וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שחשוב לדעת על הסכם לחיים משותפים

עו"ד, נוטריון ומגשר רם יוגב, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 11:51

הסכם לחיים משותפים הוא הדרך הטובה ביותר לזוגות חד מיניים וזוגות של ידועים בציבור לקבל הכרה רשמית בזוגיות שלהם, על כל הזכויות וההטבות הנגזרות מכך. מדריך

זוג חד-מיני עם ילדים. ShutterStock
הסכם שיהפוך את המשך הדרך לחלקה הרבה יותר/ShutterStock

הסכם לחיים משותפים מיועד לבני זוג שחיים ביחד בזוגיות אך ללא נישואין רשמיים, כמו למשל זוגות חד מיניים או זוגות של ידועים בציבור. ההסכם מהווה הכרה בזוגיות שלהם והוכחה רשמית שהשניים בני זוג מבלי שאפשר יהיה לחלוק על כך.

מהם יתרונותיו החוקיים של הסכם לחיים משותפים?

הסכם לחיים משותפים מהווה הוכחה בפני הרשויות השונות, כמו למשל ביטוח לאומי, כי בני הזוג זכאים לקבל זכויות או הטבות הניתנות למי שהחוק מחשיב כבני זוג.

בנוסף, ההכרה בזוגיות מאוד מקלה ועוזרת בכל מה שקשור לנושא הרכוש, חלוקתו והסדרתו בעת פרידה או מוות.

מה יכול לכלול הסכם לחיים משותפים?

ההסכם יכול לכלול היבטים שונים של הזוגיות, לפי בחירתם של בני הזוג. בראש ובראשונה, באמצעות ההסכם ניתן להסדיר את כל ענייני הרכוש. למשל, אם אחד מהצדדים מגיע לזוגיות עם דירה, חסכונות או זכויות סוציאליות ורכוש משלו, ההסכם נותן מענה מה יקרה לרכוש הזה בעת פרידה.

ההסכם גם יכול ליצור מנגנוני חלוקה ואיזון של הרכוש המשותף שנצבר במהלך החיים המשותפים, כמו גם של ירושות ומתנות שכל אחד מבני הזוג קיבל. לבסוף, מומלץ להתייחס בהסכם גם לנושא החובות. כלומר, מה קורה אם אחד מבני הזוג מגיע לזוגיות עם חובות, או צובר אותם במהלך החיים המשותפים, האם בעת פרידה או מוות החובות יועברו לאחריות בן הזוג השני ובאיזו דרך?

היבט שני של החיים המשותפים שניתן להסדיר בהסכם נוגע לניהול משק הבית. כלומר, הסדרה של שאלות כמו האם פותחים חשבון בנק משותף וכמה מעבירים אליו בכל חודש? האם משלמים את תשלומי ניהול הבית והחשבונות שווה בשווה או שכל אחד משלם בהתאם ליכולתו ולהכנסותיו?

היבט מרכזי נוסף קשור לאפשרות להכין מנגנון שלם למקרה של פרידה, ולקבוע מי מודיע על הפרידה, באיזו דרך ומתי. כמו גם סוגיות הקשורות לאיזון חלוקת הרכוש המשותף ומה המועד של פינוי הדירה במדה והידרה שייכת לאחד מבני הזוג ובפרידה על בן הזוג השני לחפש דירה משלו.

לבסוף, ההסכם יכול לגעת בסוגיות של ילדים משותפים. כלומר, מה תהיה המשמורת במקרה של פרידה, זמני שהות, מזונות וכדומה בכל הנוגע לילדים קיימים, וכיצד יתוקן ההסכם במקרה של ילדים עתידיים שייוולדו לאחר שההסכם נחתם.

האם יש צורך באישור בית משפט להסכם לחיים משותפים?

בניגוד להסכמי ממון, הסכם לחיים משותפים אינו דורש את אישור בית המשפט ויש לו תוקף משפטי מרגע ששני בני הזוג חותמים עליו, אפילו אם החתימה נעשית ללא עדים וללא עורך דין. ועם זאת מומלץ לאשר את ההסכם אצל נוטריון או, עדיף, לתת לו תוקף של פסק דין בבית המשפט לענייני משפחה.

מהי כתובה ומה המשמעות שלה? לקריאה>>

מדוע מומלץ להגיש את ההסכם לחיים משותפים לאישור בית המשפט?

כאשר הסכם לחיים משותפים מגיע לאישור בית המשפט, השופט או השופטת מבצעים בדיקה של ההסכם. במהלך הבדיקה מוודאים ששני בני הזוג מבינים על מה הם חתמו, כולל ההשלכות העתידיות האפשריות הנגזרות מתוכן ההסכם ביניהם. השופט עובר על הסעיפים השונים, שואל את בני הזוג שאלות שונות, ושם דגש על השאלה האם הם חתמו בנפש חפצה ולא הופעל עליהם לחץ לחתום על ידי בן הזוג השני.

מה תפקידו של עורך דין לענייני משפחה בהכנת וניסוח הסכם לחיים משותפים?

למרות שבני הזוג יכולים לכתוב את ההסכם בעצמם, עדיין, מומלץ מאוד לקבל ייעוץ ואף ליווי משפטי. הייעוץ המקצועי יקנה ביטחון לשני הצדדים, ובמיוחד לצד שמביא איתו רכוש, כי האינטרסים שלהם יישמרו בעת פרידה. כלומר, שבעל הרכוש לא יפסיד את רכושו, ומצד שני, שמי שמגיע עם פחות רכוש, לא ימצא עצמו חסר כל לגמרי לאחר הפרידה.

עורך דין מיומן העוסק בשאלות משפטיות של זוגיות באופן יומיומי יוכל לתאר לכם סיטואציות שונות שעשויות להתפתח בעתיד לכדי ויכוח או אפילו מחלוקת משפטית, ולהציע להכניס להסכם מנגנונים שונים שימנעו זאת.

לבסוף, עורך דין מנוסה יידע לחוות דעה על הפן המשפטי של ההסכם ולוודא שבני הזוג מגיעים להסכמות המנוגדות לחוק.

לסיכום, לעריכת הסכם לחיים משותפים חשיבות ראשונה במעלה עבור זוגות של ידועים בציבור וזוגות חד מיניים. מומלץ מאוד לערוך אותו כבר בתחילת היחסים ועוד לפני שצוברים רכוש משותף או מביאים יחד ילדים.

משרד עורכי דין רם יוגב מתמחה בייעוץ וליווי משפטי לצורך הכנת הסכמים לחיים משותפים

טלפון: 077-9971210

הכתבה באדיבות zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד, נוטריון ומגשר רם יוגב, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • זוגות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully