וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 היתרונות המרכזיים לרישום פטנט במיזם טכנולוגי בעיקר בשלביו הראשונים

גד בנט, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 31.8.2021 / 8:18

התחלתם במיזם טכנולוגי חדש ואתם מתלבטים האם כדאי לרשום פטנט על הפיתוחים הצפויים במיזם? בכתבה זו נסביר מדוע רישום פטנט הוא ההגנה המשפטית הטובה ביותר עבורכם

שעון יד דיגיטלי. ShutterStock
אל תחכו יותר מדי/ShutterStock

הנה סיפור. הייתה פעם חברה טכנולוגית, מהראשונות בתחום, שהייתה לה מחלקת מחקר ופיתוח מדהימה. בין הפיתוחים של החברה היו הממשק הגרפי למחשבים (חלונות), עכבר המחשב, רשת תקשורת מקומית למחשבים (LAN) ו... ו... מכונת צילום! מזהים? לחברה קראו, ועדיין קוראים, זירוקס (Xerox).

בזירוקס לא רשמו את המוצרים החדשים שפותחו אצלם כפטנט. הסיבה לא היתה תקציבית, הם פשוט האמינו שתמיד יהיו צעד אחד לפני כל שאר חברות הטכנולוגיה, ושאין להם צורך ברישום פטנטים. ההיסטוריה חשבה אחרת. Xerox אמנם קיימת עדיין, והיא מוכרת בעיקר מתחום מכונות הצילום, אך חברות טכנולוגיה אחרות "גזרו קופון", נאה למדי, על הפיתוחים הטכנולוגיים החדשניים שלה.

חישבו כמה גדולה הרבה יותר זירוקס היתה יכולה להיות אם היתה רושמת פטנט על עכבר המחשב, או על הממשק הגרפי למחשבים, וחוסמת משפטית כל חברה אחרת שהייתה מנסה להציע מוצר דומה. אתם יכולים לדמיין עולם בלי WINDOWS או מקינטוש?

יש לך שאלה?

גד בנט - עורך פטנטים ומנהל משרד בן עמי ושות' עונה על שאלות גולשים בפורום פטנטים באתר משפטי. לכניסה>>

מדוע מיזמי טכנולוגיה אינם ממהרים לרשום פטנטים על פיתוחים חדשים?

יזמות בכלל, ויזמות טכנולוגית בפרט, הם מסע אל הבלתי נודע. יזמות טכנולוגית מזכירה קצת את הבהלה לזהב בסן פרנסיסקו, אז מחפשי הזהב יצאו אל הבלתי נודע - חלקם אכן מצאו זהב והתעשרו, אך חלקם חזרו בלי כלום והפסידו את כל ההשקעה שלהם.

יזמות פירושה ניהול סיכונים מתמיד. אם הקמתם מיזם טכנולוגי שלא הצליח, כל ההשקעה תרד לטמיון - הפיתוח, השכירות, המשכורות וגם, כמובן, ההוצאה על רישום הפטנטים. אף אחד לא יתעניין בכם או במוצרים שפיתחתם. לכן, ישנם מיזמים שאינם ממהרים לרשום פטנט. הם מגלים מידת זהירות שהיא נכונה אולי לשעתה, אך עלולה גם להוביל לאובדן רווחים בעתיד.

מדוע רישום פטנט הוא ההגנה המשפטית העיקרית עבור מיזמים טכנולוגיים?

את ההחלטה האם להגיש בקשת פטנט מומלץ לקבל כבר בתחילת הדרך, כמה שיותר מוקדם, ועוד לפני שאתם מפרסמים את המוצר ולוקחים את הסיכון שחברות אחרות בתחום ינסו לפתח אותו לפניכם.

אני מציע שתסתכלו על רישום הפטנט כעל חלק מהציוד הבסיס שאתם לוקחים איתכם למסע הארוך של המיזם (ביחד עם השכירות על משרדים, כוח האדם וכדומה). למעשה, אם בסוף המסע תצליחו בענק, ומתחרים יקומו לחקות אתכם, אך בשל עלויות הפיתוח הנמוכות ינסו למכור את המוצר בחצי מחיר, הפטנט יהיה, למעשה, הכלי המשפטי הכמעט יחידי שיבוא לעזרתכם ויסייע לכם למנוע מהמתחרים לעשות זאת.

מהם שלושת היתרונות המרכזיים לרישום פטנט כבר בשלביו הראשונים של המיזם?

לרישום הפטנט, ולעצם הגשת בקשת הפטנט, שלושה יתרונות מרכזיים.

1. משיכת משקיעים פוטנציאליים: אם יש לכם פטנט, הרי שהסיכוי שיעתיקו אתכם קטן יותר, ומכאן שהסיכון שהמשקיעים שלכם לוקחים על עצמם פוחת. ואין דבר שמשקיעים אוהבים יותר מגורמים מפחיתי סיכון. לכן, כאשר משקיעים פוטנציאלים יבחנו את החברה שלכם ואת כדאיות ההשקעה בה, כדאי מאוד שהקניין הרוחני שלכם יהיה משמעותי, ויכלול הגשת בקשות פטנטים לצורך הגנה על האלמנטים הייחודים שאתם מפתחים.

2. הרתעת מתחרים: עצם העובדה שיש לכם בקשת פטנט, אפילו אם היא לא אושרה עדיין, יכולה להרתיע מתחרים מלהיכנס לאותו תחום. סביר להניח שהמתחרה יגיד לעצמו שיש לכם כבר יתרון עליו (רק משום שהתחלתם לפניו גם עם המוצר וגם רישום הפטנט). מבחינתו, קיים סיכון שאם תקבלו את הפטנט, תוכלו לחסום אותו משפטית בעתיד, ולכן סביר להניח שהוא יעדיף שלא להיכנס לתחום מלכתחילה.


3. מקסום רווחים: כאשר הפטנט רשום על שמכם, תוכלו להעניק לשותפים פוטנציאליים ולמפיצים שונים רישיון שימוש לפטנטים שלכם (עם או בלי בלעדיות), ובכך להגדיל את ההכנסות. וכמובן, אם הפטנטים שלכם הם בתחום מבוקש, תוכלו גם למכור את הפטנטים ולעשות על כך הון לא קטן.

רק לשם הדוגמה, כאשר חברת מודו הישראלית פשטה את הרגל, הפטנטים שהיא רשמה היו הנכסים היחידים שנותרו לה שהיו משמעותיים. כמה משמעותיים? החברה מכרה אותן לגוגל תמורת 17 מיליון שקל.

לסיכום, אם אתם חושבים שיש לכם רעיון טכנולוגי טוב, שיש לו סיכוי להצליח בגדול, אין לכם ברירה ואתם חייבים להגן על עצמכם משפטית באמצעות רישום פטנט, עוד לפני שאתם יוצאים לדרך. השקעה זו כבר בתחילת המסע עשויה להניב לכם רווחים בעתיד לא פחות מההשקעה בכוח אדם, משרדים וכדומה, וכאמור, היא לא רק תשמש כהגנה משפטית חזקה - היא אולי ההגנה המשפטית היחידה שתעמוד לרשותכם.

גד בנט הוא שותף מנהל ועורך פטנטים במשרד פאולינה בן-עמי, עורכי פטנטים, המתמחה ברישום פטנטים בישראל ובחו"ל

טלפון: 053-9377857

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

גד בנט, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פטנטים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully