וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים אם פספסתם את מועד ההתנגדות לבנייה לידכם?

עו"ד סמדר בן דור, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 7:30

הופתעתם לגלות שממש לידכם ייבנה מתחם מסחרי ויתרה מכך, הסיבה שהתוכנית אושרה הייתה משום שלא הוגשו התנגדויות? ייתכן שטענותיכם יתקבלו. באילו מקרים ועל מי חלה החובה להוכיח שפעל בהתאם לדרישות החוק? עורכת הדין סמדר בן דור מרחיבה בנושא

מיכאל פישר בנייה. ShutterStock
אפשר להתנגד, גם אם נראה שאיחרתם את המועד/ShutterStock

זכותו הבסיסית של כל אדם שעומד להיפגע מאישורה של תכנית מתאר להגיש התנגדות ולנסות לבטל את התוכנית או לכל הפחות לנסות לצמצם את הפגיעה בו. אם לא הגיש התנגדות בזמן, הרי שייתכן מאוד שהתוכנית תאושר והוא יישא בהשלכות העניין.

כדי להבטיח את זכותו היסודית של כל אדם להתנגד לתוכנית הוועדה לתכנון ובנייה, מחויבת לפרסם מודעות במרחב העירוני בסמיכות למגרש ואף לפרסם באתר משרד האוצר - מינהל התכנון את המועדים להתנגדות - וזאת כדי שכל מי שרואה את עצמו נפגע מהתוכנית יוכל להגיש התנגדות.

חרף זאת ישנם מקרים מסוימים בהם לא הוגשה התנגדות, עקב כך שאדם גילה בדיעבד על עצם קיומה של תכנית והחמיץ את מועד הגשת ההתנגדויות - לא פעם, מצב זה עומד בסתירה לטענות הוועדה שפעלה בהתאמה לדרישות החוק.

החוק קובע שורה של דרישות לנוכח חשיבות פרסום הליך הפקדת התוכנית וזאת במטרה לתת הזדמנות למתנגדים להשמיע את עמדתם:

1. דרישה לפרסום באתר האינטרנט הרשמי של משרד האוצר - מינהל התכנון.

2. דרישה לפרסום על הפקדת התוכנית והמועד להגשת ההתנגדות בעיתונות, בשילוט וברשומות.

3. על פי הוראת חוק התכנון והבנייה יש להנגיש את אתר האינטרנט לכלל הציבור כדי שהפרסום בו יבטיח את זמינותו ואת שמירתו.

4. כמו כן החוק קובע שמועד הפרסום יהיה מוקדם יותר ממועד הפרסום בעיתון ולא יוסר.

כיצד ניתן להוכיח שנפל פגם בפרסום הוועדה גם אם לכאורה היא עמדה בדרישות החוק?

אם עולה החשד שוועדה לתכנון ובנייה לא עמדה בדרישות החוק למועדי הפרסום או לחילופין האדם שמעוניין להגיש את ההתנגדות טוען שלא נתקל בפרסומי הוועדה יש מקום לבצע בירור בנושא. ראשית, חשוב לפנות לוועדה המחוזית בדרישה ראשונית לבדיקת העניין ואם הוועדה עומדת על כך שהיא פעלה בהתאם לחוק עליה להוכיח שהיא אכן פרסמה את מועדי ההתנגדות בדקדקנות באמצעות צילומים המוכיחים שהעמידה שילוט בחזית המגרש ועל לוחות המודעות, הצגת עדויות להשארת עותק לפרסום בעיתונות וכן הצגת צילום מסך אינטרנטי המעיד שהפרסום בוצע במועד. אם חרף כל אלו המתנגד עדיין סבור שהוועדה לא התנהלה כדין נטל ההוכחה עדיין חל על הרשות המופקדת לפרסום.

לעיתים הוועדה תנסה להתחמק מהאשמות ותציג צילום מסך מתוך "טבלת שלבי הטיפול בתוכנית", שם מופיע לכאורה כי בוצע פרסום ההפקדה בפרק הזמן שנטען על ידי הוועדה ולא במועד מאוחר יותר אך חרף טענות הוועדה עיון מעמיק יותר בטבלה מלמד כי זו אינה משקפת את הפרסום באינטרנט בפועל אלא את המועד בו בוצעה פעולה כלשהי לקראת עלייתה לאתר וכן כי עדכון הטבלה מצריך זמן.

מכאן יוצא שתאריך הטבלה מתייחס לפעולה שבוצעה לכאורה במועד מסוים אך לא למועד בו הפעולה הוקלדה במערכת ופורסמה באתר, ולכן רישום התאריך בטבלת "שלבי טיפול בתכנית" אינו מעיד על תאריך הפרסום באינטרנט ולא ניתן ללמוד מהטבלה מתי בוצע הפרסום באינטרנט ולמשך כמה זמן.

כיצד ניתן להוכיח שהפרסום באינטרנט לא בוצע בזמן?

ישנן מספר בדיקות שתוכלו לבצע הן בכוחות עצמכם והן באמצעות פנייה לוועדה במטרה להוכיח שטענות הוועדה אינן נכונות וכי הפרסום לא בוצע בהתאם לנהלים. כך למשל עיון ב"טבלאות שלבי טיפול בתכנית" עצמן, מדגים את העובדה שאין התאמה בין רישום התאריך בטבלה לבין מועד הפרסום באינטרנט - טענה זו נכונה למרבית המקרים. ולכן לא ניתן להסתמך על הרישום בטבלה לצורך הוכחת מועד הפרסום באינטרנט.

כמו כן ניתן לצפות בכל השינויים שנעשו בפרסומי אתר האינטרנט באמצעות בדיקה פשוטה בממשק הניהול של אתר האינטרנט ואף לעקוב רטרואקטיבית אחר כל השינויים שבוצעו באתר - אף על פי שפעולה זו עשויה להוות ראיה חותכת לטענת המתנגד שפספס את המועד הוועדה בדרך כלל תימנע מביצוע הבדיקה.

כפי שציינתי קודם לכן, נטל השכנוע ביחס למועד ביצוע הפרסום ובהתאם לדרישות החוק מוטל על הרשות שתפקידה לדאוג לפרסום, נטל השכנוע קבוע ועומד ואינו עובר מבעל הדין למשנהו וגם אם הראיות שקולות חובת ההוכחה מוטלת על הצד המפרסם.

עו"ד סמדר בן דור בעלת משרד עורכי דין בחיפה, מתמחה בדיני תכנון ובנייה, משפט מינהלי ומשפט פלילי.

טלפון: 077-2314274

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד סמדר בן דור, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • בנייה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully