כך, אם יש לכם חוב ארנונה משנה קודמת לא תוכלו לקבל הנחה מהרשות. יתר על כן, חלק מהעיריות מגדילות לעשות, ומבטלות בדיעבד הנחות בארנונה למי שצברו כלפיהן חובות. לדוגמה, אם יש לכם חוב של 200 שקל בארנונה, ייתכן שההנחה שניתנה על יתר הסכום בשיעור 80% תבוטל.

בנוסף, צריך לשים לב לכך שברוב המקרים ההנחות יינתנו בכפוף למגבלות שונות. למשל, בכפוף לכך שאחד מבני הזוג איננו עובד. בנוסף, בדרך כלל ההנחה תינתן עבור חלק מסוים בנכס (למשל, הנחה של 66% שתינתן עבור 70 מ"ר בדירה, כאשר על יתר השטח שלה תשולם ארנונה מלאה.

לסיכום, קיימות אפשרויות רבות לקבלת הנחות בארנונה, התלויות בין היתר בחקיקה הקיימת ברשות המקומית שבה אתם מתגוררים ובנסיבות האישיות שלכם. חשוב לעמוד על זכאותכם, ובמידת הצורך להתייעץ עם עורך דין הבקיא בנושא כדי שלא לוותר על מה שמגיע לכם.

טיפ חשוב, אם מגיעה לכם הנחה בארנונה, הוא לממש אותה באופן מידי, ולא לבקש לממש את ההנחה בדיעבד, אחרת הזכות עלולה להיאבד. לדוגמה, אם יש לכם ילד שהוכר כנכה בשנת 2018, וכעת אתם מבקשים לקבל הנחה רטרואקטיבית, לא בטוח שתוכלו לקבל את ההטבה.

* הכותבת ממשרד פנינה ומרים משרד עורכי דין מתמחה בדיני רשויות מקומיות, ומלווה תושבים רבים המבקשים לממש את זכאותם להנחה בארנונה

טלפון: 077-8042629

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד פנינה שלו, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ארנונה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully