וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה מכירה בבוקרשט כ"גטו פתוח" - אילו זכויות מגיעות לניצולים?

מאת: עו"ד ונוטריון דוד ידיד, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 8.11.2021 / 9:13

אחרי שהכירה במעל 35 ערים רומניות כ"גטאות פתוחים", מכירה גרמניה גם בעיר הבירה בוקרשט, ממנה יצאו מרבית ניצולי השואה הרומנים. משמעות ההחלטה עבור אלפי ניצולים ויורשיהם: פיצויים בהיקף של כ-600 מיליון שקלים. כיצד ניתן למצות את הזכויות המגיעות להם?

ארמון צ'אושסקו בית הפרלמנט בוקרשט רומניה. ShutterStock
בוקרשט/ShutterStock

מאות אלפי יהודים נרצחו בתקופת השואה ברומניה, שהייתה אחת מבנות הברית הנאמנות ביותר של גרמניה הנאצית. מאות אלפי יהודים נוספים חיו בערים שונות במדינה תחת מה שמוגדר כיום כ- "גטאות פתוחים" - גטאות שלא היו סגורים באמצעות חומות, גדרות ואמצעי הפרדה פיזיים מהאוכלוסייה המקומית, אלא הוגדרו על ידי צווי איסור יציאה שהוטלו על התושבים היהודים.

כחלק מההכרה באחריותה של גרמניה לזוועות השואה ומלחמת העולם השנייה, ולאחר מאבק ממושך שניהל המשרד לשוויון חברתי בשנים האחרונות, הודיעה ממשלת גרמניה ב-2019 כי היא מכירה ב-20 ערים רומניות כערים בהן התנהלו גטאות פתוחים. כתוצאה מכך, הוכרו ניצולי השואה שחיו ועבדו בהן כזכאים לפיצויים, הן רטרואקטיביים והן עתידיים. שנה מאוחר יותר הודיעה ממשלת גרמניה על הכרה ב-27 ערים נוספות ברומניה ובבולגריה, ורק ההכרה בבוקרשט, עיר הבירה הרומנית, בוששה לבוא.

משמעות ההכרה

בסוף השבוע האחרון הודיעה סופסוף ממשלת גרמניה כי היא מכירה גם בבוקרשט כגטו פתוח, ועל כך אנו מברכים. מהי משמעות ההחלטה עבור השורדים ויורשיהם?

ההכרה בבוקרשט כבגטו פתוח מאפשרת בראש ובראשונה לאלפי ניצולי שואה שעד כה לא זכו לקבל פיצויים בגין קורותיהם בשואה, להתחיל ולקבל פיצויים חודשיים מקרן סעיף 2 של וועידת התביעות או, לחלופין, פיצויים חודשיים לפי חוק ההטבות מהרשות לזכויות ניצולי השואה בישראל. מי שעבדו בבוקרשט יוכלו, אם יעמדו במלוא התבחינים, לקבל בנוסף קצבה חודשית מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה, שהוא למעשה המקבילה הגרמנית למוסד לביטוח לאומי.

מי שיוכר כזכאי לקצבה זו, יקבל גם מענק חד פעמי כפיצוי רטרואקטיבי, אשר יכול להגיע גם לסכומים של 400 אלף שקלים לשורד. בסך הכל, מוערך היקף הפיצוי הנגזר מההכרה החדשה בכ-600 מיליון שקלים.

בנוסף, ישנה אפשרות לקבל מענק חד פעמי נוסף בגין העבודה בגטו, בסך 2,000 יורו, וניצולים שנולדו בשנת 1928 ואילך יהיו זכאים גם לקבלת מענק חד פעמי מקרן ילדות אבודה.

ומה לגבי אלמנות/ אלמנים ויורשים?

יורשיהם של מי שעבדו בבוקרשט והלכו לעולמם לאחר יוני 2002 יוכלו לתבוע את הזכויות בשמם של הנפטרים מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה. היורשים יקבלו את הקצבה שהגיעה למנוח/ה בצורת תשלום מענק רטרואקטיבי אחד (בדרך כלל סכום מכובד ביותר), שמהווה את הסכום לו היה זכאי הנפטר עד למועד פטירתו.

אלמנים ואלמנות יכולים גם כן לתבוע את זכויות המנוח, אם הוא נפטר לאחר יוני 2002. במצב זה יקבלו שלושה סוגי מענקים - מענק ראשון עד למועד פטירת בן הזוג, השני - ממועד הפטירה ועד היום והשלישי - קצבת אלמנ/ה חודשית.

הדרך למיקסום הזכויות - מהירות ומקצועיות

על מנת להבטיח מיצוי מקסימלי של הזכויות המגיעות לכם כניצולי שואה או כיורשים, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה במימוש זכויות לניצולי שואה. אחרי שתקבלו הערכה של גובה הפיצויים המגיעים לכם, ינחה אתכם עורך הדין בנוגע לצעדים הבאים, יגיש את הבקשות הנכונות, ולא כאלו שיפגעו במערך הכולל של הבקשות, בצורה מלאה ומפורטת, לכל אחד מהגופים המעורבים, יעקוב מקרוב אחרי התהליך ויבטיח כי זכויותיכם ימומשו במלואן.

הפנייה לעורך דין המתמחה בתחום תמנע טעויות שעשויות להוביל לדחיית הבקשה או לקבלת פיצוי נמוך יותר מכפי שמגיע לניצול או למשפחתו. בנוסף, היא עשויה להתברר כקריטית במיוחד במקרים בהם אין לניצול או לבני משפחתו כל הוכחה לכך שאכן חי ועבד בגטו, ועליהם להסתמך אך ורק על הידע, הניסיון, הקשרים והמשאבים של עורך הדין. קחו בחשבון כי בחלק מהגופים האחראים על מתן הפיצויים, הגשה מוקדמת העונה על כל התבחינים עשויה בפני עצמה להביא למיקסום הזכויות, כך שמומלץ להתחיל את התהליך בהקדם האפשרי.

עו"ד ונוטריון דוד ידיד הוא מייסד משרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד. המשרד עוסק במימוש זכויות לבני הגיל השלישי בדגש על זכויות ניצולי שואה, נזיקין וביטוח, הוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות בכלל.

לאתר משרד עו"ד דוד ידיד

טלפון: 0737780042

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

מאת: עו"ד ונוטריון דוד ידיד, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully