וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאלימות במשפחה ועד ניכור: מתי ניתן לתבוע את אבא ואמא?

עו"ד אריה לרנר, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 30.8.2021 / 15:47

בשנים האחרונות מתרבות התביעות הנזיקיות המוגשות בתוך המשפחה. מה זה אומר, מה צריך להוכיח בתביעות אלה, ועל אילו נזקים ניתן לתבוע? עו"ד אריה לרנר עם כל הפרטים

הורים רבים ופעוט עצוב. ShutterStock
כן, מותר לתבוע גם את ההורים/ShutterStock

בשנים האחרונות מתרבות מאוד תביעות הנזיקין המוגשות בתוך המשפחה. לעיתים מדובר בתביעות המוגשות אגב סכסוך גירושין בין זוג ההורים, ולעיתים בתביעות המוגשות מצד הילדים על אלימות או התעללות מצד אחד ההורים או שניהם.

עד כמה שכיחות תביעות הנזיקין המוגשות בתוך המשפחה? אין נתונים מספריים ברורים על היקף התופעה, אבל בשנים האחרונות ניכרת עלייה משמעותית בכמות התביעות המוגשות על נזקים שנגרמו בתוך המשפחה, ובהן נדרש בן משפחה אחד לפצות אחר.

הכתובת לתביעות אלה היא בית המשפט לענייני משפחה, ובאופן עקרוני התנאים הנדרשים להגשת תביעה שכזאת הם אלה הדרושים להגשת כל תביעת נזיקית: צריכה להיות עוולה כלשהי שמופרת, הפרתה צריכה לגרום נזק לתובע, ניתן להעריך את הנזקים שנגרמו בכסף ולהוכיחם בראיות טובות.

עוולת הרשלנות, הפרת חובה חקוקה, תקיפת וכליאת שווא הן כמה מן העוולות, שעליהן ניתן לבסס תביעת נזיקין בתוך המשפחה.

החלטתם להתגרש ואז הגיעה הקורונה: מה עושים? לקריאה>>

תביעות נגד האקס, צווים נגד ההורים

בתביעות נזיקין המוגשות בתוך המשפחה יכולים להיות נתבעים שונים. למשל, ניתן לתבוע את אחד ההורים או את שניהם, ובני זוג שנמצאים בהליך גירושין יכולים להגיש תביעות נזיקין האחד כנגד האחר על הנזקים שגרם מאבק הגירושין המר.

תביעות נזיקין בין בני זוג יכולות להיות מוגשות למשל, אם אחד מבני הזוג נטש את האחר, התעללו בו, חטף את ילדיהם המשותפים או סירב להעניק גט. תביעות נזיקין יכולים להגיש ילדים גם רק נגד אחד ההורים, למשל על אלימות או התעללות קשה.

אם אחד ההורים נטש את ילדיו או הזניח אותם ניתן לתבוע אותו על כך (בין היתר, באמצעות עוולה של הפרת חובה חקוקה). כך גם ניתן להגיש תביעה נגד הורה אם הוא הרחיק את ילדיו מההורה האחר. ילדים יכולים לתבוע את הוריהם, אם למשל קרב הגירושין המכוער שלהם הותיר בהם צלקות קשות.

מאובדן כושר השתכרות ועד הוצאות רפואיות

מה הנזקים שעליהם ניתן להצביע ושאותם ניתן להוכיח במסגרת תביעות נזיקין בתוך המשפחה? מבחינה זו תביעות בתוך המשפחה אינן כה שונות מתביעות נזיקין רגילות.

במסגרת תביעות אלה, אפשר להצביע על הנזקים הנפשיים שגרמה למשל ההתעללות או האלימות שבהן נקט ההורה המתעלל, ולבסס אותם באמצעות חוות דעת של מומחים ומחקרים רלוונטיים.

התעללות או אלימות בתוך המשפחה, כמו גם מאבק גירושין מר בין ההורים, יכולים לשרוט את הנפש. הנזקים עשויים להתבטא, בין היתר, באובדן כושר השתכרות של מי שמתעללים בו או מתנכרים אליו, בהוצאות רפואיות שלו (למשל בגין טיפולים פסיכולוגיים), וכאב וסבל.

חשוב להבין כי בתי המשפט לא מהססים לפסוק פיצויים משמעותיים על תביעות נזיקין המוגשות בתוך המשפחה, כך שלא מדובר בנושא איזוטרי. כך למשל, על סירובו של בעל לתת גט לאשתו פסק בית המשפט לאישה פיצויים של קרוב ל-400 אלף שקל.

לעומת זאת, במקרה אחר שבו תבעו אח ואחות את אביהם בטענה שהפקיר אותם בעת ילדותם דחה בית המשפט את התביעה, תוך שקבע כי אף שלא ניתן להכתיר את האב כ"אב השנה" וילדיו זוכרים ילדות לא מאושרת, בפועל הם צמחו להיות אנשים מצלחים ומתפקדים.

בתי המשפט נאבקים בתופעת הניכור ההורי

אחד הנושאים שבתי המשפט לענייני משפחה נותנים להם הכי הרבה דגש בשנים האחרונות הוא תופעת הניכור ההורי, שבמסגרתה אחד ההורים מסית את ילדיו כנגד ההורה האחר, מרחיק אותם ממנו ובמקרים קיצוניים אף מונע מהם להיפגש איתו.

בתי המשפט פועלים בתקיפות נגד תופעה זו, מטילים סנקציות קשות על ניכור הורי, ומתייחסים גם בהבנה רבה יותר לתביעות נזיקין המוגשות על ניכור הורי.

כך לדוגמה, התקבלה תביעה שהגיש בעל נגד גרושתו על שימוש שעשתה בצו הגנה כדי להרחיקו מילדיו. באותו מקרה פסק בית המשפט כי השימוש שעשתה האישה בצו נעשה כדי להעניש את האב ולהרחיק אותו מילדיו, ועל כך נפסק פיצוי.

במקרה אחר קיבל בית המשפט תביעה על ניכור הורי שהגיש אב נגד אשתו לשעבר. באותו מקרה הכיר בית המשפט בצער ובעוגמת הנפש כנזקים של כאב וסבל שנגרמו על ידי האם לאב בעצם התנהלותה כלפיו, שהתאפיינה בהרחקת האב מבתו.

* עו"ד אריה לרנר מתמחה בתחום דיני המשפחה, ובדגש על גירושין, מזונות קטינים ומשמורת

טלפון: 077-2305061

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אריה לרנר, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • הורים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully