וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך: זוגות חד-מיניים יוכלו להביא ילדים בפונדקאות תוך חצי שנה

עו"ד אריה לרנר, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 16:45

בהחלטה דרמטית קבע בג"ץ כי זוגות חד-מיניים וגברים יחידים יוכלו להצטרף להליך פונדקאות תוך שישה חודשים. שופטי בג"ץ בהחלטתם: "הדרתם מההליך אינה חוקתית"

זוג חד-מיני עם ילדים. ShutterStock
זוג חד-מיני עם ילדים/ShutterStock

לבג"ץ נגמר הזמן: יותר משנה אחרי שהורה למדינה לתקן את חוק הפונדקאות ולאפשר לזוגות הומואים ולגברים יחידים להביא ילדים לעולם בהליך פונדקאות, הוא קבע כי תוך חצי שנה יבוטלו ההגדרות בחוק הפונדקאות המונעות זאת.

"לא ניתן להשלים עם המשך המצב הקיים", קבע ההרכב של חמשת שופטי בג"ץ בראשות הנשיאה אסתר חיות שדן בעתירה. "היעדר היתכנות פוליטית לשינוי המצב הקיים אינו יכול להצדיק את המשך הפגיעה הקשה שנגרמת לזכויות אדם".

בג"ץ נתן למדינה שנה לתקן את החוק

ההחלטה שקיבל בג"ץ היא החלטה משלימה לפסק דינו מחודש פברואר 2020. בפסק הדין שניתן אז נקבע כי ההסדר הקיים, המונע גישה לפונדקאות מזוגות הומואים ומגברים יחידים איננו חוקתי ופוגע בזכות לשוויון ובזכות להורות.

באותו מועד בג"ץ קצב למדינה פרק זמן של 12 חודשים להסדיר את הנושא ולגבש תיקון חקיקה "שיבטא מחויבות לזכותם לשוויון ולהורות של גברים יחידים ובני זוג בני אותו מין".

עוד קבע בג"ץ, באופן יוצא דופן, כי אם המדינה לא תפעל לתיקון המצב הקיים, ייכנס בג"ץ לנעלי המחוקק וייתן פסק דין אופרטיבי, שיאפשר גם לזוגות הומואים ולגברים יחידים להצטרף להליך פונדקאות.

"אין היתכנות פוליטית לקידום חקיקה"

בג"ץ קיבל כעת את החלטתו יוצאת הדופן, בין היתר על רקע התגובה הרפה שמסרה המדינה בנושא. שר הבריאות ניצן הורוביץ, הודה כי בעת הנוכחית "אין היתכנות פוליטית לקידום חקיקה בנושא", ולמעשה סלל את הדרך לבג"ץ לקבל החלטה במקום המדינה.

על רקע זה, הורה בג"ץ על הסעד האופרטיבי שמשמעותו ביטול ההגדרות המפלות בהסדר הפונדקאות הקיים. בג"ץ קבע כי לאחר ביטול ההגדרות האמורות, יצטרכו בתי המשפט לפרש את הסדר הפונדקאות על פי שתי אמות מידה עיקריות:

1) להימנע מפרשנות של ההסדר העומדת בסתירה לזכות לשוויון ולזכות להורות, שתחסום את גישתם של גברים יחידים ובני זוג מאותו מין להסדר.

2) "להחיל את הוראות ההסדר, במידת האפשר ובשינויים המחויבים, באופן שוויוני".

בג"ץ קבע כי "קבוצת השוויון הרלוונטית בכל הנוגע להסדר הפונדקאות היא 'כל מי שסובל ממגבלת פריון אשר על פי סוגה וטיבה ניתנת לפתרון רק על ידי פניה להליך פונדקאות'".

שופטי בג"ץ הדגישו כי שורר "שוויון מלא בין אישה הסובלת מבעיה רפואית לבין גבר" וקבעו, בין היתר, כי את הביטוי "הורים מיועדים" המופיע בחוק יש לפרש "ככזה המתייחס לבני זוג הטרוסקסואליים, בני זוג מאותו מין, אישה יחידה וגבר יחיד".

שינוי דרמטי של המצב הקיים בחוק

עד היום המצב המשפטי הקיים בארץ לא אפשר לזוגות הומואים להביא ילדים לעולם בהליך פונדקאות, וכתוצאה מכך רבים מהם נאלצו לפנות להליך פונדקאות יקר בחו"ל.

העתירה הנוכחית הוגשה במקור לפני שש שנים וכללה, בין היתר, גם נשים יחידניות שאינן יכולות להיכנס להיריון או להשתמש בביציות שלהן להבאת ילדים. ב-2017 נדחתה עתירתן של נשים אלה, ונקבע כי לצורך פונדקאות נדרשת זיקה גנטית בין העובר לבין לפחות אחד מההורים.

שנה לאחר מכן תוקן המצב ואושר בכנסת חוק הסכמים לנשיאת עוברים, שהנגיש את הפונדקאות גם לנשים יחידות שבשל ליקוי רפואי אינן יכולות להיכנס להיריון או שזה עלול לסכן את בריאותן. עם זאת, החוק לא כלל אז זוגות הומואים וגברים יחידים, לקונה שהשלים כעת בג"ץ.

* עו"ד אריה לרנר מתמחה בדיני משפחה וירושה, ומלווה בין היתר זוגות להט"ב המבקשים להביא לעולם ילדים.

טלפון: 077-2305061

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אריה לרנר, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully