וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קביעת הסדרי ראייה לילדים בחגים: איך יוצאים מהפלונטר?

שלומית בן שחר-עידן, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 2.9.2021 / 14:07

רגע לפני החגים, הורים גרושים צריכים לתכנן היטב את הסדרי הראייה על הילדים. לפני שמתחילים ויכוחים, מומלץ לפנות לגישור

שלושה ילדים יושבים על מזח של נהר. ShutterStock
מה עושים בחופש?/ShutterStock

החגים הבאים עלינו לטובה יוצרים קושי לא פשוט, במיוחד עבור הורים גרושים. הצורך להגיע להסכמות ביחס לזמני השהות של הילדים בימי החג ולהתארגן מבחינה כלכלית לקראת ההוצאות הרבות הצפויות בתקופה זו מעוררים לא אחת ויכוחים קשים בין ההורים הגרושים.

כפי שנבקש להסביר בשורות הבאות, דרך מוצלחת להתמודד עם הקושי היא לקבוע הסדרי ראייה זמניים על הילדים, כאלה שמתאימים לתקופת החגים, וגם לצרכים של ההורים בתקופת ההתאוששות ממשבר הקורונה. הדרך לעשות זאת היא בגישור שנועד לקבוע הסדר ביניים בין ההורים בנושא זה.

* הכותבת היא מייסדת מרכז "שלומות" העוסק בגישור, פישור ובוררות

ויכוחים על הסעות וזמני שהות בחג

החגים נחשבים לזמן משפחתי מובהק ומעוררים בעיות קשות בקרב הורים גרושים בכל הנוגע להסדרי השהות של הילדים: מי ישהה עם מי ומתי, האם השהות תכלול לינה או לא, ולצד מי מבני המשפחה ישהו הילדים - שאלות אלה עלולות לעורר ויכוחים מרים בין הורים גרושים.

במיוחד בחגים מתעוררות בעיות גם בכל הנוגע להסעות של הילדים. בתקופה זו התחבורה הציבורית איננה עובדת כסדרה, לא לכל ההורים יש כלי רכב צמוד (או יכולת לממן את הדלק שהתייקר בשנה האחרונה), ולכן הסעת הילדים והעברתם בין הגרושים לאחר ארוחות החג המשותפות, עלולה להפוך אף היא לעניין בעייתי.

על פי רוב, זמני השהות עם הילדים בחגים נקבעים בהסכם הגירושין בין ההורים. אלא שלעיתים, יש עמימות מסוימת בנושא זה, וההורים נדרשים לקבוע הסדרים ספציפיים שמתאימים למציאות המשתנה, מה שלא תמיד "עובר חלק" ביניהם.

בנוסף, כל הורה יודע שילדים עולים יותר בחגים: לפני ראש השנה ופסח קונים לילדים בגדים חגיגיים ומתנות, ולעיתים צריכים לקחת אותם לאירועים מיוחדים ופסטיבלים. ההוצאות הרבות מייצרות קונפליקטים נוספים ביחס לילדים, במיוחד למי שספגו מכה כלכלית בקורונה.

נושא נוסף, שעלול לעורר ויכוחים בחגים, הוא הנסיעות לחו"ל. כשהורה גרוש רוצה לנסוע עם ילדיו לחו"ל הוא זקוק לאישור של ההורה השני, מה שלא תמיד עובר חלק.

ועוד לא דיברנו על תפוח האדמה הכי לוהט שנוגע לחיסונים נגד קורונה. בקרב חלק מההורים קיימים חילוקי דעות בנושא זה, ובשל האמוציות הרבות שמייצרים החיסונים עלול הנושא, למרבה הצער, להוביל הורים גרושים רבים להילחם עד חורמה זה בזה.

בחגים עלולה להתעורר בהקשר זה השאלה למשל באיזו ארוחת חג ישהה הילד - האם בזו שמגיעים אליה קרובי משפחה לא מחוסנים או בזו שבה כל בני הבית מחוסנים? נושאים אלה, וכמובן השאלה האם לחסן את הילד עצמו בחיסון נגד קורונה, עלולים לעורר מחלוקות בין הורים רבים.

בואו לדבר על זה בפורום גירושין באתר משפטי>>

גישור הרבה יותר אפקטיבי מבית המשפט

לפתרון כל הבעיות שהזכרנו - ומאפיינות את החגים - הליך גישור מתאים הרבה יותר מבית המשפט. ראשית, משום שבתי משפט הם איטיים ומסורבלים. הליך משפטי הוא ממושך, ועד שתתחילו לקבוע איפה נמצא הילד בראש השנה, יגיע פסח.

שנית, הליכים בבתי משפט הם יקרים. עורכי דין גובים שכר טרחה גבוה, לרוב לפי שעה, והפנייה אליהם תעלה לכם אלפי שקלים, ובנוסף יהיו כרוכות בהליך עלויות נוספות כמו תשלום אגרה, חוות דעת של מומחים ועוד. שלישית, הליך בבית המשפט גובה מחיר נפשי יקר. באופן טבעי, המעמד הזה הוא לא חוויה נעימה, עלול להיגרר להשמצות הדדיות, ולהותיר משקעים רבים.

רביעית, האופי של ההליך בבית המשפט הוא הרבה יותר אגרסיבי ותכליתי לעומת הליך גישור. בגישור אפשר להוציא קיטור, לצעוק, ואפילו לריב, אבל הכל נשאר בחדר. בבית המשפט ההליך הוא מאוד תכליתי וקר, ואת השופט לא מעניין שזוג ההורים פגועים האחד מן השני.

הליך גישור הוא הרבה יותר מהיר, נעים, זול ואפקטיבי. המגשר רק מכווין את הצדדים, מוסר להם מה אומר החוק בנושא הרלוונטי שבו הם דנים, ומפרט בפניהם את הסיכון והסיכוי הקיימים , אם יגלגלו את הנושא לפתחו של בית המשפט.

קביעת הסדרי ראייה בחגים יכולה להיסגר בהליך גישור של כמה שעות בודדות, לעומת שעות עבודה רבות ומייגעות בבית המשפט. לעולם הליך כזה יתנהל באוויר נעימה וסובלנית יותר, והצדדים יוכלו לגבש בעצמם את ההסדרים שמתאימים ונכונים להם באמת.

תמיד צריך להתחשב ברצון הילד

בסופו של דבר, השאלה איפה ישהו הילדים בימי החג צריכה להתקבל, תוך הקשבה לרצונם שלהם. הם צריכים לספר עם מי הם רוצים לשהות בחג ובמשך כמה זמן. החלטה שרירותית, מבלי להתחשב בהם וברצונותיהם, עלולה להפוך את החג לסיוט מתמשך עבורם ועבור מי שמארח אותם.

הצרכים המיוחדים המתעוררים במהלך החגים והמצב הכלכלי הלא פשוט של רבים מההורים הגרושים בתקופה הנוכחית מחייבת את כולם להתכונן מראש ולהגיע להסכמות באשר להסדרי הראייה על הילדים במהלך החגים.

הדרך הטובה ביותר להשיג זאת היא באמצעות הליך גישור שייצר בסופו של דבר הסכם ביניים בין ההורים ביחס להסדרים אלה. את הסדר הביניים הזמני ניתן לאשר בבית המשפט ולתת לו תוקף של פסק דין.

חשוב להדגיש, כי ההליך עצמו נערך מתוך עמדת מוצא שוויונית ומכבדת. כולם יכולים לקחת בו חלק: מכל הדתות, המגזרים והמגדרים, וגם זוגות מעורבים, בני דתות שונות, והומואים ולסביות יימצאו בו מקום שווה ומכיל.

יש לציין, כי הפתרונות בהליך באים מהצדדים עצמם, והמגשר הוא זה שרק מכוון אותם לפתרונות שנכונים עבורם.

שלומית עידן בן שחר. באדיבות המצולמת,
שלומית בן שחר-עידן/באדיבות המצולמת

* הכותבת היא מייסדת מרכז "שלומות" העוסק בגישור, פישור ובוררות, רשומה ברשימת המגשרים של בתי המשפט, ומסייעת לזוגות רבים ביישוב סכסוכים בדרכים יצירתיות.

טלפון: 053-2439263

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

שלומית בן שחר-עידן, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully