וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד דרמטי: בית הדין השיב את הסמכויות לבכיר שסבל מהתנכלות פוליטית

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 12.7.2021 / 14:27

בכיר נושל מתפקידו במועצה בצפון הארץ בשל העובדה שלא תמך בראש המועצה הנבחר. בעקבות מאבק שניהל, הוחזרו לו סמכויותיו

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

בית הדין האזורי לעבודה בנצרת קבע לאחרונה כי בכיר במועצה מהגליל התחתון נושל מתפקידו בעקבות התנכלות על רקע פוליטי. סמכויותיו של העובד כמנהל מחלקת הספורט של המועצה נלקחו ממנו והועברו לעובד אחר במתנ"ס - רק בשל העובדה שלא תמך בראש המועצה הנבחר.

בעקבות תביעה שהגיש לבית הדין לעבודה בנוף הגליל באמצעות עו"ד אורנה שמריהו נקבע כי העובד סבל מהתנכלות על רקע פוליטי והושבו אליו כל סמכויותיו. בנוסף, פוצה הבכיר בכ-40 אלף שקל על הנזק הלא ממוני ועוגמת הנפש שנגרמו לו עקב ההתנכלות הפוליטית, והמועצה חויבה לשאת בהוצאותיו.

"חיסול חשבונות פוליטיים על גבי"

הבכיר החל לעבוד במועצה כמנהל מחלקת הספורט בחצי משרה ב-2008, ומאוחר יותר ב-2013, לאחר שנבחר במכרז, עבר לעבוד במשרה מלאה. במקביל לתפקידו עבד גם כמורה בבית הספר, בהתאם לאישור אותו קיבל מיו"ר המועצה הקודם.

נקודת המפנה אירעה בנובמבר 2018, אז התקיימו בחירות למועצה. בבחירות נבחר יו"ר מועצה חדש, שהבכיר לא תמך בו באופן מוצהר. על רקע זה, שמונה ימים בלבד מיום בחירותו של ראש המועצה זימן היו"ר הנבחר את הבכיר לפגישה ובישר לו על כוונתו להעביר את פעילויות הספורט במועצה למתנ"ס.

בעקבות הכוונה לנשלו מתפקידו ולהעביר את סמכויותיו לעובד אחר במתנ"ס, העלה הבכיר פוסט מחאה לפייסבוק נגד ראש המועצה. אלא שהאחרון לא בזבז זמן, ותוך ימים ספורים אכן העביר את סמכויותיו של הבכיר למתנ"ס, ובכך פגע בתושבי הכפר, נוכח הפסקת תקצוב מחלקת הספורט היות והתנאי שנדרש לקבלת תקצוב הינו העסקת מנהל ספורט.

במקביל פרסמה המועצה מכרז לתפקיד רכז ספורט במתנ"ס, עם דרישות זהות בדיוק לאלה שנכללו במסגרת תפקידו של הבכיר, ומי שנבחר במכרז היה גיסו של סגן יו"ר המועצה.

המועצה: הבכיר התריס והתסיס נגדנו

בתביעה שהגיש לבית הדין לעבודה טען הבכיר כי הוא מודר מתפקידו משיקולים פוליטיים וכי המועצה והיו"ר הנבחר שלה התנכלו לו בצורות שונות. בין היתר, טען כי הושעה מעבודתו שלא כדין וכי עקב כך קוזזו לו ימי עבודה. עוד טען כי הוחלפו מפתחות משרדו ללא ידיעתו ולא ניתן לו משרד ראוי אחר.

הבכיר דרש להשיב לו את שכר העבודה שקוזז, ולהחזיר לו הסמכויות שניטלו ממנו כמנהל מחלקת הספורט והועברו למתנ"ס; עוד דרש לפצותו על ההתנכלות התעסוקתית על רקע פוליטי שנגרמה לו, לטענתו, ב-120 אלף שקל, ולשלם לו פיצוי נוסף בסך 120 אלף שקל על עוגמת הנפש שנגרמה לו.

מנגד, טענה המועצה בכתב ההגנה שהגישה כי סמכויות הבכיר הועברו לאחר מכיוון שלא ביצע את תפקידו כנדרש, לא סיפק מידע רלוונטי שנתבקש לספק, התריס נגד המועצה וראשה, וסירב להגיע לשימועים שאליהם זומן.

"סימנים מוחשיים לשיקולים פוליטיים"

בראשית החלטתו הזכיר בית הדין כי החלטות המתקבלות ממניעים פוליטיים הן תמיד נסתרות, היות שלרוב "השיקולים הפוליטיים נעוצים בהרהורי ליבו ובכוונותיו הנסתרות של בעל הדבר".

למרות הקושי להוכיח את שיקולים אלה, היה בית הדין נחרץ וקבע כי במקרה זה "אכן קיימים סימנים מוחשיים בדבר קיומם של שיקולים פוליטיים". בית הדין הדגיש כי הגיע למסקנה זו, בין היתר, על סמך העדות שמסר במשפט ראש המועצה הנבחר.

מעדותו של ראש המועצה עלה כי הוא ניצל שעת כושר והודיע לבכיר "על הדרך" על כוונתו להעביר את פעילותו למתנ"ס, לא טרח לשאול אותו על תפקוד המחלקה שניהל, ואף לא ערך לו שימוע.

בית הדין מצא רמז למניעיו הפוליטיים של ראש המועצה, בין היתר כאשר התייחס לעמותה שניהל הבכיר: "כשהתגלה שהיא מסיתה בדפי פייסבוק את כל היישוב הפסקנו את הקשר איתה".

בית הדין ייחס משקל גם לזמן הקצר שחלף בין כניסתו של ראש המועצה לתפקיד להעברת סמכויותיו, מבלי שנערך לו שימוע.

על רקע זה, קבע בית הדין כי שוכנע "בקיומו של חשד סביר לכך שהחלטת המועצה להעביר את פעילויות הספורט שלה למתנ"ס נגועה בשיקולים פוליטיים. כמו כן, שוכנענו בקיומו של חשד סביר שגם החלטות נוספות בעניינו של התובע נגועות בשיקולים פוליטיים".

לצד זאת, התייחס בית הדין גם להתנהלות בעייתית של הבכיר ש"לא טמן ידו בצלחת", ובין היתר לא התייצב לעבודה על דעת עצמו והשתמש בפייסבוק ככלי ניגוח פוליטי נגד ראש המועצה.

בשורה התחתונה, הורה בית הדין על השבת סמכויותיו ותפקידיו של הבכיר, ופסק לו פיצוי לא ממוני בגין התנכלות פוליטית ועוגמת נפש בסך של 40 אלף שקל. כמו כן חויבה המועצה לשאת בהוצאותיו של הבכיר ובשכר טרחת עורך דינו.

לאחר קבלת פסק הדין, הגישה המועצה ערעור על פסק דינו של בית הדין הנכבד. בית הדין הארצי דחה את ערעורה של המועצה וקבע כי יש להשיב לבכיר את כל סמכויותיו ולהשיבו לעבודתו כפי שקבע בית הדין האזורי.

* עו"ד אורנה שמריהו, המתמחה בדיני עבודה, ייצגה את הבכיר במסגרת ההליכים המתוארים

טלפון: 077-9977542

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully