וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטחון הציבור? המקרים בהם השוטר הופך לאיום

עו"ד אורי גלבוע, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 28.6.2021 / 9:37

שוטרים נדרשים לא אחת להפעלת כוח במהלך עבודתם, אך לעיתים הם מפעילים כוח שלא לצורך או כוח מופרז. עו"ד אורי גלבוע מסביר למה הכוונה ואיך המערכת מטפלת במקרים מסוג זה

בווידאו: עו"ד אורי גלבוע על אלימות משטרתית/עריכה: דפי מקל

נהוג לחשוב שתפקיד המשטרה לדאוג לאכיפת החוק, לסדר ולביטחון הציבור. משטרת ישראל עושה לרוב את עבודתה נאמנה אבל יש מקרים שיוצאים מכלל שליטה ועליהם היא חייבת לקחת אחריות.

עו"ד אורי גלבוע המתמחה ברשלנות רפואית ותיקי נזיקים מורכבים מסביר כי המקרים בהם שוטרים מואשמים או נתבעים בתביעה אזרחית הם המקרים בהם הם מפעילים אלימות מוגזמת בזמן האירוע. לדבריו, לפעמים במקרים נדירים האגו היה כל כך מעורב בעניין שהם ממשיכים בפגיעה גם אחרי האירוע. עו"ד גלבוע אומר כי מקרים אלה לא מקבלים פתרון מספיק ממח"ש או מבית הדין המשמעתי של המשטרה ושגופים אלה לרוב לא ממצים את הדין עם שוטרים.

כדוגמא מביא עו"ד גלבוע מקרה בו עסק בעבר. שוטר, שחשד באשתו שהיא מנהלת רומן עם הבוס שלה, הגיע למקום עבודתה עם רובה, רצח את אשתו ואת הבוס שלה והתאבד. הוא השאיר את בתו ואת 3 ילדיו של הבוס של אשתו יתומים. התברר כי האישה התלוננה לפני כן נגד השוטר וטענה לאלימות, עד כדי איומי רצח מצידו. התיק הגיע למח"ש שהמליצו לא לתת לו אקדח לתקופה מסוימת. מפקדיו של השוטר התחכמו ונתנו לו רובה במקום - באמצעותו ביצע השוטר את הרצח. המדינה ביקשה שלא יהיה פסק דין בנושא האחריות אלא רק בנושא הנזק - הם ידעו שהממצאים לא יהיו נעימים אם יירשמו. לזכות היורשים נפסקו פיצויים של כ-3 מיליון שקלים.

מתי הפעלת כוח היא לגיטימית? לדברי עו"ד גלבוע הפעלת כוח לגיטימית רק כשהיא נדרשת: יש מצבים בהם בכלל לא נדרשת הפעלת כוח ויש פעמים שגם אם היא נדרשת היא מוגזמת. עו"ד גלבוע מסביר כי במקרים רבים השוטרים טוענים כי הגיבו לתקיפת שוטר אך לדבריו לא יהיה מפליא לגלות שמדובר בסעיף בו נסגרות הכי הרבה תלונות ללא כתב אישום.

דוגמא נוספת לאלימות משטרתית אותה הביא עו"ד גלבוע היא מקרה בו בחור נורמטיבי, מנהל מסעדה, יצא לנסוע הביתה בלילה. הוא נתקל רכב אזרחי שחוסם את הדרך, צפר לו והחליף תנועות עם יושביו. הבלשים שהיו ברכב יצאו ממנוה, הרביצו לו, לקחו אותו איתם תוך שהם משאירים את אחותו של העצור שהיתה איתו ברכב לבדה ברחוב והמשיכו להרביץ ולהתעלל בו במשך מספר שעות ברכב ובחניון של תחנת מוריה - היכן שאין מצלמות אבטחה. לעצור נגרמו נזקים פיזיים וגם פוסט טראומה שגרמה לו לחוסר תפקוד במשך שנים.

עו"ד גלבוע מסביר כי במקרים כאלה מתנהל הליך מול המדינה אשר לא נוטה לנסות להיכנס להידברות ולהגיע לפשרה מול המתלוננים. עוד אומר עו"ד גלבוע כי מח"ש והפיקוד המשטרתי לא מפעילים את סמכויותיהם כראוי וכי בתי המשפט נוטים באופן טבעי להגן על המערכת, לתת חיסיון לשוטרים המעורבים ובכך למנוע העמדה לדין של השוטר באופן אישי.

עו"ד גלבוע מבהיר כי מאוד חשוב שמי שנקלע למצב כזה ייעזר בעורך דין המתחמה בתיקים מסוג זה מכיוון שמדובר בהליך המצריך עמידה בלחצים הקרובים לאלימים של המערכת. צריך לחקור את כל הפעולות של מח"ש ולבסס את התביעה.

משרד עו"ד אורי גלבוע ועו"ד עמית אוריה

טלפון: 077-9968260

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אורי גלבוע, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully