וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תצילו את הרכוש שצברתם ותעבירו אותו ישירות לנכדים

משרד עו"ד דרעי – רייפר, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 25.5.2022 / 16:36

אם הילדים שלכם סובלים מבעיית הימורים קשה או צברו חובות מסיבות אחרות, עליכם להיזהר. הדוגמאות הבאות ימחישו לכם מדוע

סבתא ונכד. ShutterStock
אפשר להעביר הכל ישר לנכדים ולהגן על הנכסים שלכם כך/ShutterStock

זה קרה ביום חמישי על הבוקר. אחרי לגימה אחרונה מהקפה, פתאום צלצל הטלפון הסלולרי שלי. ועל הצג הופיע מספר לא מזוהה. "שלום", קראתי ומהצד השני של הקו ענתה לי לילי (שם בדוי), אישה בשנות השבעים לחייה, שנשמעה מבוהלת ולחוצה.

לילי סיפרה שלבנה יש בעיית הימורים קשה. "הוא הגיע לסף פשיטת רגל", היא אמרה בבהלה. "הוא לא יכול לשלם את חובותיו, והנושים בעקבותיו".

האם חששה מבעיית ההימורים של בנה

לילי, שכבר איננה צעירה ולא נמצאת בקו הבריאות, עבדה כל חייה קשה וחסכה שקל לשקל יחד עם בעלה, שהלך לעולמו לפני מספר שנים. במהלך השיחה עמה אמרה לילי שהיא חוששת כי רכושה יהיה בסכנה, אם יעבור אחרי מותה אל בנה וישמש לכיסוי חובות ההימורים שצבר.

"כל מה שמעניין אותי בשלב זה של חיי הוא עתיד נכדיי האהובים", הדגישה לילי והסבירה כי היא לא יכולה לסבול את המחשבה שאביהם המכור להימורים ימיט עליהם חורבן כלכלי בגלל מחלתו. "הם ילדים קטנים שכל עתידם לפניהם והם לא עשו רע לאיש", אמרה. לילי, הרגשתי, היתה זקוקה למילה טובה ומנחמת, בעקבות המצב הקשה שאליו נקלעה.

הרגעתי אותה והסברתי לה שלכל דבר יש פתרון. כבר נתקלתי באנשים שהיו מצויים בסיטואציה דומה והיו חרדים לרכוש שאותו השיגו בעמל רב. אמרתי ללילי שהיא יכולה להיות רגועה ושעם תכנון נכון וצוואה ערוכה היטב, היא תוכל לישון בשקט ולהיות בטוחה שכספה ורכושה יגיעו למקום בטוח ביום שאחרי מותה וישמשו את נכדיה.

קבענו להיפגש ביום ראשון אחרי סוף השבוע ולערוך צוואה, שבמסגרתה לילי תצווה את חלקו של הבן בירושה לשני ילדיו הקטנים, וכך תגן עליהם.

עתידם של הנכדים הובטח בצוואה פשוטה

לילי הגיעה למשרדי, ומיד התחלנו לעבוד. ערכנו צוואה כשרה, שזמן קצר לאחר מכן הופקדה אצל רשם הירושות. בצוואה נכתב כי לילי מורישה חצי מכל רכושה לבתה הצעירה ואת החצי הנותר לשני נכדיה - ילדיו של בנה. הראיתי ללילי שבעזרת כלי משפטי לגיטימי וחוקי לחלוטין היא יכולה להיות שקטה שנושים במסגרת הליך חדלות פירעון לא יוכלו לגעת בחלקו של הבן בירושה. אם רצון המצווה הוא להוריש חלק מסוים מרכושו לנכדיו - כך יהיה.

למה מנגנון מהסוג הזה עדיף על פני הסתלקות של הבן המהמר מהירושה? לפני שנשיב, כמה מילים על מהי הסתלקות מירושה. לפי סעיף 6 לחוק הירושה התשכ"ה-1965, יורש יכול להסתלק מחלקו בעיזבון, כלומר לוותר על חלקו בירושה.

אבל מה קורה אם היורש הוא פושט רגל? ישנם לא מעט סיפורים על אנשים שנכנסו להליך של פשיטת רגל, הוריהם נפטרו והורישו להם רכוש והם בחרו להסתלק מן הירושה - כלומר לוותר על חלקם בירושה לטובת קרוב שלהם כדי שביום מן הימים יעביר להם את חלקם חזרה וכך יבריחו את כספי הירושה מקופת הנשייה.

בתי המשפט רואים בפעולה מהסוג הזה הברחת נכס מקופת הנשייה. סעיף 220 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי התשע"ח-2018 מאפשר לבית המשפט לבטל את הסתלקות החייב מן הירושה על מנת שלא יצליח להבריח נכס מקופת הנשייה.

התוצאה של ביטול ההסתלקות, הלכה למעשה, היא שהיורש חוזר להיות יורש חוקי, חלקו בירושה מגיע אליו (לכאורה), אך בפועל הרכוש מגיע לקופת הנשייה המצויה בהחזקתו ובניהולו הבלעדי של הנאמן, שאחראי לאסוף את כל רכושו של החייב (פושט הרגל) ולחלקו בין נושי החייב. כך, בית המשפט מונע מהחייב להבריח כספי ירושה מקופת הנשייה.

הרכוש של ניצולי השואה הקשישים עבר לנושים

את רכושה של לילי ושל בעלה המנוח הצלחתי להציל. אבל במקרה של יוסף ופניה (שמות בדויים), ניצולי שואה, זה כבר היה מאוחר מדי. יעל, בתם של יוסף ופניה, פנתה אליי אחרי קריסה כלכלית של שני אחיה שפתחו עסק במשותף. העסק עבד ושגשג עד שבשנותיו האחרונות הוא נקלע למצוקה קשה ואחיה היו חייבים מיליוני שקלים לנושים.

יוסף ופניה הלכו לעולמם שנתיים לפני הקריסה הכלכלית של ילדיהם (כשהעסק כבר החל להראות סימנים ברורים של כישלון), אך לא ערכו צוואה. כל רכושם הרב חולק על פי דיני הירושה לשלושת ילדיהם בחלקים שווים. הרכוש כלל שני נכסים באזור מבוקש בתל אביב ועוד כספים נזילים רבים. לימים, 2/3 מן הרכוש הגיע לקופת הנשייה של שני הבנים שנכנסו להליך של חדלון פירעון, ומשם בכיוון אחד - לנושים.

הקריסה הכלכלית של בניהם של יוסף ופניה קרתה כשהבנים היו כבר אנשים מבוגרים, בסביבות גיל 65. בנקודה זאת בחייהם הם התחילו מאפס, ורכוש להשאיר לילדיהם כירושה כבר לא היה להם. ילדיהם של שני הבנים נותרו עם ירושה זעומה ונאלצו להתחיל את חייהם מאפס, כאשר בני הדודים שלהם, ילדיה של יעל, ייהנו מחלקה של יעל בירושת הוריה.

הצטערתי לשמוע שאין ביכולתי לעזור ליעל. כאשר היא פנתה אליי נאלצתי להגיד לה שזה כבר מאוחר מדי, שהירושה כבר חולקה, ואילו היתה פונה אליי כשהוריה היו עוד בחיים, הייתי יכולה לעזור לה לערוך להוריה צוואה טובה שתבטיח את עתידם של הנכדים.

יש דרכים להבטיח את שההורים המבוגרים חסכו ועמלו עליו קשה כל כך. מה שחשוב הוא תיזמון ועבודה משפטית מדויקת. ירושה יכולה להתחלק על פי דיני הירושה הקבועים בחוק הירושה, והיא יכולה להתחלק על פי צוואה כשרה, כאשר צוואה תמיד עדיפה.

במילים פשוטות, לא תהיה לכם צוואה? רכושכם יחולק על פי הדין. לצוואה יש כמה צורות ואפשר לעשותה במספר דרכים. חשוב להכיר את הדרכים הללו ולפנות לאיש מקצוע מיומן, בטח במקרים כמו אלה המתוארים לעיל, כדי למנוע מפח נפש.

* עו"ד ליאור דרעי היא שותפה מייסדת במשרד דרעי רייפר ושות', המתמחה בדיני משפחה וירושה, חדלות פירעון, ליטיגציה וליקויי בנייה

טלפון: 053-9349780

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

משרד עו"ד דרעי – רייפר, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ירושה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully