וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגעתם במהלך עבודתכם? כך תבטיחו שתקבלו את מלוא הפיצוי

עו"ד איתמר סונינו, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 3.10.2021 / 9:05

תארו שאתם בעבודה חדשה, נשארתם לראשונה לבד ונאמר לכם לתפעל תקלות במכונה בדרך מסוימת - אלא שברגע האמת התוכנית הזו השתבשה ונגרם לכם נזק גופני. מה תעשו? עו"ד איתמר סונינו מציג את המדריך שיסביר לכם כיצד לנהוג במקרה של פציעה בעבודה

תאונת עבודה. ShutterStock
תאונות עבודה מתרחשות מדי יום/ShutterStock

פציעה בעקבות עבודה היא אירוע לא נעים, שברוב המקרים אינו צפוי ועשוי לנבוע מרשלנות של העובד, של המעסיק או של שניהם. אם חלילה נקלעתם לאירוע בו נפצעתם חשוב שתכירו את התהליך שאתם עומדים לעבור הן מההיבט הרפואי והן מההיבט הכספי.

תחילה - עליכם לקבל טיפול רפואי

בשלב הראשוני לאחר הפגיעה אתם תקבלו טיפול רפואי הכולל פינוי לבית החולים. במעמד הבדיקה הרופא המטפל יתשאל אתכם אודות הפגיעה, כיצד קרתה, מה הוביל למה והיכן נפגעתם - את השיחה הראשונית הזאת חשוב לתעד ולזכור, כיוון שלכל שינוי גרסה עתידי יש השלכות מרחיקות לכת בהיבטים כספיים ושיקומיים.

תיעוד הטיפולים בטופס ייעודי

בשלב הבא יהיה עליכם לבקש מהמעסיק אישור המעיד על כך שהאירוע התרחש בזמן העבודה. (טופס ב.ל 250) שכן לאחר מילוי הטופס כלל הטיפולים הרפואיים שתקבלו בקופת החולים ייחשבו כטיפולים הניתנים לנפגע בעבודה - גם לשלב זה יש השלכות ארוכות טווח בבואכם לתבוע את הביטוח הלאומי.

הכרה באירוע כתאונת עבודה

בעקבות הפגיעה הנפגע זכאי לדמי פגיעה עבור 90 ימים, אך כדי לקבל אותם יש לפנות לביטוח הלאומי במטרה שזה יכיר באירוע כתאונת עבודה. במהלך אותם 90 ימים ראשונים יש להגיש תביעה לנכות, אשר לאחריה יזמנו את הנפגע לוועדה רפואית, שמטרתה לקבוע אם הנכות קבוע או שזוהי נכות זמנית, אשר מצריכה התייצבות בפני וועדה כל ארבעה חודשים עד לקביעת נכות שלא תאפשר עוד לעבוד.

ההשלכות כספיות כתוצאה מקביעת שיעור הנכות

שיעור הנכות שנקבע לנפגע משפיע על גובה התגמול החודשי שיקבל. נכים שקיבלו אחוזי נכות נמוכים יתקשו מאוד להתקיים מהקצבה וזכאים להגיש תביעת "נכה נזקק", שמטרה לקבוע כי הפגיעה הנוכחית שמקנה רק אחוז נכות בשיעור נמוך היא זו שמביאה לאובדן כושר עבודה מלא ולכן יש צורך לקבל קצבה השווה ל-100% נכות.

הרעת תנאים: האם ניתן להתפטר ולהיחשב מפוטר? צפו עכשיו:

לאחר סיום ההליך מול הביטוח הלאומי, ישנה אפשרות נוספת להגיש תביעה כנגד המעסיק או כנגד חברת הביטוח של המעסיק, אם וכאשר הייתה התרשלות מצד המעסיק שהביאה לפגיעה (כמו באירוע המתואר בראש המאמר). יש לציין שברוב רובם של המקרים בית המשפט ימצא לנכון שישנה התרשלות ולו הקטנה ביותר ולכן הנפגע יהיה זכאי לפיצוי כספי נוסף. בהקשר זה אדגיש את עניין "האשם התורם" כלומר גם אם בית המשפט ימצא כי המעסיק התרשל הוא לא יפטור את הנפגע מאחריות לפגיעה ונושא זה ייבחן במסגרת הדיון המשפטי.

התמודדות במקרים של מחלוקת הנוגעת לאחריות המעסיק ולאשם התורם

כדי להסביר נקודה זו אני אשוב לדוגמה שהבאתי בפתח הכתבה. במקרה של פגיעה מהמכונה הרי שהמעסיק יכול לטעון, שגם אם המכונה לא הפסיקה לעבוד עקב תקלה מסוימת, אין זה פוטר את העובד מאחריות שכן בעת העסקתו העובד חתם על מסמך הקובע כי אסור לו לפתוח את המכונה. אם ישנה מחלוקת על העניין עקב הנחיות סותרות - הרי שבטענות שיועלו בבית המשפט יש להתמקד באחריות העובד לפגיעתו.

חרף זאת, היה והשופטים מצאו לנכון כי הנפגע לא היה אשם בפגיעה הרי שהם יעניקו לו פיצוי כספי, שמטרתו להשיב לנפגע את האובדן הרפואי שהוא חווה עקב הפציעה בדרך ממונית, ולכן המבחן מתמקד בהיקף שלילת כושר ההשתכרות של העובד ולא יביא להתעשרותו העתידית.

קביעת גובה הפיצוי

מומחה מטעם בית המשפט הוא זה שיקבע את שיעור הנכות של הנפגע וכמה זו מושפעת מהפגיעה. כאשר גובה הפיצוי נקבע בהתאם לכושר ההשתכרות של הנפגע לפני התאונה ואחריה. כמו כן כוללים את ההוצאות הרפואיות הנלוות כמו נסיעות לטיפולים, רכישה של עזרים ושכירת עזרה מצד גורם שלישי. ולכן ישנה חשיבות יתרה לשמירת מסמכים רפואיים, קבלות על נסיעות ועל רכישת תרופות ולתעד כל עזרה שניתנה במשק הבית - כל אלו חשובים להליך את מול הביטוח הלאומי. את הנתונים משקללים בטבלאות שנוצרו למטרת הערכת כושר ההשתכרות העתידי, ומהסכום שמתקבל מנקים את התגמול הכספי שהעובד קיבל מהביטוח הלאומי, כאשר במקרים רבים מנקים גם את אחוז האשם התורם של העובד.

ולכן אם נפגעת במסגרת עבודתך חשוב מאוד לתעד בזמן אמת כל מהלך וצעד החל מכתיבת הדברים שנאמרו במפגש שנערך עם הרופא הראשון שטיפל בך לאחר הפציעה וכלה בכל קבלה, טופס ומסמך שמתאר את האופן בו התרחשה התאונה - שמירה על אחידות הגרסה תגדיל את הסיכויים לזכייה בתביעה.

זכרו כי משאבי חברות הביטוח הם בלתי מוגבלים ולכן התיק הרפואי ייבחן שנים אחורה אפילו מתקופת הילדות והינקות כדי לראות האם לפגיעה בעבודה יש שורשים בעבר, ואם חברת הביטוח תמצא קשר בין אירועים שונים היא תוכל לנמק באופן ענייני את דחיית התביעה או להקטין את התשלום.

הכותב הוא עורך הדין איתמר סונינו, אשר התמחה במשרד שייצג את חברות הביטוח, ניסיונו הרב מאפשר לו לטפל בתיקי תביעות נזיקין בראייה רוחבית. לייעוץ בנושא פגיעות בעבודה: צרו קשר:

04-7708080, 077-2314221, koval@koval-law.co.il

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד איתמר סונינו, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully