וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

(לא) למבוגרים בלבד: עריכת צוואה דווקא בגיל צעיר

עו"ד נורית פיש, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 14.9.2021 / 16:28

עריכת צוואה היא נושא אותו אנשים נוטים להדחיק . הסיפור של הילד איתן והבאתו או חטיפתו לישראל מדגיש את חשיבות עריכת הצוואה כבר בגיל צעיר. מהן האפשרויות העומדות בפניכם ובעיקר - איך עושים זאת נכון? כל הפרטים

כתיבת צוואה. ShutterStock
צוואה/ShutterStock

נכון שהילדים הם לא רכוש שמורישים למישהו וההוראה שתתנו בצוואה תעבור דרך בית המשפט שיבחן מהי טובת הילדים לאותה עת בה צריך לקבוע היכן ואצל מי יגדלו. ברור שרצון ההורים יהווה שיקול משמעותי ואפילו מכריע, אך לא יחיד. צריך להתרחש שינוי ממש משמעותי בנסיבות מהמועד בו נעשתה הצוואה ועד למועד בו יהיה על בית המשפט לקבוע כדי שרצון ההורים לא יקוים. הדוגמא של הטרגדיה של איתן ממחישה את חשיבותה של עריכת צוואה בנסיבות בהן הם שהו זמנית באיטליה. אילו היו ההורים עורכים צוואה ובה היו מביעים את רצונם שיגדל בישראל (או באיטליה) היתה אפשרות קלה יותר להכריע.

לבי לבי לכל הצדדים. אין ספק שכל צד אוהב אותו וכל אחד פועל מהמקום שהוא רואה את טובתו של איתן. אין תשובה אחת וכל פסיקה תתקבל תהיה בין רע לגרוע כי לכל בחירה יהיה מחיר אותו הוא ישלם מעבר לאובדן הנוראי שלו. תהא אשר תהא התוצאה אם יורה בית המשפט להשיבו לאיטליה שם התגורר עד האסון הנורא, או שיורה על השארתו בישראל , קשה לי להאמין שזה מה שיקרה, במיוחד בשל העובדה שהנושא נדון כבר בבית המשפט באיטליה מה עוד שהוא מחזיק באזרחות איטלקית, והסב עשה דין לעצמו ונטלו לישראל.

יש שתי דרכים בהן ניתן להורות מי יגדל את ילדיכם אם ההורים לא יוכלו אם מחמת אסון שיביא למותם או פגיעה חמורה בעקבותיה יאבדו היכולת לגדלם.

דרך אחת היא עריכת צוואה על ידי אנשים צעירים שתכלול הוראה מי הם רוצים שיגדל את ילדיהם במקרה שחלילה שני ההורים ילכו לעולמם. אמי המנוחה נהגה לומר: "זקן צריך למות, צעיר עלול למות". אף פעם לא מוקדם לערוך צוואה. גם אם אין לכם רכוש להוריש לילדיכם הפעוטים. יש לתת את הדעת מה אם חלילה שני ההורים ילכו לעולמם. אתם יכולים לקבוע מי יגדל את הילדים אם חלילה שני ההורים ילכו לעולמם ויותירו ילדים צעירים.

הדרך השניה לקבוע מי יגדל את ילדיכם אם חלילה יקרה אסון אשר כתוצאה ממנו לא תוכלו לגדל את הילדים, הוא בחתימה על מסמך הבעת רצון. מסמך זה הוא מסמך שנחתם ומוגש באופן מקוון באתר האפוטרופוס הכללי בו ניתן לקבוע את מי אתם ממנים כאפוטרופוס לילדים (או למי שמוניתם כאפוטרופוס במקרה בו מוניתם כאפוטרופסים לאדם בעל צרכים מיוחדים מכל סיבה). המסמך כולל הנחיות הן באשר לקביעה מי יטפל בילד, מי יחליפו במקרה ואותו אדם לא יוכל לגדל את הילד והוא אף מאפשר לאותו הורה לתת הנחיות כיצד יגדלו את הילד.

היתרון הגדול של שתי הדרכים הוא כי שתיהן ניתנות לשינוי במהלך השנים על פי השינויים בחיים, במציאות ובנסיבות החיים. כל אחד יכול לערוך צוואה חדשה ולבטל את הקודמת וכל אחד יכול להגיש מסמך הבעת רצון המבטל את הקודם ומשנה את ההוראות לפי השינויים שחלו בחייכם.

תחשבו על זה , אל תחששו להתמודד עם הנושא ותוכלו לישון בשקט בידיעה שדאגתם לילדיכם ולקרובים לכם ובתקווה שיישאר בגדר מסמך שלא היה בו צורך.

עו"ד נורית פיש


טלפון: 0539374010

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד נורית פיש, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • צוואה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully