וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכויות אנשים עם מוגבלות בקורונה ובסגר

עו"ד גיא אקוקה, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 15:59

בקרוב עלול לחול סגר נוסף - מצב מגביל ומאתגר לכל אדם ובפרט לאנשים המתמודדים עם מוגבלויות שונות. עורך הדין גיא אקוקה מרחיב בנושא הזכויות וההקלות שניתנו בדיעבד לאנשים עם מוגבלות, וצפויות להינתן גם בסגר הבא, אם וכאשר יגיע

אישה עובדת בכיסא גלגלים. ShutterStock
דברים שחשוב לדעת. אישה עם מוגבלות בעבודה/ShutterStock

בימים האחרונים אנחנו עדים לכותרות המהדהדות על עלייה בתחלואת כתוצאה מההידבקות בנגיף הקורונה. כפועל יוצא מכך, אנחנו עלולים להגיע למצב של סגר נוסף. בסגרים הקודמים נאבקנו כדי לוודא שאנשים עם מוגבלות יקבלו תנאים מקלים מחמת מוגבלותם - מבעוד מועד ולא בדיעבד - וזאת במטרה להבטיח שהאדם עם המוגבלות יוכל להמשיך לנהל אורח חיים סביר, גם אם יימצא בסגר ובמגבלות לשעת חירום כאלו ואחרות כמו: חובת עטיית מסיכה, חופש תנועה, תנועה ברכב, הצגת תעודת נכה בציבור, הגעה של מטפל סיעודי ויציאה לחופשה ללא תשלום.

חובת עטיית מסיכה

אנשים אסתמטיים, אנשים הסובלים מליקויי שמיעה שאינם יכולים לקרוא שפתיים, אנשים המרכיבים משקפיים וחווים אי נוחות כתוצאה מהצטברות של אדים - הם הנפגעים העיקריים מחובת עטיית המסכה. נכון לימים אלו, אנשים שלא יכולים לעטות מסכה בשל מוגבלויות מודרים ממרחבים ציבוריים ובפרט ממרחבים סגורים ונגרם להם עוול בשל כך. לכן בעניין זה אנחנו פועלים כדי לקדם החלטות מחושבות ושקולות ולאפשר לאוכלוסייה זו ליהנות מגישה למקומות סגורים חרף מגבלות המגפה.

חופש תנועה

בסגרי הקורונה הראשונים היינו עדים ליוזמות נקודתיות מטעם הרשויות המקומיות, שאפשרו לאנשים עם מוגבלויות ולמלווים שלהם לטייל בפארקים. חופש תנועה מהווה תנאי קיומי והכרחי עבור אנשים עם מוגבלויות ולכן צריך להינתן בזכות ולא בחסד. מטרתנו בסגר הבא היא לקדם תקנה מחייבת וכוללנית לחופש תנועה עבור ציבור בעלי המוגבלויות, עליה יהיה חתום ראש הממשלה ושתפורסם בכלי התקשורת השונים.

תנועה ברכב

אדם שמוגבל מגיל ילדות, בין אם הוא סובל מעיוורון ובין אם הוא מוכר כנכה גפיים, נדרש לשאת תו חנייה לרכב נכה, שכן הרכב במקרה זה מהווה את "הרגליים" ואת "העיניים" של אותו אדם. אנחנו פועלים להסדיר את תנועתו של המלווה לאדם עם המוגבלות הנפשית, הקוגניטיבית או הפיזית במטרה להבטיח קיום שגרת חיים תקינה.

הצגת תעודת נכה בציבור

החוק אוסר על בקשה להצגת תעודת נכה ואנשים המתמודדים עם מוגבלויות שונות מודעים לכך. חרף זאת, במקרים מסוימים הם נאלצים להציג את תעודת הנכה שלהם וזאת במטרה להימנע מעימותים עם אנשי אכיפת החוק. מצב זה מביא להפרה בוטה של זכויות האדם לפרטיות שכן אין מן הנמנע שבעת הצגת התעודה גם השוהים באזור נחשפים למצבו הרפואי של האדם. כיום ישנה הנחייה מטעם המשטרה ומטעם המטה הארצי לנהוג ברגישות והבנה, אנשי כוחות הביטחון מוכשרים לכך ופועלים בהתאם להנחיה. אם למרות זאת נתקלתם ביחס מפלה - פנו אלינו.

אדם מטפל בתחום הסיעוד

אנחנו נמצאים במצב חירום בריאותי הנוגע לתקנות הקורונה וכחלק מהעניין חלה הגבלת תנועה שעלולה להביא לכך שמטפל סיעודי לא יגיע לביתו של אדם הזקוק לו. הטיפול הסיעודי הכרחי לשמירת בריאות הקשיש ולכן אין זה ייתכן שמטפל סיעודי לא יגיע לעבודתו עקב מגבלות התנועה. גם נושא זה מוסדר בימים אלו במטרה להבטיח שבימי הסגר אנשים סיעודיים יקבלו את העזרה שנחוצה להם - ללא שום קשר למצב החירום.

הוצאה לחל"ת של אדם עם מגבלות

בשנה האחרונה היינו עדים למקרים רבים בהם אנשים עם מוגבלויות הוצאו לחופשה ללא תשלום ולאחר שפרק הזמן של החופשה פקע חל עליהם הליך פיטורין. מציאות מלמדת שכאשר מצמצים את מצבת כוח האדם הראשונים שנמצאים בעדיפות לפיטורין הם אנשים הסובלים ממוגבלויות שונות ובפרט מבוגרים, אשר לאחר מכן יתקשו להשתלב במקומות עבודה חדשים ואף להתמקצע בתחומים אחרים. כיום ישנה דרך להבטיח את הזכויות המבוססות על חקיקה, שלא נאכפת אך קיימת ומחייבת את המעסיקים להעסיק אנשים עם מוגבלויות בשיעור של חמישה אחוזים. אם אתם חשים שהופליתם לרעה ופיטורו אתכם עקב מוגבלותכם - יש מה לעשות בעניין.

כיצד תוכלו להבטיח את זכויותיכם?

כעורך דין שעוסק בדיני מוגבלויות ופעיל בארגונים חברתיים, אני פוגש עשרות אנשים שפונים לקבלת עזרה וייעוץ משפטי בנושאי פיטורין והפליה לרעה במקום העבודה. משרדי מנהל את המאבקים הללו עבורם במטרה להעלות את הצורך ואת הדרישות ולתת מענה מבעוד מועד אך גם מענה מאוחר יותר ובכך יוצר תקדימים להבטחת הזכויות בעתיד ולהחרגת בעלי מוגבלויות מהתקנות השונות עקב מצב החירום הרפואי.

אם נתקלתם במשוא פנים, הפרה בוטה בין אם במרחב הפרטי והציבורי ובין אם בתחומי נגישות, תעסוקה וצרכנות וכן בכל נושא שקשור לתקנות החירום ולסגר ניתן לפנות למשרדנו ונוכל לסייע בהיבטים משפטיים ולהביא לפתרון הבעיה.

עורך הדין גיא אקוקה מתמחה בדיני מוגבלויות ומייצג את לקוחותיו בוועדות השונות להכרה בנכותם ולמימוש זכויותיהם הרפואיות. לפרטים נוספים ולייעוץ משפטי צרו קשר: 052-803-4955, 053-6318326

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד גיא אקוקה, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully