וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובד שמסרב להתחסן ולהיבדק על חשבונו מסתכן בפיטורים

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 29.8.2021 / 11:03

הממשלה קבעה כי עובדים שמסרבים להתחסן יחויבו לבצע על חשבונם בדיקות קורונה. אלא שמי מהם שמסרב גם לכך, ולכן לא יכול להגיע למקום עבודתו - מסתכן בפיטורים ללא תשלום פיצויים

בדיקת קורונה במתחם היבדק וסע בסידני, אוסטרליה 19 בינואר 2021. רויטרס
בדיקת קורונה/רויטרס

החלטת הממשלה, שלא להוסיף ולממן בדיקות קורונה למי שמסרבים להתחסן, עוררה התמרמרות מסוימת בקרב מתנגדי החיסון. אלה גילו לפתע, שמבלי לשאת בעלות הבדיקות בעצמם, הם לא יוכלו להיכנס למקומות הפועלים תחת התו הירוק, ובראש ובראשונה למקום העבודה שלהם.

בסיטואציה כזאת, עובדים שאינם מחוסנים ומסרבים להיבדק, לא יכולים להגיע פיזית למקום העבודה, ומהווים בעיה עבור המעסיק. ואולם, ראוי שכל אותם עובדים סרבנים יידעו גם כי אורבת להם סכנה נוספת: פיטורים ממקום העבודה, וזאת אף מבלי שהמעסיק ישלם להם פיצויים.

גם לעובדים אחרים יש זכות לבריאות

לעובדים אמנם יש אוטונומיה על גופם, ומובן שלא ניתן לחייבם להתחסן, אבל כנגד הזכות שלהם לסרב לקבל חיסון עומדת הזכות של עובדים אחרים לבריאות והזכות של המעסיק להגן עליהם.

האם מעסיק יכול לפטר עובדים שמסרבים להתחסן, ומתעקשים שלא לערוך בדיקות על חשבונם? בנושא זה לא קיימת עדיין הלכה מפורשת של בית הדין הארצי לעבודה, אך אני סבורה כי אותם עובדים סרבנים אכן חשופים לפיטורים, וזאת ללא תשלום פיצויי פיטורים על ידי המעסיק.

לכל העובדים, למעט אלה שיש להם מניעה רפואית להתחסן, יש בחירה חופשית. מי מהם שמסרב להתחסן עושה זאת על דעת עצמו, ואין לו כל הגנה חוקית מפני פיטורים. גם סירוב להיבדק איננו יכול לעמוד: אין סיבה שמעסיק יממן בדיקות לעובד, שיכול במקום זאת ללכת להתחסן בחינם.

יש לך שאלה? עו"ד אורנה שמריהו מנהלת פורום דיני עבודה באתר משפטי, שאלו עכשיו>>

לפרטים נוספים חייגו: 077-9977542

רוח גבית מבית הדין הארצי לעבודה

בתי הדין לעבודה כבר קבעו כי מעסיק רשאי לדרוש מעובד שלא התחסן להציג בדיקת קורונה שלילית, ובית הדין הארצי לעבודה קבע כי דרישה המופנית מצד מעסיק להצגת בדיקה בתדירות של פעם בשבוע היא מידתית (בר"ע 3955-04-21 סיגל אבישי נ' מועצת כוכב יאיר).

באותו מקרה נקבע כי מעסיק רשאי למנוע את התייצבותה לעבודה של עובדת שטרם התחסנה מפני קורונה וסירבה להציג תוצאת בדיקה שלילית בתדירות קבועה.

בהחלטה אחרת של בית הדין הארצי אושררה מדיניות שקבע המעסיק, ולפיה עובדיו יורשו להגיע לעבודה רק לאחר הצגת תו ירוק או לחילופין לאחר הצגת בדיקת קורונה שלילית מ-72 השעות האחרונות (בר"ע 22796-04-21 סיגלית (פיקשטיין נ' שופרסל בע"מ).

המעסיק אפוא לא יכול לחייב את עובדיו להתחסן, אבל הוא כן רשאי לדרוש מהם לבצע בדיקות קורונה, מכיוון שהם מסכנים את עמיתיהם. ללא ביצוע הבדיקה, רשאי המעסיק לדרוש מעובד שלא להתייצב לעבודה, ובימי ההיעדרות שלו הוא לא מחויב לשלם לו שכר או לנכות לו ימי מחלה.

המעסיק חשוף לתביעה שלא הגן על עובדיו

המעסיק ניצב בעמדה בעייתית. מצד אחד, הוא רוצה שכל עובדיו יעבדו, ובוודאי שאיננו רוצה לשלול מהם את היכולת לעשות זאת. מצד שני, אם יאפשר לעובד הלא מחוסן להגיע למקום העבודה הוא חשוף לתביעה מצד עובדים אחרים שיכולים לטעון כי לא הגן על בריאותם.

מעסיקים מחויבים לספק סביבה בטוחה ובריאה לעובדיהם, ועובדים צריכים לזכור זאת כאשר הם מסרבים להתחסן ומתעקשים שלא לבצע בדיקות קורונה על חשבונם.

עו"ד אורנה שמריהו מתמחה בייעוץ משפטי לעובדים ומעסיקים בתחום דיני העבודה, ובעלת ניסיון רב של למעלה מ-20 שנה בתחום משפט העבודה, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי


טלפון: 077-9977542

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully