וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקלעתם ללופ של חובות? יש לא מעט פתרונות טובים

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 28.7.2021 / 8:30

הליך חדלות פירעון הוא אפשרות אחת ליציאה מחובות, אך יש אופציות נוספות שאולי כדאי לבדוק לפני. מה מתאים למי ואיך מתנהל התהליך? עו"ד נועם אברהם הגיע לאולפן כדי להסביר

בווידיאו: מתי ניגש להליך של חדלות פירעון?/אולפן וואלה!

ישראלים רבים מוצאים עצמם נקלעים לחובות מסיבות שונות, דוגמת פיטורים, עסק שנסגר או אי יכולת לפרוע הלוואות קודמות. אבל מתי חוב לגיטימי הופך לעניין המצריך בירור משפטי והאם אי עמידה בתשלום החוב יכולה להפוך למעשה פלילי? אל האולפן הגיע עו"ד נועם אברהם, המתמחה בייצוג חייבים, בהליכי הוצאה לפועל ובחדלות פירעון, כדי להרחיב בנושא.

מי בעינייך נחשבים חייבים ומול אילו מוסדות זה מוגדר?

"בניגוד למה שנהוג לחשוב, חייבים הם לא רק מי שנתונים שנים רבות בהוצאה לפועל, תחת עיקולים והגבלות. רוב החייבים שאנחנו מלווים בתהליך של הסדרת חובות הם אנשים 'נורמטיביים'. הכוונה היא שלפני ההסתבכות, הם בכלל לא ידעו מה זה חובות והוצאה לפועל, אבל נקלעו לתהליך בו הם נתנו עוד ועוד התחייבויות ולקחו הלוואות, במקום לעצור ולבדוק האם יש להם את היכולת להחזיר את ההלוואה.

הם נקלעו ללופ והגיעו להחזרים חודשיים שהותירו אותם בלי שום הכנסה פנויה והשלב הבא הוא שהבנק מזהה את התהליך, סוגר את הברז ומתחילים פיגורים והדרך להוצאה לפועל מהירה מאוד".

מה ההליכים הקודמים להוצאה לפועל ומתי נכון ללכת לחדלות פירעון?

"אנחנו פונים לחדלות פירעון כמוצא אחרון ובודקים כל הליך אפשרי לפניו. לא כי הוא סוף העולם. למעשה, יש לו לא מעט יתרונות בחוק החדש, אבל הוא פחות מתאים לחלק מהאנשים. יש אפשרות של ניהול משא ומתן, שהוא הליך הרבה יותר מהיר מחדלות פירעון, שם יש היבטים חקירתיים. מי שהסתבך, נדרש בהליך חדלות פירעון לחשוף את מה שיש לו וזה כמובן מערב גם את בית המשפט.

להבדיל, בניהול משא ומתן, הכל מתבצע מחוץ לכתי בית המשפט ולא דבק הכתם של פשיטת רגל, שאנשים חוששים ממנו. את המשא ומתן אנחנו מנהלים בשם הלקוח. יש הרבה אנשים שמנסים לנהל את המשא ומתן בעצמם ומסתדרים עם הנושים בנפרד, בלי לתת פתרון כולל. החוכמה היא לקחת את כל הנושים, להתייחס אליהם כמקשה ולעשות טיפול שורש, שלא מותיר אפילו נושה אחד או שניים, כי הם יכולים להמשיך לשבש את חייכם בעיקולים והגבלות".

מה קורה אם אין דרך מלבד חדלות פירעון?

"אם אין פתרון אחר, חדלות פירעון זה מושלם, כי זה מספק שקט. ההליך מקפיא את כל ההליכים האחרים וברגע שמתחילים, אי אפשר לעשות נגדכם עיקול על משכורת או חשבון בנק או הגבלה על רישיון נהיגה. אז קודם כל יש שקט. האלמנט הנוסף החשוב זו הזכות של העסק שהסתבך להשתקם ולהבריא כלכלית. יש לזה השלכות שרואים אותם כבר היום בבתי המשפט. כל ההסתכלות על האירוע כתאונה כלכלית חשובה. רוצים שהחייב יחזור לחברה וישתקם".

מה ההשלכות כשאדם נכנס להליך חדלות פירעון?

"ברגע שאתה מעוניין להסדיר את החובות, המדינה איתך, אבל אתה חייב לפעול בשקיפות. אתה מוגן, אבל יש גם חובות. אי אפשר להשתמש בכרטיסי אשראי או צ'קים, ומותר לנהל חשבון בנק רק ביתרת זכות. ברגע שמסיימים את התהליך, זה משתנה".

באיזה שלב היית ממליץ לחייב לפנות לייעוץ משפטי?

"תמיד כדאי להקדים תרופה למכה. אנשים מגיעים אלינו לפעמים כשהם מבינים שבעתיד הקרוב הם הולכים להסתבך. אנחנו מספקים מעטפת הגנה והם כמעט לא מרגישים את ההסתבכות ככה".

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully