וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטרתם? יכול מאוד להיות שמגיעים לכם פיצויים נוספים

עו"ד דועאא פטום עבדלאגני, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 30.8.2021 / 15:04

גם אם קיבלתם פיצויי פיטורים, גם אם נראה שפוטרתם בהתאם לדרישות החוק, ייתכן שמגיעים לכם כספים נוספים בגין זכויות שלא שולמו במלואן. מה חשוב לבדוק וכמובן לדרוש? כל הפרטים בכתבה

גבר מפוטר מהעבודה. ShutterStock
פיטורים הם לא סוף הדרך/ShutterStock

התקופה האחרונה מהווה קרקע פורה לפיטורים שלא כדין. המדינה כולה עברה ועדיין עוברת משבר כלכלי גדול, חובות הצטברו, עסקים נסגרו ומעסיקים נמצאים בלחץ כלכלי ונפשי אשר עלול לגרום להם לפעול בצורה לא נכונה ולפטר עובדים מבלי להתחשב בכלל הזכויות המגיעות להם או באופן שבו תהליך הפיטורים אמור להתבצע על פי דין. בנוסף, הרצון להימנע מבידודים, המסכנים את פעילות העסק, הוביל מעסיקים רבים לדרוש מהעובדים להתחסן ולפטר את המסרבים, ואפילו אירועים פוליטיים קשים היו מנת חלקנו בחודשים האחרונים, וגרמו למעסיקים מסוימים לקבל החלטות על בסיס דתי או לאומני.

כל אלו הובילו לפניות רבות מצד עובדים הטוענים כי פוטרו שלא כדין, אך לצידם ישנם עובדים רבים שכלל לא מודעים לאופן בו אמור להתנהל הליך פיטורים תקין, ולזכויות שמגיעות להם במקרה שהם מפוטרים.

שלבי הליך הפיטורים

החוק מגדיר פרוצדורה מסודרת לביצוע הליך פיטורים:

1. על המעסיק למסור לעובד מכתב זימון לשיחת שימוע. על המכתב להימסר בהתראה מספיקה מראש, על מנת לאפשר לעובד להתכונן כראוי לשיחה. על המעסיק לציין במכתב ההזמנה את עילת הפיטורים בצורה ברורה, כך שאם המעסיק ימסור לעובד מכתב זימון לשימוע ללא ציון עילת הפיטורים, הפיטורים עלולים להיחשב כפיטורים שלא כדין.

2. בשיחת השימוע יאפשר המעסיק לעובד להשמיע את טיעוניו בנוגע לעילת הפיטורים, כאשר לעובד יש זכות להיות מיוצג בשיחת השימוע על ידי עורך דין.

3. לאחר שיחת השימוע, מחויב המעסיק לשקול בצורה עניינית את טיעוני העובד לפני קבלת החלטה סופית.

4. אם יחליט המעסיק לפטר את העובד, עליו לספק לו תקופת הודעה מוקדמת טרם ייכנסו הפיטורים לתוקף. משך התקופה מחושב על פי חוק בהתאם לוותק העובד במקום העבודה - עובד שמועסק במקום במשך יותר משנה, זכאי לתקופת הודעה מוקדמת של חודש ימים. בתקופת ההודעה המוקדמת רשאי המעסיק לוותר על נוכחותו הפיזית של העובד במקום העבודה, אך עליו לשלם לו שכר מלא על תקופה זו, גם אם יבחר לוותר על הגעתו לעבודה.

כל הליך פיטורים שלא יתבצע על פי הפרוצדורה הקבועה בחוק ייחשב כפיטורים שלא כדין. בנוסף, גם פיטורים שנראים תקינים מבחינה פרוצדורלית עשויים להיחשב כפיטורים שלא כדין, אם יתברר כי בהחלטת הפיטורים טמונים שיקולים או מניעים אישיים, זרים ופסולים, כגון אפליה.

עובדת מקבלת מכתב פיטורים. ShutterStock
מצו את הזכויות שלכם/ShutterStock

ומה עם הזכויות שלכם?

ישנם מקרים בהם גם כשהליך הפיטורים נעשה בצורה חוקית לחלוטין, הן מבחינה פרוצדורלית והן מבחינת המניעים, מתברר כי העובד לא קיבל את מלוא הזכויות המגיעות לו, שעשויות להגיע לסכומים לא מבוטלים.
אם נותרו ימי חופשה שלא נוצלו על ידי העובד, עליו לקבל תשלום עבורם, וכן את דמי החגים אם לא שולמו וגם דמי הבראה - להם העובד זכאי בתנאי שהשלים שנת עבודה במקום.

יש לבדוק את תלושי השכר ולוודא כי העובד קיבל תשלום על נסיעות ושעות נוספות, וכי הפרשות המעסיק לקופת הפנסיה שלו נעשו על פי חוק. חלק מהזכויות מוגדרות בחוזה ההעסקה האישי של העובד, אחרות ייבחנו בהתאם למוגדר בחוק, כאשר חישוב הזכויות ייעשה בהתאם לתקופת ההעסקה של העובד ולגובה השכר שלו. בנוסף, בכל מקרה של פיטורים (מעל ותק של שנה) מחויב המעסיק לשלם לעובד פיצויי פיטורים מלאים.

תאמינו או לא - ייתכן שמגיעים לכם עוד פיצויים

במקרים בהם המעסיק מסרב להשלים את הזכויות שלא שולמו, ניתן להגיש תביעה לבית הדין לענייני עבודה. תוצאות התביעה, במקרה שאכן יתברר בבית הדין כי ישנן זכויות שלא שולמו על פי חוק, תחייבנה כמובן את המעסיק לשלם לעובד את כל המגיע לו, עד השקל האחרון. יתרה מכך, אם מדובר על פיטורים שלא כדין, בית הדין עשוי לפסוק סעד של החזרת העובד לעבודה, ולפטר אותו בצורה חוקית, ובנוסף, אם יתברר כי העובד סבל מהתעמרות מצד המעסיק, אפליה או כל דבר אחר שגרם לו לנזק נפשי, בית הדין עשוי לפסוק פיצוי נוסף בגין עוגמת נפש. בהקשר זה חשוב להדגיש כי אין חובה בדין לפסוק לעובד פיצויים על עוגמת נפש, כך שמתן סעד כזה נתון לשיקול דעת בית הדין ונסיבותיו של כל מקרה נבחנות לגופו.

לפיכך, בכל מקרה של פיטורים, גם אם נראה כי הכל נעשה על פי חוק, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בענייני עבודה ולבחון היטב כיצד התנהל הליך הפיטורים והאם שולמו כל הזכויות המגיעות לכם על פי חוק.

עו"ד דועאא פטום עבדלאגני מתמחה בדיני עבודה ונזקי גוף.

טלפון: 072-3262922

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד דועאא פטום עבדלאגני, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פיטורים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully