וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטני ספירס לא לבד: כיצד ניתן לבטל אפוטרופסות?

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס, בשיתוף zap משפטי

25.10.2021 / 7:53

אביה של הכוכבת פרש לאחרונה מהאפוטרופסות שלה, לאחר שנים שבהן קיבל החלטות בניגוד לרצונה. מה אפשר לעשות כשהאפוטרופוס נאחז בתפקיד?

חתימה על מסמכים. ShutterStock
אפוטרופסות היא עניין מורכב/ShutterStock

באמצע ספטמבר יצאה כוכבת הפופ בריטני ספירס לחופשי. לאחר שנים של התעללות, שבהן אביה שימש כאפוטרופוס עליה והכריח אותה לבצע פעולות שונות בניגוד לרצונה, הודיע האב כי הוא פורש מתפקיד האפוטרופוס על בתו, ולא מוסיף להיאחז בו.

המאבק שניהלה ספירס כדי להשיב לידיה את השליטה על חייה זכה לכותרות בכל העולם והטיל זרקור על מוסד האפוטרופסות, שבדרך כלל לא מושך תשומת לב רבה. אבל מדובר בתפקיד חשוב מאין כמוהו, שעלול במקרים מסוימים להיות מנוצל גם לרעה.

בשורות הקרובות אבקש להסביר מהו תפקיד האפוטרופוס, מי ממנה אותו, ואיך יכולה להסתיים האפוטרופסות. לבסוף אסביר כיצד ניתן לבטל אפוטרופסות.

מיהו אפוטרופוס ומה תפקידו?

אפוטרופוס הוא אדם או עמותה אשר מתמנים על ידי בית המשפט כדי לדאוג לענייניו של מי שאינו מסוגל לנהל את ענייניו בעצמו. האפוטרופוס מייצג את אותו אדם בכל פעולה משפטית ובכל עניין, לפי הסמכויות שבית המשפט מקנה לו, תוך שמירה מתמדת על טובתו שלו.

מי ממנה את האפוטרופוס?

קיימים שני סוגים של אפוטרופוסים: אפוטרופוס טבעי ואפוטרופוס על פי מינוי. אפוטרופוס טבעי אף אחד לא ממנה: הורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם עד גיל 18, ואין צורך למנותם לתפקיד.
לעומת זאת, קיימים אפוטרופוסים על פי מינוי שמתמנים למשל כדי לנהל את ענייניהם של בגירים שאינם מסוגלים לדאוג לעצמם. בית המשפט ממנה את אותם אפוטרופוסים כדי שיפעלו לשמירת הזכויות, האינטרסים והצרכים של אותם בגירים ויקבלו החלטות לגביהם.

לאותו אדם יכולים להתמנות כמה אפוטרופוסים, שיכולים לפעול במשותף או שכל אחד מהם יכול להתמנות לנושא אחר. יש להדגיש, כי אפוטרופוס פועל תחת פיקוח הדוק של בית המשפט, ומחויב להעביר אליו דיווחים על מצב החוסה שהוא אחראי עליו.

איך יכולה להסתיים אפוטרופסות?

אפוטרופסות יכולה להסתיים בכמה אופנים: באופן טבעי, כאשר האפוטרופוס מבקש להתפטר מתפקידו או כאשר מפטרים אותו מהתפקיד.

סיום טבעי של אפוטרופסות- אפוטרופסות של הורים לילד מגיעה לסיומה כאשר הוא מגיע לגיל 18 (אם מדובר בילד עם צרכים מיוחדים ורוצים להאריך את האפוטרופסות, יש לבקש זאת מבית המשפט). אפוטרופסות על אדם מבוגר מסתיימת באופן טבעי, כאשר הוא הולך לעולמו.

אפשרויות אחרות לסיום טבעי של אפוטרופסות הן כאשר אותו אדם חדל להיות "פסול דין" ובית המשפט מכריז עליו כ"כשיר" או כאשר בית המשפט קובע שהסיבות שבגללן נקבעה האפוטרופסות מלכתחילה חדלו מלהתקיים.

התפטרות של האפוטרופוס - אפשרות נוספת לסיום תפקידו של האפוטרופוס היא כאשר הוא מתפטר מתפקידו ומודיע על כך לבית המשפט. חשוב לציין כי האפוטרופסות תסתיים רק אם בית המשפט אישר אותה.

פיטורים של האפוטרופוס - סיטואציה שבה בית המשפט מחליט לפטר את האפוטרופוס, אם לתפיסתו הוא לא מילא את תפקידיו כראוי או מכל סיבה אחרת, כפי שנקבע על ידי בית המשפט.

מי יכול לבקש לפטר את האפוטרופוס?

מי שיכולים לבקש לפטר את האפוטרופוס הם החוסה עצמו, קרובי משפחתו או המדינה. במסגרת זאת, יכול החוסה לטעון למשל כי הפך לעצמאי או להביע את רצונו למנות מחליף לאפוטרופוס. ניתן גם "לפטר" את האפוטרופוס באופן חלקי, ולבקש רק לצמצם את סמכויותיו.

באילו נסיבות ניתן לבקש את פיטורי האפוטרופוס?

לפי סעיף 61 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, בית המשפט רשאי לפטר אפוטרופוס, אם הוא נוכח שהאחרון לא מילא את תפקידיו כראוי או שהוא "ראה סיבה אחרת לפיטוריו".

ניסוח זה הוא רחב ומותיר לבית המשפט שיקול דעת נרחב בהקשר זה. ניתן לחשוב על סיטואציות שונות, שבהן ברור כי האפוטרופוס לא ממלא את תפקידו כנדרש. למשל, אם הוא מצוי בניגוד עניינים ביחס למילוי חובותיו, לא פועל לטובת החוסה או שהוא מקבל החלטות בחוסר תום לב.

האפוטרופוס הוא שליח של בית המשפט, יש לו חובות על פי דין ועליו לפעול בתום לב, ישנם פעולות מסוימות אשר מחייבות אישור בית המשפט ובית המשפט רשאי בכל עת לתת הוראות לאפוטרופוס, בהתאם לבקשת החסוי, בכל עניין הנוגע למילוי תפקידו.

בהערת אגב יצוין כי על אף האמור לעיל, במקרה בו נדרשת פעולה דחופה, במקרים מיוחדים, יוכל האפוטרופוס לבצעה ולבקש אישור בדיעבד מבית המשפט.

לסיכום, היחסים שבין האפוטרופוס והחסוי מושתתים על אמון וברגע שהאמון מופר, נפגעות בהכרח זכויותיו של החסוי שהוא בבחינת "האדם המוחלש" והאפוטרופוס עשוי לנצל את כוחו לרעה.

המקרה של בריטני ספירס הינו מקרה קלאסי לפגיעה קשה וניצול כוח על ידי האפוטרופוס. על פי הטענות, אביה, אשר כיהן כאפוטרופוס על נכסיה 13 שנים, ניצל את כוחו לנגוס בממונה, ולטענתה שלט אף בגופה ובחייה האישיים, תוך שהוא מנע ממנה לצאת עם חברים, להתחתן ולהביא עוד ילדים לעולם.

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס עוסקת בדיני משפחה, ירושה, אפוטרופסות וייפוי כוח מתמשך וכמו כן, דיני מכס וסחר בינלאומי וחדלות פירעון ופשיטות רגל.

לאתר המשרד

ליצירת קשר - 0559787961, 053-6110332

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully