וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקדים: בעל זכאי למזונות מאשתו

עו"ד רינה פוליטי, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 19.7.2021 / 10:33

בית המשפט המחוזי בחיפה אישר החלטה זמנית של בית משפט למשפחה על פיה אישה שסיכמה עם בעלה על שיתוף רכושי מלא בהסכם הממון שערכו השניים תשלם לו אלפי שקלים בכל חודש. הסיבה: פערי ההכנסות בין הצדדים ומצבו הרפואי של הבעל

גירושים. ShutterStock
גירושים/ShutterStock

בית המשפט המחוזי בחיפה אישר לאחרונה החלטה תקדימית של בית המשפט לענייני משפחה שלפיה אישה תידרש לשלם לבעלה תשלומי מזונות זמניים של 4,000 שקל בחודש. במסגרת החלטתו זו, דחה בית המשפט את בקשת רשות הערעור שהגישה האישה כנגד חיובה במזונות, וקבע כי חיוב זה נובע מהסכם הממון שערכו השניים. בית המשפט דחה גם את בקשתה של האישה לקזז את סכום המזונות שנקבע מהלוואות שהיא מחזירה בכל חודש.

האישה טענה שהבעל התמכר להימורים

בני הזוג נישאו זה לזו פעמיים בתקופת הזוגיות שלהם. בפעם הראשונה הם היו נשואים למשך שנתיים, והתגרשו. כמה חודשים לאחר מכן, הם חזרו זה לזו, וחתמו על הסכם ממון. במסגרת ההסכם, החליטו בני הזוג על שיתוף רכושי מלא של כל הנכסים הרשומים על שמם, וקבעו כי במקרה של פרידה כל אחד מהם יהיה הבעלים של מחצית מהרכוש. השניים נישאו זה לזו, אולם כעבור זמן קצר הקשר ביניהם שוב עלה על שרטון, והם נפרדו.

כמה חודשים לאחר הפרידה, הגיש הבעל לבית המשפט לענייני משפחה בקשה במסגרתה דרש כי אשתו תשלם לו תשלומי מזונות זמניים בגובה של 42,500 שקל בחודש. בין היתר, טען כי לקה במחלה קשה שמקשה על תפקודו, ובעקבותיה הוכר כנכה בשיעור של 100% בביטוח לאומי. לדבריו, הכנסתו היחידה היא מקצבה בגובה 3,200 שקל בחודש, בעוד אשתו מכניסה מעבודתה כשכירה 27 אלף שקל בחודש, ומכניסה מהעסקים המשותפים שלהם, שנותרו בידה לאחר פרידתם, כ-85 אלף שקל בחודש.

לטענת הבעל, מאחר שבהסכם הממון בין השניים הוסכם על שיתוף רכושי מלא, ולאור מצבו הרפואי הקשה, הוא דורש מחצית מהכנסות העסק, כלומר 42,500 שקל בחודש ממנה.

האישה, לעומת זאת, טענה כי מצבו הרפואי של הבעל אמנם איננו שפיר, אך אין מניעה כי יעבוד בעבודות שאינן פיזיות. לדבריה, בעלה היה חסר כל טרם נישואיהם והוא חסר כל גם היום - בשל בעיית התמכרות קשה להימורים.

לטענת האישה, גם אם ייקבע כי עליה לשלם תשלומי מזונות חודשיים - יש לקזז את הסכום מההחזר החודשי בגובה 15 אלף שקל שהיא משלמת על הלוואות שנטלה לצורך החזר החובות המשותפים שלה ושל בעלה.

"פער של עשרות אלפי שקלים בהכנסות"

בית המשפט לענייני משפחה קיבל את בקשתו של הבעל באופן חלקי. הוא הורה לאישה לשלם לבעל תשלומים חודשיים של 4,000 שקל. זאת, חרף העובדה שהבעל לא הוכיח שהוא נמצא במצוקה כלכלית, ולא הגיש שום מסמך שמעיד על הכנסותיו או על הכנסות אשתו. כך גם הורה על תשלום המזונות הזמניים על רקע מצבו הרפואי של הבעל, ולאור הפער בהכנסות השניים - מה שהוכח על על ידי האשה בעצמה.

בית המשפט ציין בהחלטתו כי בכל מקרה, אם תשונה ההחלטה ביחס למזונות בשלב מאוחר יותר בהליך - תוכל האישה להיפרע מדירה הנמצאת בבעלות השניים.

האישה שנדהמה מההחלטה הגישה לבית המשפט בקשה לעיכוב ביצוע ולעיון חוזר בהחלטה, וטענה בין היתר כי היא יוצרת חוסר שוויון מובהק בין הצדדים, כאשר היא נושאת בכל החובות המשותפים של השניים. עוד טענה כי בכל מקרה היא לא תוכל להיפרע מהדירה המשותפת של השניים, היות שזו נמכרה לפני שנתיים.

בית המשפט לענייני משפחה דחה את בקשת האישה לעיכוב ביצועה של ההחלטה, והאישה הגישה על כך בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי. לטענתה, בית המשפט לענייני משפחה שגה, כאשר הורה על תשלום מזונות זמניים לבעל ללא כל ראיות לכך.

עוד טענה כי היא עלולה להימצא בבעיה ממשית, שכן בעלה טוען כי הוא חדל פירעון וחסר כל, ואם תשונה ההחלטה על המזונות בהמשך היא לא תוכל להיפרע ממנו. לדבריה, בעלה מציג את עצמו כאדם סיעודי, שאיננו יכול לעבוד, אף שבפועל הוא עצמאי שיכול לעבוד ולפרנס את עצמו.

"החלטה סבירה ביחס לנסיבות המקרה

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה, כאמור, את בקשת רשות הערעור שהגישה האישה, וקבע כי החלטת בית המשפט לענייני משפחה היתה סבירה ביחס לתשלומי המזונות הזמניים לבעל. זאת, לאור פערי ההכנסות בין הצדדים ולאור מצבו הרפואי של הבעל.

כב' השופט חננאל שרעבי הסביר כי בכל מקרה מדובר בהחלטה זמנית בלבד, שאיננה סופית, ו"ככל שיתברר לאחר שמיעת הראיות שנפלה טעות בקביעת סכום המזונות, ניתן יהיה לשנות זאת בהמשך ההליך".

* הכותבת, שלא ייצגה את הצדדים במסגרת ההליך המתואר, עוסקת בדיני משפחה ובין היתר בתיקי גירושין, אחזקת ילדים ומשמורת, אלימות במשפחה, הסכמי ממון ועוד

האתר של רינה פוליטי

טלפון: 053-9374039

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד רינה פוליטי, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully