וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת ספרד דוחה אלפי בקשות אזרחות - מה זה אומר על הבקשות המוגשות לשכנתה, פורטוגל?

עו"ד ונוטריון אדם ידיד, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 13:41

תחקיר של הניו יורק טיימס מצא לאחרונה כי אלפי בקשות אזרחות שהוגשו לממשלת ספרד נדחו על הסף. מה הסיבה ומה אפשר ללמוד מזה כדי להימנע מדחייה דומה של בקשות לאזרחות פורטוגלית?

דגלי ספרד ופורטוגל. ShutterStock
מה ההבדל בין מדיניות ספרד לפורטוגל?/ShutterStock

ב-2015 התקבלה בפרלמנט הספרדי הוראת שעה מוגבלת בזמן לחוק האזרחות, המעניקה הקלות לאזרחי מדינות אחרות, שאבותיהם היו אזרחי ספרד בעבר, ומעוניינים להגיש בקשה לקבלת אזרחות ספרדית בעצמם. הוראת השעה נועדה לאפשר לצאצאיהם של מאות אלפי יהודי ספרד להשיב את האזרחות הספרדית שהייתה זכות אבותיהם, כמעין פיצוי על גירושם מן המדינה ב-1492 בהוראת האינקוויזיציה הספרדית.

הוראת השעה אפשרה למגישי בקשת ההתאזרחות לשמור על אזרחותם הנוכחית ופטרה אותם מדרישת מגורים בספרד. הדרישות העיקריות ממבקשי האזרחות הספרדית מכוחה של הוראת השעה, היו הצגת הוכחות לקשר משפחתי עם קהילת יהודי ספרד, הגעה פיזית למדינה לצורך אימות הפרטים מול נוטריון ספרדי, ומעבר מוצלח של מבחני שליטה בשפה ובתרבות הספרדית.

תוקף הוראת השעה נקבע בתחילה לשלוש שנים, אך הוארך בשנה נוספת, והסתיים בשנת 2019. חודשים מועטים טרם פקיעת הוראת השעה, הוגשו בקשות רבות, בעיקר מטעם צאצאי המגורשים, ממדינות דרום אמריקה. עתה, לאחר שהרוב המוחלט של הבקשות הללו כבר נבדק, החל שלב הסיכומים, והנתונים מפתיעים.

מדחייה אחת בלבד לאלפי דחיות חדשות תוך חודשים ספורים

השבוע פרסם הניו יורק טיימס כתבת תחקיר בה נחשפו נתוני הממשל הספרדי: עד השנה האחרונה, אישרה ממשלת ספרד 34 אלף בקשות אזרחות ודחתה בקשה אחת בלבד. לאור נתונים אלו, מפתיע עוד יותר להיווכח במספרים המתארים את החודשים האחרונים בלבד, בהם החליטו הספרדים לדחות כ-3,000 בקשות. יצוין כי נותרו 17,000 בקשות נוספות בהן לא ניתנה עדיין החלטה, מסיבות שונות.

על פי תגובת משרד המשפטים הספרדי, שהובאה בכתבה, ממשלת ספרד פועלת בהתאם לחוק ומקבלת בברכה את מי שעונה על התנאים, אך "מי שלא עונה על הדרישות יראה את הבקשה שלו נדחית, בדיוק כשם שהיה קורה בכל הליך אחר".

בהמשך הכתבה בניו יורק טיימס, מצוטט עורך דין ספרדי לענייני הגירה, אשר טוען כי עד לפני מספר חודשים קיבלה הממשלה כל בקשה שאושרה על ידי הנוטריונים הספרדים, ואילו בחודשים האחרונים החלו פקידי הממשלה לפקפק בהחלטות הנוטריונים בבקשות ההתאזרחות ולבחון אותן מחדש.

מה ניתן ללמוד מזה?

כמי שטיפל בבקשות לאזרחות ספרדית מכוח אותה הוראת שעה, מעולם לא נתקלתי בדחיות. ישנם עוד תיקים בטיפול, בהם הרשות הספרדית מבקשת מסמכים נוספים או שואלת ומבררת בירורים שונים, אך אני מעריך כי כל הבקשות שאני מטפל בהן יאושרו. עם זאת, התחושה היא כי כל בקשה שנבדקת בספרד כעת, נבחנת בדקדוק רב יותר מתמיד ולכן נדרשת הקפדה רבה אף יותר מתמיד בעת ההגשה, ולאורך הדרך עד להשלמת הבקשה.

חלון ההזדמנויות של מי שפספס את הוראת השעה עדיין לא נסגר, שכן מלבד החוק הספרדי, גם חוק האזרחות הפורטוגלי עשוי לתת מענה דומה לצאצאי מגורשי ספרד. בניגוד לחוק הספרדי, תוקפו של החוק הפורטוגלי אינו מוגבל ואינו כולל דרישות כמו הגעה למדינה, עריכת מבחן או ידיעה של השפה.

גם הקשחת התנאים ומדיניות הדחיות בספרד אינן דומות למה שקורה בפורטוגל כעת, אך מצב זה יכול להשתנות ובהחלט מומלץ ללמוד ממנו על מנת להימנע מדחייה אפשרית עתידית של בקשות לאזרחות פורטוגלית. המסקנה ממה שקורה בבקשות ההתאזרחות בספרד היא שמומלץ להקפיד הקפדת יתר בהגשת הבקשה ובהתנהלות מול הרשויות בפורטוגל, לוודא שהבקשה המוגשת לרשויות בפורטוגל הינה מלאה, מדויקת ונכונה ולדאוג כי כל דרישה מטעמן נענית כיאות ובזמן.

עו"ד ונוטריון אדם ידיד ממשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד, העוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות בכלל, ובמימוש זכויות לבני הגיל השלישי בדגש על זכויות ניצולי שואה, נזיקין וביטוח.

לאתר משרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד

טלפון: 0737780042

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ונוטריון אדם ידיד, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ספרד
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully