וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק באתר אטרף: איך מתגוננים בפני עבירות סייבר?

שמוליק ממן, בשיתוף zap משפטי

15.11.2021 / 6:52

הפריצה לשרתי אתר אטרף היא תזכורת מטרידה שמבהירה עד כמה כולנו חשופים לפשעי מחשב. כיצד אפשר להתגונן בפני עבירות מסוג זה ומתי מומלץ לפנות לחקירת סייבר?

סכנה בסמארטפון. ShutterStock
סייבר/ShutterStock

מיליון משתמשים באפליקציית אטרף נאלצו להתמודד לאחרונה עם מתקפת סייבר של קבוצת האקרים איראנים, אשר פרצו לשרתי האתר ודרשו תשלום כופר בסך מיליון דולר בתמורה לאי חשיפת פרטי המשתמשים. מתקפות כופר מסוג זה הן אחד האיומים המבעיתים ביותר עמם מתמודדים בשנים האחרונות אנשים פרטיים, ארגונים, גופים ציבוריים, חברות ולמעשה - כל קבוצה או אדם שמשתמשים ברשת האינטרנט.

אנחנו משתפים את החיים האישיים שלנו ברשת, מביעים בה את דעותינו, עורכים בה את הקניות שלנו ושומרים את הזיכרונות שלנו במאגרי אחסון וירטואלי. בנוסף, הפרטים האישיים ביותר שלנו נשמרים בשרתי אחסון של האתרים בהם אנו נעזרים, כך שאנחנו למעשה חשופים מכל כיוון.

ודאי שמעתם בעבר על אנשים שקיבלו הודעות אישיות לתשלום כופר, אולי אתם זוכרים את המתקפה על שרתי חברת הביטוח "שירביט" לפני כשנה, אך למעשה תחת המושג עבירות סייבר נמצאות מגוון עבירות מטרידות. אחד הדברים המטרידים ביותר בנושא הוא שהזהות של העבריינים העומדים מאחוריהן - כך נדמה - בלתי ניתנת לאיתור. בדיוק בשביל זה נוצר תחום חקירות הסייבר.

שוכרים חוקר פרטי? שימו לב שאתם לא מפריעים לחקירה>>

מה זה חקירות סייבר?

חקירות סייבר הן חקירות שנועדו לאתר מידע ברשת. פעמים רבות, כאמור, ישנה תחושה שהעבריינים העומדים מאחורי עבירות הסייבר, בייחוד אם מדובר בפריצות מתוחכמות לאתרים מאובטחים, הם כמעט בלתי ניתנים לאיתור, אבל חוקרים פרטיים המתמחים בתחום הסייבר מסוגלים לעלות על עקבות דיגיטליות שהעבריינים משאירים מאחוריהם.

הדבר נכון בייחוד כאשר מדובר על אנשים שאינם מומחים בתחום, כיוון שכפי שנפרט מיד, מרבית החקירות הפרטיות בתחום הסייבר כלל לא מתרכזות בהאקרים שמצליחים לפרוץ לאתרי ענק, אלא בעברות סייבר שנעשות בין אנשים פרטיים. הסוגים הנפוצים ביותר של חקירות סייבר הם:

• חקירות אבטחת מידע - דרישות כופר, פריצות לאתרים מאובטחים, חשיפת פרטי לקוחות וכדומה

• חקירת התחזות/ גניבת פרטים - גניבת זהות, שימוש בפרטים אישיים לצורך התחזות, "פישינג" לדליית פרטים חסויים ועוד

• חקירות כלכליות - איתור נכסים אבודים/ נכסים שהועלמו במסגרת סכסוך גירושים, איתור חייבים וחשיפת מצבם הפיננסי האמיתי, איתור חשבונות בנק רדומים ועוד

• חקירות לשון הרע - איתור מפיצי דיבה ברשת, פרופילים פיקטיביים, הפצת פיק ניוז ועוד

• חקירות ריגול תעשייתי

• איתור פדופילים ברשת

למידע נוסף על חקירות פרטיות מכל הסוגים היכנסו עכשיו לאתר קואנטין חקירות

כיצד מתגוננים בפני עבירות סייבר?

אם אתם חושדים שנפלתם קורבן לאחת העברות המוזכרות לעיל ורוצים לאשש או להפריך את חשדותיכם, ובמקרה הצורך להגיש תלונה על העבריין ולדאוג שיבוא על עונשו, אתם זקוקים לראיות. לשם כך מומלץ לפנות למשרד חקירות המתמחה בתחום עברות הסייבר. אל תנסו לעשות זאת בעצמכם כיוון שאין לכם את הידע ואת הכלים הטכנולוגיים הדרושים, ובנוסף כיוון שכל ממצאי חקירה עצמאית שתבצעו לא יהיו קבילים. משרד חקירות מקצועי הוא הגורם היחיד המורשה לנהל חקירות לפי החוק, והראיות שיושגו על ידו יוכלו לשמש אתכם מאוחר יותר, בהליך המשפטי שייפתח כנגד העבריין.

חשוב לקחת בחשבון כי מכיוון שכולנו מתנהלים היום ברשת בכל תחומי החיים, גם חקירות שאינן מוגדרות כחקירות סייבר עשויות להצריך מעקב ברשת - ראיות לבגידה, למשל, יכולות להימצא ברשתות החברתיות, בפירוט חשבונות הבנק של בן הזוג הבוגד, באפליקציות בהן הוא משתמש ועוד. לפיכך, חשוב לוודא כי משרד החקירות אליו אתם פונים מחזיק במשאבים המתאימים לביצוע מעקבים ברשת וחקירות סייבר, ובעל ניסיון המאפשר לו להתכונן כראוי לכל תרחיש ולהגיב ביצירתיות בזמן אמת. אחרי שתוצאות החקירה בידכם, יש לפנות לעורך דין המתמחה בתחום על מנת למצות את הדין עם העבריין שנחשף, ולהשיב את הצדק לידיכם.

שמוליק ממן הוא חוקר פרטי, בעל משרד החקירות קואנטין חקירות המתמחה בביצוע מעקבים מכל הסוגים בכל הארץ

טלפון: 053-9382862

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

שמוליק ממן, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • סייבר
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully