וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כניסה נכונה לעולם המבוגרים - הדברים שכל הורה חייב ללמד את ילדיו לגבי עבודת נוער

עו"ד שלמה יעקובוביץ, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 22.7.2021 / 13:58

החופש הגדול הוא הזמן שבו בני נוער רבים עושים את צעדיהם הראשונים בעולם העבודה. זוהי הזדמנות עבורכם ללמד אותם מהי סביבת עבודה תקינה ומה זכויותיהם בעבודה. מדריך

תלמידים בכניסה לבית הספר. ShutterStock
תלמידים/ShutterStock

החופש הגדול בפתח, ונערים ונערות רבים עושים את צעדיהם הראשונים בעולם העבודה. חלקם הגדול טרם התנסה בעבודה מסודרת, וכעת הם כבר ממש חווים את העולם של הגדולים. דווקא בעת הזו, קיימת חשיבות שהורים לא רק ישמרו על הזכויות של ילדיהם בעצמם, אלא, בעיקר יחנכו אותם כיצד לבדוק ולחפש אחר זכויות אלה ולעמוד עליהן מול המעסיקים.

מה חשוב ללמד את בני הנוער בבואם לחפש עבודה לעת הקיץ?

ראשית, תקנות עבודת הנוער מציינות שלל עבודות אשר אסור להעסיק בהן בני נוער, כאשר הצד המשותף לכולן הוא שמדובר בעבודה פיזית מורכבת אשר עלולה לפגוע בהם, ובני הנוער לא מתמיד מודעים לכך ועלולים לסכן את עצמם. מעבר לכך, להיטות היתר של בני הנוער עלולה לגרום להם לעיתים להיעתר לתנאי העסקה לא תקינים כדוגמת תשלום במזומן, היעדר דיווח תקין על שעות עבודה וקבלת תלוש שכר.

לאור זאת, החופש הגדול הוא ההזדמנות שלכם, ההורים, לחנך כבר מגיל צעיר את הילד המתבגר לעמוד על זכויותיו לא רק מולכם אלא גם מול העולם בחוץ. המחוקק ראה לנכון כבר בשנת 1963 לעגן בחקיקה את עבודות הנוער ולהסדיר את המפגש הראשוני שיש בין הנוער לעולם התעסוקתי ולייחד את תנאי ההעסקה של בני נוער לעומת תנאי העסקה של מבוגרים.

מהם 5 הכללים המיוחדים המרכזיים שכדאי לדעת ביחס לעבודת בני נוער?

להן מספר כללים מיוחדים שכדאי ללמד את הנער או הנערה המתבגרים שלכם כשהם יוצאים לעולם העבודה:

1. חוזה ותנאי העסקה - בניגוד לעובד מבוגר, החוזה ותנאי ההעסקה של בני נוער צריכים להיות מועברים לעובד בתוך שבוע לכל היותר מיום תחילת העבודה, וזאת כדי למנוע עמימות ביחס לכלל זה.

2. אישור הורים - כן, אישור הורים, הכולל אישור רפואי, נדרש לא רק לטיול השנתי בבית הספר, אלא גם כתנאי להעסקת בני נוער. היעדר אישור הורים ואישור רפואי עלול לגרום למעסיק לבעיות רבות, עד כדי כך שהוא נדרש לשמור את האישור או העתק ממנו לתקופה של עד שנה לאחר סיום העבודה.

3. שעות נוספות - החוק קובע כי נערים ונערות בגילאי 14-15 אינם יכולים לעבוד שעות נוספות ואף מטיל מגבלת שעות עבודה שבועית העומדת על עד 40 שעות בשבוע. בגיל 16, המגבלה משתנה והחוק מאפשר לעבוד עד 9 שעות ביום.

כלומר, גם אם המעסיק מציע לילדכם הצעות אטרקטיביות ומבטיח שכר גבוה יותר תמורת שעות נוספות, יש להבין כי מדובר בעבירה על החוק. לא למותר לציין, כי במקרה זה אין ועדת חריגים ומדובר על איסור גורף ללא אפשרות לקבלת היתר על כך.

4. על טעויות לא משלמים - חשוב לדעת, כי בניגוד לפרקטיקה המקובלת במחוזות זרים, הרי שלא ניתן לקנוס את הנער או הנערה על חשבון השכר שלהם אם פישלו או עשו טעות במהלכם עבודתם. זו זכות חשובה מאין כמוה, במיוחד עבור מי שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם העבודה.

5. ומה לגבי פנסיה? טוב ששאלתם, החובה המוטלת על המעסיק והעובד להפריש מהמשכורת כספים לטובת הפנסיה תקפה רק מגיל 20 ומעלה לנשים ומגיל 21 ומעלה לגברים. כך שאת ההפרשה לחיסכון פנסיוני כדאי לשמור לשנים הבאות.

לסיכום, הזכויות השונות המייחדות עבודת בני נוער נועדו להגן על נערים ונערות המתחילים את צעדיהם הראשונים בעולם העבודה. חשוב ללמד את ילדיכם מהן הזכויות הללו ולסייע להם לעמוד עליהן מול מעסיקים המנסים לנצל את להיטותם ותמימותם.

במידה וכבר קרתה הפרה של איזו מהזכויות הללו, פנו לייעוץ אצל עורך דין המתמחה בדיני עבודה ובדקו האם ניתן לתבוע פיצוי מהמעסיק שעבר על החוק.

משרד עורכי דין שלמה יעקובוביץ מתמחה בדיני עבודה ובעבודת נוער.

טלפון: 077-2306123

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד שלמה יעקובוביץ, בשיתוף zap משפטי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully