וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ומה עושים במקרה של טעות? כך תתמודדו עם דרישות לתשלום היטלים

עו"ד משה ימין, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 10:53

במקרים רבים הרשויות המקומיות מבקשות מקונים של נכסי נדל"ן לשלם על דברים שונים, שלא בצדק. איך מגיבים ומדוע חשוב להיעזר מתחילת הדרך בעורך דין המתמחה בתחום? הנה כמה תשובות שיכולות לחסוך לכם הרבה כסף ועוגמת נפש

בווידיאו: איך מתמודדים עם דרישות מהרשות המקומית לתשלומי היטלים?/עריכה: דפי מקל

אחד הדברים המתסכלים ביותר כאשר קונים נכס הוא לגלות לפתע שישנן עלויות נוספות, מיסים והיטלים שצריך לשלם. אלא שלא חסרים מקרים בהם התשלום המדובר הושת על הקונים - שלא בצדק.

לכן, חשוב לדעת ולבדוק על מה משלמים וכדי לעשות סדר בדברים הגיע לאולפן עו"ד משה ימין, המלווה קונים ומוכרים רבים בעסקאות נדל"ן והסביר תחילה מהן אותן עלויות נלוות ברכישת או מכירת נכס: "כל אחד צריך להבין שמלבד הנכס, קיים תשלום של סכומים נכבדים המתחלקים בין מיסים, היטלים, תשלומי חובה כמו שכר טרחת עורך דין, מתווך ויועץ משכנתאות, או עמלה לפתיחת תיק בבנק.

יש גם מס שבח שבדרך כלל חל על המוכר, מס רכישה שחל על הקונה, ארנונה ולפעמים גם מע"מ. בנוסף, היטלי פיתוח, מים, ביוב ואחרים, ואגרות, כמו רישום נכס, אגרות אישור שהרשויות נותנות ועוד".

מה האישור שצריך לקבל מהרשות המקומית, ולמה אני בכלל צריך אותו?

"האישור נדרש על ידי הטאבו, רשם המקרקעין. דרכו הרשות מאשרת שכל מה שנדרש בנוגע לנכס שולם (או שאין חוב כזה) ויש אישור לבצע את ההעברה שלו. זו מעין אכיפת גבייה פאסיבית ואין שום הבדל בחוק בין אם קונים מקבלן או מאדם פרטי. הטאבו תמיד ידרוש את ההיתרים האלו".

אז איך ייתכן מצב בו הרשות המקומית טועה בחיוב ההיטלים שחלים עלינו, או בכלל טועה בכך שהיא מחייבת אותנו?

"טעות החישוב יכולה להיווצר כי היטל הפיתוח מחושב פר מטר מרובע בנייה ופר מטר מרובע מגרש. אם הייתה טעות במדידת הנכס, תהיה טעות נגררת. פרמטר נוסף ותדיר יותר מבחינת טעויות הוא מתי התגבש החוב בהיטל הספציפי. חשוב לדעת מתי זה התרחש, כדי להבין מי צריך לשלם את ההיטל. אם נוצרה טעות, אפשר לתקוף את העניין משפטית - או לשלם ואז לדרוש השבה כספית, או להגיש עתירה מנהלית בה בית המשפט מצהיר שהרשות לא יכולה לגבות מהלקוח את ההיטל. רשות מקומית לעולם לא תודה בטעות שלה ותמיד תיכנס למשא ומתן בניסיון לקבל איזשהו סכום, מתוך הנחה שללקוח אין זמן והוא רוצה להתפשר ולקצר הליכים".

ואם הוא לא רוצה להתפשר, מה עושים?

"כעורך דין שמתמחה בנישת ההיטלים ותשלומי החובה לרשויות מקומיות, אני יודע לצפות מראש האם יש בעיה בדרך, האם הרשות ביצעה טעות מוקדמת ולא גבתה ועכשיו היא תרצה לעשות זאת. פנייה לעורך דין שמתמחה בתחום יכולה למנוע בעיות ומומלץ לפנות לעורך דין כזה כבר בתחילת התהליך".

משה ימין - משרד עורכי דין

טלפון: 09-8657257

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד משה ימין, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully