וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה חשוב לפנות לגישור לפני הגירושין - אבל גם אחריהם

אסתר מזרחי, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 29.6.2021 / 15:14

זוגות רבים שעומדים לפני פרידה יכולים להציל את הנישואין באמצעות הליך גישור. אבל תתפלאו, גם לאחר הגירושין גישור עשוי לעזור מאוד. בעיקר כשלבני הזוג יש ילדים שטובתם חשובה מכל

לחיצת ידיים בין גבר לאישה. ShutterStock
גישור/ShutterStock

לרוב נהוג לחשוב שהליך גישור במשפחה ניתן לבצע רק במהלך קשר זוגי, למשל כמוצא אחרון לפני גירושין. אבל למעשה הליך גישור ניתן לבצע בכל שלב של הקשר הזוגי, והוא יכול לסייע מאוד: לפני גירושין, במהלך תהליך גירושין, ותתפלאו - גם לאחר גירושין.

לפני שבני זוג מחליטים להיפרד זה מזו, הליך גישור יכול לסייע להם למצוא את הדבק, את מה שחיבר ביניהם מלכתחילה. גישור בהליך גירושין יכול לאפשר לבני זוג להיפרד בכבוד, וגישור לאחר גירושין יכול לסייע לשמור על כבוד הדדי למען טובת הילדים.

גישור לפני הגירושין (טרום גירושין): להחזיר את הדבק

למי שהגיעו למבוי סתום בקשר הזוגי ביניהם, מומלץ לא למהר להתגרש. לפני שמבצעים את הצעד הדרמטי, כדאי לחשב מסלול מחדש, ולעשות זאת דרך הליך גישור. הליך כזה ינסה למצוא את נקודות החיבור המשותפות בין בני הזוג, במקום את מה שמפריד ביניהם.

כדי לתת סיכוי לשלום בית, כדאי לבני הזוג להסתכל באלבומי התמונות הישנים, ולהיזכר בחוויות המשותפות שבנו את הקשר כדי להחזיר את הדבק. הליך הגישור עצמו יבקש לזהות באמצעות שיחות הכוונה את מוקד הסכסוך בין בני הזוג שגרם להסלמה ביחסים.

לקריאה נוספת: גישור עם ליווי רגשי>>

לעיתים מוקד הסכסוך הוא בעיה משמעותית, כמו אלימות במשפחה, התמכרות לסמים ואלכוהול או הימורים. במקרה כזה הגישור כשלעצמו לא יועיל לבני הזוג, והם חייבים לפנות לקבלת סיוע חיצוני. אולם, כאשר מהות הסכסוך הוא בעיה תקשורתית, חוסר אמון, בעיות וויכוחים בחינוך הילדים ועוד, כדאי לתת לגישור צ'אנס ממשי.

בהליך הגישור אשר נעשה באמצעות סדנא זוגית, מביא את בני הזוג, ליכולת ולמסוגלות להתווכח נכון זה עם זו, להקשיב ולבנות שיחה משותפת. רק בעזרת הקשבה ובניית הדבק המשותף, נוכל לבנות חברות וכבוד הדדי שיחזיר את הזוגיות למסלול.

גישור בתהליך גירושין: לגמור את זה יפה

אם כבר הגעתם למצב הזה תעשו את זה בדרך חכמה.

לעיתים, בשלב מסוים של תהליך הגישור, יוצאים בני הזוג להפסקה יזומה מהתהליך של כמה חודשים כדי לבחון כיצד הם מסתדרים באופן עצמאי וללא "קביים". בכדי לבחון האם הם הפנימו את הכלים שרכשו, ויידעו ליישמם בחיים האמתיים האחד מול האחר.

מבין שלל הזוגות, רבים מצליחים לעלות על הגל, ולשפר מאוד את התקשורת הזוגית ביניהם. אחרים זקוקים לסיוע לטווח ארוך יותר. ואולם, יש זוגות שפסק הזמן שהם לוקחים רק מחמיר את מצבם, וההחלטה על גירושין שלהם היא פשוט בלתי נמנעת.

במקרים כאלה, רגע לפני שהזעם של בני הזוג הופך לקרב גירושין מכוער בבית המשפט, מומלץ להם לפנות להליך גישור משפחתי, ולערוך ביחד הסכם גירושין. בדרך זו יוכלו השניים לחסוך זמן רב, ועוגמת נפש. הסכם גירושין הוא טוב במיוחד הן מבחינה כלכלית והן מבחינת שמירה על כבוד הדדי, בכדי למנוע פרידה קשה ומתסכלת, הן עבור בני הזוג והן עבור ילדיהם.

ראוי לציין כי הפרידה עלולה לגרום לילדים לבעיות ריגשיות קשות. ולכן, צריך שאחד מבני הזוג או שניהם ייקחו אחריות, יתעלו על עצמם וירכשו את הכללים לבניית שיח בריא לטובת הילדים שנקלעו למצב שלא באשמתם.

גישור לאחר הגירושין: ללמוד לחיות כפרודים

לילדים לזוגות גרושים יש תדיר שאיפה כמוסה שהוריהם יחזרו להיות ביחד, אולם זוגות גרושים רבים מתנהגים זה כלפי זו (וההיפך) בעוינות ובניכור, אשר גורמים לילדיהם צער רב, פחדים, הסתגרות ועוד. ראוי לציין שמצב האסקלציה של ההורים ממשיך אע"פ ולמרות שענייני הרכוש ומשמורת הילדים כבר סודרו. מכאן צריך כדאי להתייחס לצד הרגשי.

בהליך גישור שלאחר הגירושין, מטרת המפגשים היא להתמקד בעיקר בהפגת המתח, בבניית כלים משותפים במגמה לראות בעיקר את טובת הילדים למול עיניהם.

המפגשים בין ההורים והילדים נעשה באמצעות משחק, יצירה, סיפור משותף בין ההורים והילדים, במטרה ללמוד איך לנהל פחות מלחמות ולרסן את יצר הנקמנות. לאפשר לילד להרגיש שיש לו אבא ואמא, ולמרות שהם לא מסתדרים יחד, הם יהיו מסוגלים להיפגש יחד ולשתף פעולה לטובת ילדיהם. ראוי לציין שהמפגשים הללו פותרים המון מחלוקות מיותרות. ומי שיוצא נשכר מכך הם הילדים שזקוקים להרגיש את הוריהם.

* הכותבת היא הבעלים של מכללת ש.י.ח - מכללה להורות ומשפחה. מייסדת את שיטת EST- של שיח, יציבות וחוסן עד לשביעות רצון בקשר הזוגי.

אסתר מזרחי

טלפונים: 053-2318548

0545240971

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

אסתר מזרחי, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully