וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קן לציפור": הכירו את טרנד המשמורת שסוחף את העולם

שלומית בן שחר-עידן, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 7.10.2021 / 8:18

לא עוד ילדים שעוברים בין בתי ההורים: הכירו את Bird Nesting (קינון ציפורים), טרנד משמורת שבמסגרתו הילדים נשארים בבית, בעוד ההורים גרושים יוצאים וחוזרים ממנו

גירושים. ShutterStock
היתרונות והחסרונות של Bird nesting/ShutterStock

כל הילדים, אבל בוודאי ילדים להורים גרושים, זקוקים לתחושה של יציבות. אחד הקשיים עמם צריכים להתמודד ילדים להורים גרושים הוא הצורך לעבור בין בתי ההורים, דבר שבוודאי איננו מוסיף לתחושת הביטחון שלהם.

עם הקושי הזה בא להתמודד הסדר משמורת חדשני, שהחל לצבור תאוצה בשנים האחרונות והפך לטרנד גלובלי. במסגרת ההסדר המכונה Bird Nesting (או קינון ציפורים בעברית), הילדים נותרים בבית, בעוד ההורים הגרושים יוצאים וחוזרים ממנו, בהתאם לחלוקת הזמן המוסכמת ביניהם.

הצעצועים והספרים נשארים באותו מקום

היתרון המרכזי של פתרון זה, שנהוג בעולם מאז 2009 ומקובל בסקנדינביה, גרמניה ובריטניה, הוא שהילדים נותרים בבית המשפחה. בעקבות זאת, כל החפצים האישיים שלהם, הצעצועים, הספרים והבגדים נשארים באותו מקום.

אין צורך להעביר את הציוד שלהם בין הבתים השונים של ההורים, המיטה שלהם נשארת במקומה, והם אפילו אוכלים באותו מטבח, מאותם כלים.

פתרון זה מפחית את המתח שבו שרויים הילדים, ומקנה להם תחושה של יציבות והמשכיות. בנוסף, הוא חוסך את הצורך לרכוש ציוד כפול (ריהוט, מכשירי אלקטרוניקה, ספרים) עבור הילדים וגורם גם לפחות כאב ראש להורים, שלא צריכים לבזבז זמן על נסיעות מיותרות בין בית לבית.

שלומית עידן בן שחר. באדיבות המצולמת,
שלומית בן שחר-עידן/באדיבות המצולמת

פתרון יקר אבל כזה שנותן יותר פרטיות

במסגרת ה"קינון", כל אחד מההורים יכול לגור בבית משלו, ולשהות לצד הילדים מחצית מהזמן או שהם אפילו יכולים לשהות לסירוגין בבית הורים נפרד, בזמן שההורה האחר נמצא עם הילדים בבית המשפחה המקורי.

לצד היציבות והביטחון שמקנה פתרון זה לילדים, הוא מציע לכל אחד מההורים דבר נוסף: פרטיות. כל אחד מהם יכול לפתח בדירה שלו קשר זוגי חדש, ולאפשר לו לפרוח, אבל לצד היתרונות הגלומים בפתרון זה, יש לו גם לא מעט חסרונות, בעיקר בפן הכלכלי.

ראשית, מדובר בפתרון שאמנם מייתר את הצורך להעביר ציוד של הילדים בין בתי ההורים, אך הוא עדיין מסובך מבחינות רבות. למשל, הוא מעורר את השאלה מי עושה קניות לבית ומתי, איך מארגנים את הבית, מי נושא בהוצאות וכו'.

בנוסף, מתעורר גם הצורך לקבוע חוקים ברורים לבית, עניין שלעיתים ניטש עליו ויכוח בין ההורים. פתרון זה מחייב גם את בני הזוג, ככל שהחלו במערכת יחסים חדשה, לנטוש לפתע את בני ובנות הזוג שלהם למשך מספר ימים, כדי לשהות לצד הילדים בבית המשותף.

כמו כן, מדובר בפתרון שעשוי להיות גם יקר מאוד, ככל שכל אחד מההורים בוחר לגור בבית משלו. באירופה, בה הסדר ה-Bird Nesting החל לצבור תאוצה בשנים האחרונות, חלק מההורים שבוחרים בפתרון זה גרים ביתר הזמן בדירות שותפים או חוזרים לגור עם ההורים.

סימני שאלה על התאמת ההסדר לישראל

ככל הידוע, בישראל השמרנית הסדר ה-Bird Nesting עוד לא מיושם, מה גם שקיימים סימני שאלה על התאמתו לישראל, ולא ידוע על פסיקות של בתי המשפט ברוח זו. למרות האתגרים הלא פשוטים שמציב ההסדר, הוא מספק אלטרנטיבה, שיש בה לא מעט יתרונות להורים ולילדים.

על הרקע הזה, נשאלת השאלה האם הגישה המסורתית, שמפרקת את בית המשפחה המקורי ומחייבת ילדים להורים גרושים לעבור בין בתי ההורים, חייבת להיות ברירת המחדל. ייתכן שיש דרך אחרת ששווה לשקול למי שחושב להתגרש ובוחן איזה פתרון יהיה הטוב ביותר עבורו ועבור ילדיו.

* שלומית בן שחר-עידן היא מייסדת מרכז "שלומות" העוסק בגישור, פישור ובוררות, רשומה ברשימת המגשרים של בתי המשפט, ומסייעת לזוגות רבים ביישוב סכסוכים בדרכים יצירתיות.

טלפון: 053-2439263

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

שלומית בן שחר-עידן, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • משמורת
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully