וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים סדר: חוק חדלות פירעון "החדש"

עו"ד נתנאל אמויאל, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 11:29

מאות מאמרים נכתבו בנושא אשר הוסבר מכיוונים שונים, אבל מה באמת קובע חוק חדלות הפירעון החדש ואילו אפשרויות יש לחייב אשר לא מצליח לפרוע את חובותיו? כל המידע בכתבה שלפניכם

ארנק ריק. ShutterStock
מה בדיוק קובע החוק ומתי הוא מופעל?/ShutterStock

בשנת 2018 נחקק "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי (התשע"ח-2018)" אשר ביצע הסדרה כוללת בכל תחום דיני הפירעון, בין אם של יחידים ובין אם של חברות. מאותו יום ואילך נכללים יחד תחת אותה המטריה של החוק ונקראים הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

למעשה החוק הוא חידוש של פקודת פשיטת הרגל אשר עודנה הייתה בתוקף עד לחקיקתו וקובע רפורמה מקיפה בתחום. החוק מבקש לאפשר לאדם או עסק שנקלע לחדלות פירעון להשתקם, לקבל הזדמנות שנייה ולהתחיל מחדש.

מטרות החוק

חוק חדלות פירעון חוקק כדי ליצור דין אחיד בכל דיני חדלות הפירעון וודאות משפטית באשר לאפשרויות השונות העומדות בפני החייב. החוק מאפשר לחייב להשתקם כלכלית, לפתוח דף חדש באמצעות הסדר אשר גם יעמוד בקנה אחד עם מצבו הכלכלי וגם ייקח בחשבון את האינטרסים של הנושים שלו.

בנוסף, החוק נועד לקצר הליכים- הליך חדלות פירעון יתחיל ויסתיים תוך גג ארבע שנים וכך יאפשר לחייב להתחיל בדרך חדשה מוקדם ככל הניתן.

לקריאה נוספת מאת עו"ד אמויאל:

חתימה על ערבות - אילו הגנות מציע החוק?

הליכי חדלות הפירעון לפי החוק החדש

החוק החדש עושה סדר בהליכי חדלות פירעון ולמעשה מחלק אותם לשלושה שלבים: שלב פתיחת הליכים, שלב תקופת ביניים ושלב השיקום הכלכלי. פתיחת ההליכים מנועלת על ידי שלוש סמכויות בהתאם למצב חובות החייב.

פתיחת ההליך אצל הסמכות המתאימה

בשלב הראשון, החייב יפנה לרשות המתאימה לפתוח בהליכי חדלות הפירעון. החוק החדש עשה סדר בסמכויות ועל כן, סכום חובות החייב הוא הקובע אצל מי ייפתח ההליך.

חייב בחובות בסכום כולל של עד 150 אלף ₪ - רשות האכיפה והגבייה

חייב זה על פי החוק, אשר חובותיו אינם עולים על סך כולל של 150 אלף שקל, יכול לפתוח בהליכי חדלות פירעון ברשות האכיפה והגבייה בפני רשם הוצאה לפועל ייעודי, ולא בפני הממונה (כונס הנכסים הרשמי).

לצורך כך, נפתחו שש יחידות חדשות: טבריה, חיפה, כפר סבא, תל אביב, אשקלון וירושלים ועל החייב לפנות ללשכה הסמוכה למקום מגוריו או למקום עסקיו העיקרי. רשם ההוצאה לפועל קיבל למעשה סמכויות נרחבות ויכול להעניק צו הפטר לחייב במקרים המתאימים לאחר הסדר חובות. חייב בעל חוב של 150 אלף ₪ ומעלה - הכונס הרשמי. במקרה זה, הליכי חדלות הפירעון ייפתחו אצל הכונס הרשמי (הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי) ויתנהלו שם.

סמכות שיפוטית - בית משפט השלום

בית משפט השלום הינו בעל העניינית לניהול הליכי חדלות פירעון של יחידים. הליכי חדלות פירעון של תאגידים ממשיכים להתנהל בביהמ"ש המחוזי.

אילוסטרציה – בית משפט. ShutterStock
לאן פונים בכל מצב?/ShutterStock

מתן צו הליכים

כשלושים יום לאחר הגשת הבקשה לצו חדלות פירעון, ניתן צו הליכים. עם מתן הצו, הסמכות המתאימה תמנה נאמן להליכי חדלות פירעון של החייב ותחל תקופת הביניים עד למתן הצו לשיקום כלכלי.

תקופת הביניים - הגבלות על היחיד

לאחר מינוי הנאמן, תחל תקופת ביניים. שלב תקופת הביניים הוא למעשה תקופת בדיקה, במהלכה הנאמן בודק את מצבו הכלכלי של החייב ושל האפשרויות והנסיבות להגיע להסדר. במהלך התקופה הזו, היחיד יהיה מוגבל בצורות שונות:

- הגבלות בניהול חשבון - החייב יהיה מוגבל בבנקים בישראל, כלומר, הוא לא יוכל לקבל שיקים ולא תהיה לו מסגרת אוברדרפט. זאת במטרה שלא יצבור חובות חדשים.

- הגבלות באשראי - החייב לא יוכל להחזיק בכרטיס אשראי בתקופת הביניים.

- עיכוב יציאה מן הארץ - החייב לא יוכל לצאת מן הארץ במהלך כל התקופה עד לקבל הפטר.

- הגבלות על בעלות בעסקים - החייב לא יוכל לקבל לידיו בעלות על עסק או לפתוח עסק.
לאחר תקופת הביניים- תכנית לשיקום כלכלי.

לאחר תקופת הביניים, הנאמן מחויב להגיש דין וחשבון לסמכות הממונה. הממונה יעניק צו לשיקום כלכלי של היחיד. התוכנית תכלול את צו התשלומים של החייב, הנכסים שייכללו בקופת הנשייה ואופן מימושם וכן את התנאים וההגבלות שיחולו על החייב במהלך התקופה על מנת שיוכל לקבל הפטר בסופה. התוכנית לוקחת בחשבון את הכספים שצריכים להישאר אצל החייב לצורכי מחיתו הבסיסיים ולצורכי פרנסתו.

אם החייב עומד בכל התנאים ומשלים את התכנית ואת הצו כפי שנקבע לו, הוא יהיה זכאי להפטר ולהתחלה מחדש בסוף ההליך. לרוב מדובר בתקופה של שלוש שנים מקבלת הצו ועד לקבלת ההפטר. כמו כן, אם יימצא כי לחייב אין כל יכולת לשלם את חובותיו, הוא יהיה פטור מהם באופן מיידי.
החוק החדש גם מעניק לחייבים השתתפות בסדנאות הדרכה כלכליות, שיוכלו ללמוד על התנהלות כלכלית נכונה ולא להיכנס שוב לחובות לאחר קבלת ההפטר.

הסדר נושים

אופציה נוספת להיפטר מהחובות של החייב הוא להגיע עם הנושים שלו להסדר נושים. ניתן לעשות זאת עוד לפני שמגישים בקשה לחדלות פירעון וכך לחסוך את ההליך. אופציה נוספת היא שהנאמן במהלך תקופת הביניים יבחן את ההיתכנות של הגעה להסדר מול הנושים. ההסדר הוא כמובן בהסכמת הנושים ויכול לחסוך מהחייב את ההליך.

לסיכום

חוק חדלות הפירעון החדש בעל מספר מטרות: לקצר ולייעל את הליכי חדלות הפירעון, לאחד את ההליכים תחת קורת גג חקיקתית אחת, להביא לשיקום כלכלי של החייב. במסגרת החוק, יש אופציות ברורות לחייב לגבי דרך פירעון חובותיו, וקיימת לו אפשרות להתחיל דף חדש בחייו באמצעות צו ההליכים וביצוע התשלומים בהתאם לו. מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בדיני חדלות פירעון בכל מצב של קשיים כלכליים אשר עלולים להביא לחדלות פירעון כדי לנסות ולמנוע את ההליך למשל באמצעות הסדר נושים או כדי לפתוח את ההליך ולהביא להפטר של החייב מחובותיו במהרה ככל הניתן.

עו"ד נתנאל אמויאל מתמחה בדיני חדלות פירעון ושיקום כלכלי של חייבים.

טלפון: 077-2314637

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד נתנאל אמויאל, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully