וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתפלאו, תאונת עבודה יכולה להתרחש גם אחרי סיום יחסי העבודה

עו"ד סימונה גולדמן מימון, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 27.7.2021 / 12:23

לא רק תאונות שמתרחשות בזמן העבודה יכולות להיחשב לתאונות עבודה, אלא גם תאונות הרבה פחות שגרתיות, כמו פגיעה בדרך לראיון עבודה או פציעה בבדיקה רפואית שאליה נשלח העובד

תאונת עבודה. ShutterStock
לא רק בזמן העבודה עצמה/ShutterStock

באופן עקרוני, תאונת עבודה מוגדרת ככזאת שמתרחשת תוך כדי ועקב העבודה. בהקשר זה נהוג לחשוב בדרך כלל על פועל שנפגע ממכונה כלשהי בעת ביצוע עבודתו. ואולם, יש סיטואציות הרבה פחות שגרתיות, שכבר הוכרו על ידי בתי הדין לעבודה כתאונות עבודה.

כך למשל, הוכרה כתאונת עבודה תאונה שבה אדם נפגע כאשר חזר למקום עבודתו לאחר ניתוק יחסי העבודה כדי לאסוף את הציוד האישי שלו. התפתח ויכוח בינו לבין עובד אחר במקום העבודה, אשר בהמשך התפתח להתקף לב.

בית הדין לעבודה הכיר במקרה חריג זה כתאונת עבודה, למרות שהוא אירע לאחר סיום יחסי העבודה בין הצדדים. בפסק הדין נקבע כי התקף הלב אומנם לא התרחש תוך כדי העבודה, אבל מאחר שהוא היה קשור קשר הדוק לעבודת העובד במקום יש להכיר בו.

תאונת עבודה בדרך לראיון עבודה

תאונות עבודה יכולות להתרחש אפילו לפני שנוצרים בין הצדדים יחסי עבודה. למשל, אם מועמד לעבודה כלשהי נפגע בתאונה בדרך לראיון עבודה, בדרך למבחנים לקבלה לעבודה או בדרך להכשרה מקצועית, הוא עשוי להיות מוכר כמי שנפגע בתאונת עבודה.

דוגמאות חריגות נוספות נוגעות למשל לעובדים שנשלחים לביצוע בדיקות רפואיות בזמן עבודתם ונפצעים, וכן לעובדים שנפגעים בעת השתתפות בליגה למקומות עבודה.

רוצים דוגמאות חריגות נוספות שיוכרו כתאונות עבודה? בבקשה. אם לדוגמה נפצעתם בערב גיבוש מחוץ לשעות העבודה, אך הוא אורגן על ידי המעסיק והייתה חובת השתתפות, האירוע ככל הנראה יוכר כתאונת עבודה ותוכלו לקבל פיצוי.

לעומת זאת, אם ערב הגיבוש אורגן על ידי ועד העובדים, ולא על ידי המעסיק, והעובדים נשאו בעלות של אותה פעילות חברתית, לא היתה חובת השתתפות, הפגיעה ככל הנראה לא תוכר כתאונת עבודה.

היום, יותר ויותר עובדים עוברים לעבוד מהבית, אז מה אם נפצעתי כשעבדתי בבית?

מה קורה בעת פציעה שנגרמת בבית לעובד שנאלץ לעבוד מביתו במהלך משבר הקורונה? התשובה לשאלה אם מדובר בתאונת עבודה או לא היא - תלוי בנסיבות הפגיעה ובאופן הפציעה. יש להראות שקיים קשר ישיר בין הפעולה שביצע העובד ובגינה נפצע לבין עבודתו של אותו עובד.

לדוגמה, אם עובד קיבל לביתו קלסרים לצורך ביצוע עבודתו וירד במדרגות למרתף כדי לסדרם ונפגע - זו בהחלט יכולה להיחשב לתאונת עבודה. לעומת זאת, אם העובד נפצע כשעשה הפסקה לצורך ארוחת צהרים ונחתך, לא בטוח שהפציעה תוכר כתאונת עבודה, בשל הקשר הרופף לעבודה.

קורונה כתאונת עבודה - החוק, הפסיקה וההוכחה. לקריאה>>

צפו עכשיו: חמישה שלבים קריטיים בהגשת תביעה על תאונת עבודה

אם יש קשר חזק וישיר בין התאונה שנגרמה בבית לעבודתו של העובד - הנטייה עשויה להיות להכיר בה כתאונת עבודה, ולהיפך.

מה המשמעות של תאונת עבודה? מי שמוכר כנפגע בתאונת עבודה על ידי הביטוח הלאומי צפוי לקבל דמי פגיעה, המיועדים לפצות אותו על אובדן ההכנסות שנגרמו לו בשבועות שלאחר אותה תאונה. אם הנפגע נותר עם נכות, הוא עשוי לקבל גם גמלת נכות מעבודה.

טיפים חשובים לעובדים שנפגעו בתאונת עבודה

ראשית, בהזדמנות הראשונה שבה אתם מגיעים לטיפול רפואי לאחר תאונת העבודה, הקפידו לפרט כל כאב שאתם חשים, בכל איבר מאיברי גופכם, אפילו אם הוא נראה לכם שולי.

למה לעשות את זה? כדי למנוע מראש את האפשרות, שאם בהמשך הפגיעה השולית תהפוך למשמעותית, יוכל הביטוח הלאומי להתנער מכם, ולטעון שלא הזכרתם את אותה פגיעה בהזדמנות הראשונה.

שנית, כאשר אתם מגיעים לטיפול רפואי ראשוני - הקפידו לציין שנפגעתם בתאונת עבודה, ואל תסתפקו באמירות כלליות על הפגיעה.

שלישית, לאורך כל הדרך הקפידו על תיעוד. גם של החומר הרפואי שתאספו על הפגיעות שנגרמו לכם, וגם על ההוצאות שהוצאו על ידיכם, בין אם על מוניות, טיפולים רפואיים וכו'.

רביעית, והכי חשוב - זמן קצר לאחר התאונה קיימו היוועצות עם עורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא. זאת, כדי שלא תעשו טעויות מיותרות, שעלולות לעלות לכם ביוקר בהמשך הדרך.

בהצלחה ותשמרו על עצמכם.

* עו"ד סימונה גולדמן מימון מתמחה, בין היתר, בדיני נזיקין וביטוח לאומי ומסייעת לעשרות לקוחות במיצוי זכויותיהם בשל פגיעות גוף

טלפון: 077-9968207

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד סימונה גולדמן מימון, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully