וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנגד כל הסיכויים: הנער שנקלע לחובות של מיליון שקל הצליח לצאת מהבור

עו"ד מור בן עמי, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 3.10.2021 / 15:48

טעות טיפשית של נער, שיום לפני טסט לקח את הרכב של אביו, גרמה לו לעשות תאונה קשה שהכניסה עוברת אורח לתרדמת. בעקבות האירוע, נקלע הנער לחובות עצומים שרק כעת נפתרו

תאונת דרכים. ShutterStock
הרס את חיי האישה הנפגעת, וגם את חייו/ShutterStock

טעות טיפשית של נער, שלקח את מפתחות הרכב של אביו ועלה על ההגה, עלתה לו ביוקר והרסה את חייו. רק כעת, לאחר יותר מ-12 שנים בהן שהוא נקלע לחובות עצומים, הוא הצליח להשתקם. סיפורו יכול לתת תקווה לחייבים.

תאונה שהכניסה אישה לקומה

הטעות שעליה יתחרט אותו צעיר כל ימי חייו התרחשה לפני למעלה מעשור. יום לפני שהיה לו טסט, הוא לקח את מפתחות הרכב של אביו ועלה על ההגה. תוך זמן קצר, פגע באישה שבדיוק יצאה מרכבה ועמדת בסמוך אליו.

הנער לא הבחין באישה, לא הספיק להסיט את הרכב, ופגע בה. התוצאה הייתה קשה מאוד: האישה שהתה בעקבות האירוע בתרדמת כמה חודשים, וטופלה במחלקה שיקומית במשך שנתיים.

התאונה המיותרת גרמה לתוצאות קשות מבחינת האישה שנפגעה, אך הרסה גם את חייו של הנער. בעקבות התאונה הוא נקלע לחובות עצומים. למרות זאת, עשה הנער כל שביכולתו כדי לאתר את האישה שנפגעה ולבקש את סליחתה.

אדם חסר כסף. ShutterStock
נקלע לחובות ענק כתוצאה מהפיצויים שנדרש לשלם/ShutterStock

חובות של מיליון שקל

מאותו רגע, החל משפטו הארוך של הנער. מכיוון שלא היה מבוטח, התביעה על נזקי הגוף להם גרם נוהלה מול חברת "קרנית - הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים" שהגישה כנגד הנער תביעת שיפוי.

לאחר שמונה שנים של ניהול הליכים משפטיים, בהם עוקלו הכנסותיו, עוקל חשבון הבנק שלו, עוקלו כלל חסכונותיו ואף ניתן נגדו צו עיכוב יציאה מן הארץ, ניתן בסופו של ההליך פסק דין נגד הנער, בשלב זה כבר גבר צעיר, שחייבו ב-800,000 ש"ח.

פסק הדין, וחובות נוספים שצבר, גרמו לכך שהוא מצא עצמו עם חובות של כמיליון שקלים, שהיה עליו להסדיר. לאחר שנים כה קשות וחובות כה גבוהים, ולאחר שהבין שלעולם לא יצליח להסדיר חוב כה גבוה מול קרנית, הוא הגיע לטיפולי, והפניתי אותו להליך חדלות פירעון.

פוטר מעבודתו בתחילת הקורונה

במסגרת הטיפול בחייב, הגשתי עבורו בקשה למתן צו לפתיחת הליכים ולאחר שהצו ניתן, עוכבו באופן אוטומטי כל ההגבלות וההליכים נגדו, כך שיוכל להתנהל באופן תקין בזמן ההליך, ללא עיקולים ולעמוד בתשלומים החודשיים שיקבעו לו במסגרת ההליך.

דרישה הכרחית נוספת בהליך היא מיצוי כושר ההשתכרות, כך שהחייב יעשה את כל מאמציו בזמן ההליך כדי לשלם את מקסימום הסכום שביכולתו, על מנת שתופק תועלת מסוימת לנושים.

אלא שבנוסף לכל הצרות, פוטר החייב מעבודתו בתחילת ההליך עקב משבר הקורונה, ובעקבות זאת הוא החל לקבל קצבת אבטלה. למרות זאת, וחרף אפילפסיה קשה ממנה סובל החייב, המקשה עליו למצוא מקומות עבודה, דרש ממנו הנאמן למצות את כושר השתכרותו.

הנאמן טען כי אם החייב טוען למוגבלות רפואית שמונעת ממנו לעבוד, עליו למצות את זכויותיו בנושא מול הביטוח הלאומי ולהגיש תביעת נכות. על רקע זה, המליץ הנאמן לחייב להוסיף 100,000 שקל לקופת הכינוס, שלאחריהם יינתן לו הפטר חלוט.

"שנים לא הייתי כל כך מאושר"

בשלב זה, הדרכתי את החייב לפנות לרופא תעסוקתי, שיקבע כמה שעות הוא יכול לעבוד, להתחיל לעבוד בעבודה המתאימה למצבו ולהגיש תביעת נכות כללית לביטוח לאומי.

חודשיים לפני קיום הדיון הגיש החייב את תביעת הנכות ופנה לרופא, שקבע כי הוא יכול לעבוד יומיים וחצי בשבוע. לקראת הדיון, הגיש הממונה את המלצתו לבית המשפט, ולפיה יידרש החייב להוסיף לקופת הכינוס 70,000 שקל, לצורך קבלת הפטר.

ואולם, ביום הדיון הטיל הממונה פצצה. עוד לפני שהשמענו את טענותינו, הוא החל לטעון כי החייב מנצל את ההליך לרעה. "מיד לאחר שהחייב קיבל את פסק הדין על תאונת הדרכים, הוא פנה לחדלות פירעון ולא ניסה להסדיר את החוב", טען. עוד טען כי החייב לא פעל כדי למצות את כושר השתכרותו ולא מיצה את זכויותיו מול ביטוח לאומי.

החייב, שהופתע לשמוע את הטענות נגדו, ניסה לומר לשופט כי הוא עובד בעבודה חדשה כבר חודשיים, אך השופט לא התעניין בדבריו והוציא אותו מאולם. אני, שייצגתי את החייב, הבנתי כי בשלב זה עליי להמתין בשקט עד לסיום "הדיון הסגור" שניהלו ביניהם השופט והממונה.

משהגיעה שעת הכושר, התחלתי לדבר. בפתח דברי ציינתי כי בסך הכל ניסה החייב לטעון שהוא עובד כבר קרוב לחודשיים והגיש כבר תביעה לביטוח לאומי. "איך בחור שכל חייו חי תחת עיקולים אמור להגיע להסדר על חוב של כמעט מיליון שקל", תהיתי. "הרי ידיו כבולות ולא היתה לו חלופה אחרת להתחיל בחיים חדשים".

בשלב זה, פניתי לשופט וביקשתי להכניס את החייב לאולם. לאחר שהחייב נכנס לאולם וסיפר את סיפורו, לא נותרה עין יבשה. על רקע זה ולאחר מסע שכנועים ומלחמה על כל שקל שניהלתי להפחתת הסכום הסופי שיידרש לשלם החייב וקיצור תקופת התשלום כדי לאפשר לו להשתקם, התיק נסגר בתשלום של 48,000 שקל מצדו של החייב.

בעקבות התוצאה הפנטסטית בכה החייב מאושר במשך שעתיים ואמר שבכל העשור האחרון הוא מעולם לא היה מאושר כמו ברגע הזה. חייכתי בשקט וחשבתי לעצמי - אני את שלי עשיתי.

* עו"ד מור בן עמי מתמחה בליווי חייבים בהליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון וייצגה את החייב במסגרת ההליך המתואר

טלפון: 054-3983098, 077-8048766

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד מור בן עמי, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully