וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קורה אם אדם שנקלע לקשיים כלכליים מקבל פיצויים על תאונות?

עו"ד מסלה אצ'יילתום, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 8.7.2021 / 12:12

אחת הסוגיות היותר רלוונטיות במקרה של פשיטת רגל וחדלות פירעון ושיקום כלכלי היא כאשר החייב מקבל פיצויים מביטוח לאומי או מחברת הביטוח בגין תאונת דרכים שעבר. מה קורה עם כספי הפיצויים, האם הם מגיעים לחייב או לנושים?

תאונת דרכים. ShutterStock
נפגע בתאונה/ShutterStock

הליכי חדלות פירעון במצב של פשיטת רגל נועדו להסדיר את החובות של חייב כלפי נושיו. בהתאם למסלולים הקבועים בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי- התשע"ח, 2018, החייב מגיע להסדר תשלומים מסוים, במסגרתו נקבע סכום מסוים אשר הוא משלם כל חודש לטובת פירעון החוב שלו. הסדר התשלומים נקבע על פי היקף הנכסים של החייב.

עם זאת, מה קורה במצב כאשר החייב עובר תאונת דרכים וזכאי לפיצויים בגין נזקי גוף, אובדן כושר השתכרות ונזקים נוספים?

המצב המשפטי עד שנת 2019 - הלכת "ידידיה"

סעיף 86 בפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], תש"ם-1980 אשר קובעת את חלוקת הנכסים של אדם בין נושיו במקרה של חוסר יכולת לעמוד בחובותיו, מציין כי הנכסים שייכללו בקופת הנשייה לא יכללו את נכסי החייב החיוניים לו ולמי שגרים עימו. במשך שנים, ההלכה שחלה הייתה הלכת ידידיה (ע"א 38/86) אשר קבעה שבין נכסים אלו נכללים פיצויים בגין נזקי גוף ופיצויים בגין תאונת דרכים וכל תאונה אחרת. ההלכה פירשה את סעיף 21(1) לפקודת הנזיקין וקבעה כי אלו נכסים שאינם מהווים "נכס" בהתאם לפקודה. כלומר, על פי הלכת ידידיה פיצויים בגין נזקי גוף אינם שייכים לנאמן בפשיטת רגל- כל הפיצויים מתאונות דרכים, בין אם זה מביטוח לאומי או מחברת הביטוח, היו מגיעים לחייב, והנאמן לא היה יכול לגעת בסכומים אלו.

איך להתנהל כלכלית בזמן משבר הקורונה? כללי עשה ואל תעשה>>

עם זאת, במהלך השנים, הנאמנים ניסו לשנות את ההלכה הזו ולנגוס בה, בטענה שלא יכול להיות שחייב שיש לו חובות ועבר תאונת דרכים יקבל מיליוני שקלים מפיצויים ורכיבים אחרים מביטוח והנושים לא יראו מזה כלום במהלך השנים על כן, בתי המשפט מצאו כל מיני טכניקות לנגוס בהלכה זו; לדוגמה, העלו את צו התשלומים שאותו חייב היה משלם, עד מועד מתן הפיצויים שעליו לשלם לקופה. הם התבססו על סמכות נאמן ובית המשפט להגדיל צו תשלומים, כל עוד נשאר לחייב ולבני משפחתו דמי מחיה הולמים וכך קבעו כי מאחר לחייב נכסים חדשים -הוא יכול להגדיל את צו התשלומים.

מהו השינוי המשפטי שחל באשר לחייב שזכאי לפיצוי נזקי גוף? הלכת "קוגן"

לפני כשנתיים נפסקה הלכת "קוגן", אשר באה ושינתה את הלכת "ידידיה". הלכת קוגן (עא 16/10217 ,ע"א 17/5613 וע"א 17/6447) קבעה כי יש לשנות את הלכת ידידיה שניתנה חמישים שנה לפני כן ולקבוע כי "פיצויים שנפסקו לניזוק שהוא פושט רגל בגין פגיעה בכושר ההשתכרות יוקנו לנאמן ויועברו לקופת פשיטת הרגל וזאת להבדיל מפיצויים בגין "זכויותיו האישיות" של פושט הרגל (דוגמת "כאב וסבל" ו"פגיעה באוטונומיה") שיועברו לידיו.

למעשה, הלכת קוגן קבעה שצריך חישוב מחדש של קופת הנשייה במצב של תאונת דרכים לפי רכיבים, ולחלק את הפיצוי. כך למשל, רכיב הכאב והסבל של הפיצוי יועבר לחייב אבל כל הפסדי ההשתכרות, למשל אם החייב הפסיק לעבוד בגין התאונה והוא מקבל על כך פיצויים מיום קרות התאונה עד הגעה לגיל פנסיה, יועברו לקופת הנשייה, קופת כינוס הנכסים.

כיצד מחשבים את הפיצויים בגין נזקי גוף לפי חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים) עבור קופת הנשייה?

את הפיצויים המגיעים לנאמן - כלומר שיחולקו בין נושי החייב, מחשבים לפי תקופות. כך, החייב יצטרך להעביר מתוך הכספים שקיבל, כספים שהוא קיבל מהפיצויים ממועד מתן צו הכינוס עד מתן ההפטר. עניין זה חל גם על תאונה שקרתה לפני צו כינוס וגם אחרי צו הכינוס- החישוב נשאר ממועד מתן צו הכינוס.

ככה בעצם ההלכה הפכה את הלכת ידידיה שהייתה תקפה כבר חמישים שנה ושינה את פני הדברים.

מה חשוב לחייב בפשיטת רגל שזכאי לפיצויים בגין תאונת דרכים לדעת?

התנהלות החייבים ובחירת הליך חדלות הפירעון יכולה להשפיע על סכום פיצויים שהם יקבלו. כך, אם חייב רוצה להגדיל כמה שיותר את הסכום שהוא יקבל מהפיצויים בגין תאונתה דרכים שעבר, הוא צריך לשקול האם כדאי לו ללכת להליך של פשיטת רגל - שם ינגסו ברכיב הפיצויים שהוא יקבלו מהביטוח או שעדיף לו להיכנס להסדר עם הנושים. פעמים רבות, הסדר נושים יכול לחסוך לחייב שעבר תאונת דרכים וזכאי לפיצויים בגין נזקי גוף, הרבה כסף.

כמו כן, חשוב לערוך חישוב מול חברת הביטוח, לנסות להעלות את רכיב הכאב והסבל אל מול רכיב הפסד ההשתכרות כדי שלא כל הכסף מהביטוח ילך לקופת פיצויים. לעיתים, ניתן להגדיל את רכיב הפיצוי שנשמר בידי החייב. כך למשל במקרה שייצג הח"מ, חייב שקלע לקשיים כלכליים עם חוב גדול מעל ארבעה מיליון שקלים. עקב תאונה שקרתה לו, במהלכה חברו נהרג. החייב הוא קיבל פיצויים מחברת הביטוח בסך 450 אלף שקל. לאחר חישוב של רכיבי הביטוח ותקופת ההפטר שנותרה, בכל זאת הצליח החייב לקבל סכום של 300 אלף שקל לכיסו ועם סכום זה הוא הצליח גם לשמור את זכויותיו בדירת המגורים שהייתה בבעלותו- לפדות אותה מהנאמן.

לסיכום

הלכת קוגן הפכה על ראשה את הלכת ידידיה שניתנה חמישים שנה לפני. כיום, כספי הפיצויים לנפגעים בתאונות דרכים אינם מוגנים מפני הנושים בפשיטת רגל בהליכי חדלות פירעון ורק רכיבים מסוימים מהפיצוי זכאים להישאר בידי החייבים. במצב שבו נפגעתם בתאונת דרכים והינכם חייבים בפשיטת רגל או עומדים בפני הליך חדלות פירעון, חשוב מאד לפנות לעו"ד שמתמחה בתחום.

עו"ד מסלה אצ'יילתום מתמחה בהליכי חדלות פירעון, הקפאת הליכים, דיני חברות והסדרי חובות מול בנקים וגופים פיננסים אחרים.

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד מסלה אצ'יילתום, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully