וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה: הזנחת חובות של לקוחות לא משלמים עלולה להוביל לנפילת העסק שלך

עו"ד שימרית יעקובוב, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 8.11.2021 / 6:39

הקושי הכלכלי ניכר בכל מקום, יותר ויותר בעלי עסקים מתמודדים עם לקוחות שלא משלמים וחשים חסרי אונים. מדובר במדרון חלקלק שעשוי בקלות להוביל בעל עסק למצב של חדלות פירעון, אך למעשה, יש לכך פתרון, כל הפרטים בכתבה

חובות לבנק. ShutterStock
חובות/ShutterStock

אחד הנושאים הכואבים ביותר עבור כל בעל עסק הוא ההתמודדות עם לקוחות שאינם משלמים. בתקופה האחרונה, לאור הקשיים הכלכליים אותם חווים רבים מאזרחי המדינה בעקבות משבר הקורונה, הפכה ההתמודדות עם לקוחות לא משלמים לתכופה הרבה יותר. הסטטיסטיקות מראות כי שיעור הצ'קים החוזרים עלה ביותר מפי שניים בעקבות משבר הקורונה, וההערכות מדברות על מעל 60 מיליארד שקלים שנרשמו בצ'קים מתחילת משבר הקורונה ולא כובדו.

למרבה הצער, קשיים כלכליים של לקוחות המונעים מהם לשלם את חובותיהם לבעל עסק מסוים הם לא פעם תחילתו של מדרון חלקלק שעלול להוביל את בעל העסק עצמו לקריסה ולמצב שבו אין ברירה אלא להיכנס להליך חדלות פירעון. במקרים רבים, מגיע בעל העסק למצב זה לאחר שהזניח את הטיפול בחובות של לקוחותיו, כיוון שחש חוסר אונים ולא העלה בדעתו שקיים פתרון יעיל וחוקי למצב.

לגבות חובות כחוק

בעבר, כל נושא הגבייה וההוצאה לפועל סבל מתדמית מפוקפקת ולא לגמרי כשרה, אך כאשר תהליך הגבייה שלכם מנוהל על ידי עורך דין המתמחה בתחום, אתם יכולים להיות בטוחים שהכל נעשה בצורה חוקית לחלוטין. תפקידו של עורך הדין המייצג אתכם בתהליך הוא מעל לכל להגן על האינטרסים שלכם, אך הדבר נעשה תוך התחשבות ומתן הזדמנות אמיתית ללקוחות החייבים.

למעשה, לא מעט לקוחות שמחזירים את חובם בעקבות ההליך חוזרים לעבוד מול בעל העסק שגבה מהם את חובם. לרוב, העבודה תתבצע על בסיס אשראי מזומן בלבד, אבל בהחלט ניתן לראות כיצד ההליך מאפשר למעורבים ליישר את ההדורים ולחזור לשגרה העסקית מבלי להותיר כתם על אף צד, כשמטרת העל, לצד השבת הכספים המגיעים לבעל העסק, היא שמירה על שמו הטוב ועל המוניטין שלו.

איך זה עובד?

בשלב הראשון, ייפתח מול הלקוח הליך שנקרא "שלב מכתב": הלקוח יקבל מכתב התראה בהתאם לנוסח הנדרש בחוק, ובמקביל יתבצעו ניסיונות גבייה טלפונית אסרטיביים, שיפעילו לחץ על החייב לשלם את חובו באופן מיידי. בהתאם לגודל החוב ולזמן שעבר מאז נוצר, ולפי שיקול דעתו המקצועי של עורך הדין, יוחלט אם לאפשר לחייב פריסה של החוב. בתחום זה מציע משרדנו שירות ייחודי של פריסת חוב בכרטיס אשראי, המאפשרת לבעל העסק לקבל את חובו באופן מיידי בעוד שהחייב מקבל מרווח נשימה נוסף.

שלב זה של התהליך נועד לתת לחייב את כל ההזדמנויות לסגור את החוב לפני פתיחת הליכי הוצאה לפועל, אך אם החייב לא ייענה והחוב יישאר על כנו, יעבור תהליך הגבייה אל השלב הבלתי נמנע של פתיחת תיק בהוצאה לפועל, בו יינקטו כנגד החייב עיקולים, הגבלות וצעדים נוספים על מנת להבטיח את תשלום החוב.

מומלץ לפעול מהר ולא להתמהמה

בחירת עורך הדין לביצוע תהליך הגבייה היא חשובה מאוד ואף קריטית להצלחת התהליך. גביית חוב מוצלחת מצריכה עבודה אינטנסיבית ורציפה לאורך כל שלבי התהליך, היכרות וחיבור ישיר אל רשות ההוצאה לפועל, בקרה שוטפת על התיקים והתמודדות יומיומית אותה יכול לספק רק עורך דין המתמחה בתהליכי גבייה והוצאה לפועל.

חשוב לזכור כי תשלומים שלא מועברים בזמן על ידי הלקוחות עשויים בקלות להפוך לחובות, וכאשר החובות נערמים תזרים המזומנים נפגע בצורה אנושה. הפתרון הכי קל ונגיש במצב כזה הוא לפנות להליך חדלות פירעון, אך פנייה לעורך דין לצורך ביצוע גבייה היא פתרון מוקדם יותר, שעשוי למנוע מהמצב להחמיר, ולחסוך מבעל העסק ומהלקוחות החייבים השלכות מאוד לא נעימות.

קחו בחשבון כי ברגע שנפתח תיק הוצאה לפועל אמנם לא חל חוק ההתיישנות, אך חוב שעדיין לא נפתח לגביו תיק בהוצאה לפועל יתיישן לאחר שבע שנים וברוב המקרים יהיה אבוד. בנוסף, מרגע פתיחת תיק בהוצאה לפועל, החוב צובר ריבית, אך אם הזוכה מתמהמה בהגשת פתיחת תיק הוצאה לפועל, הוא לא יהיה זכאי לריביות בגין השהות. ככל שהליך הגבייה ייפתח יותר מהר, כך יהיה גם קל יותר להוכיח את הדברים ולהתמודד מול חייבים שמגישים התנגדות. לכן, מומלץ לא להתמהמה ולפנות לעורך דין המתמחה בהליכי גבייה כבר אחרי חודש-חודשיים של עיכוב בתשלום.

עו"ד שימרית יעקובוב מתמחה בגביית חובות, הליכי הוצאה לפועל וחדלות פירעון.

טלפון: 053-6249816

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד שימרית יעקובוב, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • חובות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully