וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול נקודות במשרד הרישוי: אפשרי בהחלט, אם תימנעו מהטעויות הבאות

עו"ד תעבורה גלעד משולם, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 23.6.2021 / 15:57

קיבלתם דוח עם נקודות? במקרים רבים ניתן לבטל אותן, כל עוד תימנעו מטעויות קריטיות שנהגים רבים עושים. טעויות אלו עלולות לא רק לסכל את הביטול, אלא אף להוביל להחמרת העונש שלכם

דוח חניה. ShutterStock
דו"ח? לא סוף הסיפור/ShutterStock

רובם המוחלט של הנהגים שמקבלים דוח עם נקודות במשרד הרישוי יהיו מוכנים לשלם את הקנס ואף להכפיל אותו, ורק לא לקבל את הנקודות, שכן פעמים רבות הנזק שייגרם לנהג מצבירת הנקודות עשוי להיות משמעותי הרבה יותר מהעונש המתלווה להן. רבים מהנהגים נוטים לחשוב שאם ימהרו לשלם את הדוח, הדבר ייזקף לטובתם ואולי אף יסייע להם מאוחר יותר בביטול הנקודות שקיבלו, אך זו למעשה אחת הטעויות הנפוצות והגדולות ביותר שהם יכולים לעשות.

טעות מספר 1: לשלם את הקנס

בעבירות קנס, תשלום הקנס משמעותו קבלת אחריות והודאה באשמה. לפיכך, נהג שמשלם את הקנס שקיבל יורשע בביצוע העבירה, ונקודות החובה שמתלוות לה ייצברו לחובתו. מרגע שהנהג הורשע והנקודות נרשמו, ביטולן הוא משימה סבוכה ומורכבת ביותר, בעוד שביטולן לפני ההרשעה הוא שכיח הרבה יותר.

לפיכך, הצעד הראשון שעליכם לעשות עם קבלת דוח על עבירת תנועה שיש בצידה נקודות, לפני תשלום הקנס, הוא לפנות לייעוץ של עורך דין. במרבית המקרים, ההמלצה תהיה לבקש להישפט על מנת לבחון את חומר הראיות ולנסות להתמודד עם הנקודות ואפילו לבטל אותן. ביטול נקודות טרם תשלום הקנס מתאפשר פעמים רבות במסגרת הגעה להסדר טיעון מקל עם התביעה, ודורש הגשת בקשה להישפט תוך 90 ימים. התמודדות עם הנקודות לאחר שהקנס כבר שולם, לעומת זאת, דורשת הגשת בקשה להארכת המועד לבקשה להישפט, בקשה שמשמעה ביטול ההרשעה על ידי שופט תעבורה ושסיכויי קבלתה אינם גבוהים ומותנים בקבועים המוגדרים בחוק.

טעות מספר 2: לבקש להישפט בכל מקרה

אמנם ההמלצה הגורפת היא לא למהר לשלם את הקנס אלא לבחון אפשרות להישפט, אך אין להסיק מכך שמשפט הוא תמיד הברירה הטובה ביותר. בחלק קטן מהמקרים, בעיקר כאשר יש עבירות קודמות דומות או כשלא ניתן למצוא בדוח כשלים מהותיים, עשוי הנהג לקבל מעורך דינו המלצה לשלם את הקנס ולספוג את ההרשעה ואת הנקודות. הסיבה לכך היא שברגע שאתם מבקשים להישפט, בית המשפט אינו מחויב לעונש המקורי, והוא עלול להחמיר אותו. אם יש לכם עבירות קודמות ואין סיכוי ממשי לזכות אתכם מביצוע העבירה או להגיע להסכם מחוץ לכתלי בית המשפט, הגעה למשפט עלולה רק לסכן אתכם יותר.

גלעד משולם. יח"צ,
עו"ד משולם/יח"צ

טעות מספר 3: להישפט בלי ליווי עורך דין

במקרה לדוגמה ביקש נהג להישפט על עבירת שימוש בפלאפון בזמן נהיגה. הוא הגיע למשפט לבדו והתנהל בצורה קנטרנית ובעייתית שלא הייתה לשביעות רצונה של השופטת. בנוסף, במסגרת הדיון התברר לשופטת שיש לו לא פחות משבע עבירות קודמות דומות. במקום קנס של אלף שקלים בלבד, הנהג יצא מהמשפט עם שבעה חודשי פסילה, קנס של 7000 שקלים וכמובן רישום נקודות.

כנהגים, אין לכם את הידע, הניסיון והכלים שיש לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה ולכן אין לכם את היכולת לייצג את עצמכם בהצלחה. כיוון שאינכם מורגלים בטיפול הקפדני בחומרי כתב האישום, אתם גם עלולים לפספס מסמכים חשובים שנשלחים לכם מבית המשפט ולהישפט, בסופו של דבר, שלא בנוכחותכם, מצב שגם בו נהוגים עונשים יותר חמורים.

כשאתם מתייעצים עם עורך דין ומקבלים המלצה לבקש להישפט, כנראה שיש ביכולתו לנסות למנוע את רישום הנקודות מראש, טרם ההרשעה. ברוב המקרים מניעת רישום הנקודות נעשית על ידי תיקון סעיף האישום שבכתב האישום לסעיף אחר, שאינו נושא לצידו נקודות חובה. התביעה כמובן לא תסכים סתם כך לתיקון ובוודאי שלא תיזום תיקון כזה בעצמה, תפקידו של עורך הדין הוא לשכנע את התביעה להגיע להסדר טיעון מקל הכולל תיקון סעיף, באמצעות ניהול משא ומתן לגבי הכשלים הקיימים בחומר החקירה.

מה הסיכוי למצוא כשלים בחומר החקירה?

סטטיסטית, הסיכויים גבוהים מאוד ובמבחן התוצאה, עו"ד תעבורה מנוסה יצליח לתקן סעיף ולמנוע רישום נקודות ברוב התיקים אם לא בכולם.

השוטרים העוסקים באכיפה כפופים לחוק ולנהלי המשטרה. מדובר בשורה ארוכה של הנחיות הנוגעות לכל סוג אכיפה, למשל: "נוהל הפעלת ינשוף" או "נוהל הפעלת ממל"ז" (מד מהירות לייזר) וכלולות בנהלים השונים. אם שוטר לא מילא הוראה כזו או אחרת, תהיה לכך השלכה על סיכויי ההרשעה בתיק. לאור הספק, עשויה התביעה להסכים לבוא לקראת הנהג עד כדי תיקון סעיף האישום ואף יותר מכך.

כך, לדוגמה, זיהוי פגם מהותי בחומרי תביעה המבוססת על שימוש בממל"ז - בין אם מדובר בפגם בבדיקות שערך השוטר המפעיל לממל"ז טרם המשמרת, או פגם בהסמכתו להפעלת המכשיר - מקים סיכוי סביר לסגירת התיק לחלוטין. על פגמים קלים יותר, תסכים התביעה להקלות פחות דרסטיות כגון תיקון סעיף, הפחתת קנס, ויתור על פסילת רישיון בפועל ועוד.

ככל שעורך הדין שתבחרו יהיה מנוסה יותר, כך הוא יוכל לרדת לרזולוציות גבוהות יותר, למצוא כשלים ולנהל את המו"מ הנכון עם הגורם הנכון, בעיתוי הנכון, בכדי למנוע רישום נקודות. לפיכך, עם קבלת הדוח ולפני תשלום הקנס, פנו לעורך דין לדיני תעבורה להתייעצות. זכרו שהרישיון שלכם עומד על הפרק ואל תעשו דבר לפני שתבינו את משמעות הדוח שלכם במשרד הרישוי.

עו"ד גלעד משולם הוא מומחה בדיני תעבורה, לשעבר תובע תעבורה.

לאתר של עו"ד גלעד משולם>>

טלפון: 077-8054771

באדיבות אתר Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד תעבורה גלעד משולם, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully