וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולים קשים? הפטור שיסדר לכם הכנסה של אלפי שקלים

עו"ד רונן אבניאל, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 16:19

אם אתם סובלים ממחלה קשה, ככל הנראה מגיע לכם פטור ממס הכנסה ששווה הרבה מאוד כסף. אולם מה התנאים לקבלת הפטור, ואיך משיגים אותו?

חולה מאושפז בבית חולים מחובר למד סטורציה. ShutterStock
מגיע לכם לא מעט כסף, רק צריך לדעת איך לדרוש אותו/ShutterStock

מחלה קשה היא תמיד אירוע מצער, שכרוך בהרבה מאוד סבל. אבל דווקא מתוך הכאב ניתן להיבנות, וחייבים להסתכל על נקודות האור הקיימות במצב הלא פשוט. ובהחלט קיימות נקודות כאלה: למי שסובלים ממחלה קשה, מגיעות גם לא מעט זכויות.

מקצבאות, דרך הטבות חנייה ועד החזר הוצאות: יש רשימה ארוכה המגיעות למי שחולים במחלה קשה, אבל אנחנו נבקש להתמקד באחת מהן. הזכות לקבלת פטור ממס הכנסה במצבים רפואיים קשים, שעשויה להיות שווה לכם עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

למי מגיע פטור ממס הכנסה עקב מחלה קשה?

הפטור מגיע רק למי שנמצאים בסיטואציה רפואית חריגה וסובלים מנכות רפואית בשיעור של 100% עקב מחלה ספציפית או שיש להם נכות משוקללת בשיעור של 90% עקב מספר ליקויים שמהם הם סובלים. יש לכם נכות של פחות מ-90%? הפטור לא רלוונטי אליכם.

אילו מחלות מזכות בפטור עקב מחלה קשה?

יש לא מעט מחלות שמאפשרות לקבל את הפטור. כך למשל, יכולים לקבלו מי שסובלים ממחלת הסוכרת ברמה קשה עם סיבוך אחד או יותר באחד האיברים (מערכת העצבים, העיניים, הכליות וכלי הדם). גם חולי לב וחולים במחלות דם עשויים להיות זכאים לפטור, וכן כל מי שסבלו משבץ מוחי, דמנציה, אלצהיימר, קרוהן ועוד שורה של מחלות. נזכיר, כי כדי לקבל את הפטור יש צורך בנכות רפואית של 100% או בנכות רפואית משוקללת של 90% לפחות, עקב מספר ליקויים.

האם גם אדם עיוור יכול לקבל את הפטור?

בהחלט, גם אנשים עיוורים ולקויי ראייה יכולים לקבל את הפטור, אם ברשותם תעודת עיוור או תעודת לקוי ראייה. במקרה של לקויי ראייה הלקות צריכה להיות חמורה. בין היתר, לקויי הראייה צריך להיות אדם שלא מסוגל לראות בכלל בחושך ובאור, ולסבול מחדות ראייה נמוכה מאוד.

יש עוד תנאים שצריך לעמוד בהם לצורך קבלת הפטור, פרט לנכות הרפואית?

כן. מי שרוצה לקבל פטור ממס צריך להיות בראש ובראשונה אדם שיש לו הכנסה חייבת במס, כלומר להגיע לדרגת ההכנסה שממנה משלמים מס הכנסה.

בנוסף, חולה שמבקש פטור צריך להראות כי דרגת הנכות היא קבועה או שהיא נקבעה לפרק זמן של לפחות 185 ימים. בנוסף, יש רשימה סגורים של חוקים שהנכות צריכה להיקבע לפיהם (חוק הנכים, החוק לפיצוי נפגעי הגזזת, חוק נכי רדיפות הנאצים ועוד).

איך מקבלים את הפטור?

כדי לקבל את הפטור על החולה למלא טופס ייעודי של רשות המסים הקיים לצורך כך (טופס 1516) ואליו להוסיף גם עותק נאמן למקור של פרוטוקול הוועדה הרפואית שקבעה את אחוזי הנכות. ככל שמדובר באדם עיוור, אשר מבקש את הפטור, עליו לצרף את התעודה הרלוונטית. כל המסמכים הדרושים צריכים להיות מוגשים לפקיד השומה במס הכנסה.

ממה צריך להיזהר כאשר מגישים בקשה למתן פטור?

מכיוון שהגשת הבקשה כרוכה בניהול הליכים מול מספר רב של גופים, עלולות להתבצע לאורך הדרך טעויות. הבעיה היא שטעויות אלה עלולות לעלות לכם ביוקר, ולעכב מאוד את התהליך או לסתום את הגולל על הסיכוי שלכם לקבל פטור.

לכן, כדאי להיעזר בהגשת הבקשה בעורך דין מיומן ובעל ניסיון היודע כיצד להתנהל מול הרשויות. הדבר יכול לסייע בקיצור התהליך ולהגדיל את הסיכוי שתצליחו לקבל את הפטור המיוחל.

* עו"ד רונן אבניאל מתמחה בייעוץ וייצוג מול ביטוח לאומי וחברות ביטוח, ובעל מומחיות במיצוי זכויות של בעלי צרכים מיוחדים.

לאתר של עו"ד רונן אבניאל

טלפון: 053-9367359

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד רונן אבניאל, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • חולה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully