וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובד/ת במשק בית? שימרו על זכויותיכם

עו"ד שלמה יעקובוביץ, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 14.11.2021 / 8:51

עובדים ועובדות במשק בית - בין אם זה אדם העובד בניקיון, ובין אם תפקידו לטפל בילדים - זכאים לאותן זכויות כמו כל עובד אחר במשק. בכתבה ריכזנו את הזכויות העיקריות שעליך להכיר וזכותך לדרוש במסגרת העסקתך

אישה מנקה את הבית. ShutterStock
מנקה/ShutterStock

לעובדים ועובדות במשק בית מגיעות אותן זכויות כמו לכל עובד אחר במשק, גם אם הם עובדים אצל המעסיק מספר מצומצם של שעות בשבוע או מספר מצומצם של ימים בחודש. בין אם זה אדם העובד בניקיון, ובין אם תפקידו לטפל בילדים או בבן משפחה סיעודי, זו תמיד חובת המעסיק לדאוג לזכויות אלה. במידה והוא אינו דואג לכך, העובד או העובדת יכולים לתבוע אותו בבית הדין לעבודה ולקבל פיצוי.

להלן 13 הזכויות המרכזיות של עובדים ועובדות במשק בית, שכל עובד חייב לדעת:

1. הסדרת תנאי העבודה באמצעות חוזה כתוב. עובדים במשק בית? עמדו על זכותכם לדרוש להסדיר את תנאי ההעסקה שלכם בחוזה כתוב ומפורט. נכון אמנם שזו חובת המעסיק, אך מעסיקים רבים אינם מקפידים על כך. מבחינתכם, כעובדים, היעדר של מסמך כתוב עלול לגרום לאי הבנות רבות בעתיד. הן בעבודה השוטפת מול המעסיק והעלאת דרישות משתנות שלא סוכם עליהן מראש, והן במקרה שעולה הצורך לתבוע את המעסיק בגין זכויות סוציאליות, החמרה בתנאי העבודה וכל פגיעה אחרת בזכויותיכם. 12 הזכויות הבאות הן, למעשה, סעיפים שונים שהחוזה צריך לכלול.

2. הפסקות. כמו כל עובד אחר במשק העובד למעלה משש שעות עבודה, גם עובדי משק בית זכאים להפסקה של 45 דקות, כאשר לפחות חצי שעה מתוכן צריכה להיות רציפה.

3. ביטוח בריאות. ביטוח בריאות יכול להציל אתכם, פשוטו כמשמעו, במקרה של פציעה או תאונת עבודה. חשוב לדעת כי האחריות לדאוג לביטוח ולשלם עליו מוטלת על המעסיק! הוא מוגבל ביכולתו לקזז את עלות הביטוח ממשכורת עובד משק הבית עד לסכום של 125 שקלים בחודש בלבד.

4. רישום שעות העבודה ותיעודן עד ליום הפסקת העבודה. מומלץ מאוד לעובד או לעובדת במשק בית לרשום בכל יום את שעות העבודה בצורה מדויקת: שעת התחלה, שעת סיום וכן את ההפסקות. הרישום המדויק ימנע ויכוחים עתידיים עם המעסיק על ההתחייבות שלכם כלפיו ושלו כלפיכם. וחשוב מכך - תיעוד מדויק של שעות העבודה יסייע לכם להגן על הזכויות הסוציאליות שלכם ולדרוש אותן במקרה של פיטורין או הפסקת עבודה, יציאה לפנסיה, תביעת דמי פגיעה בביטוח לאומי, ועוד.

5. זכאות לתשלום נוסף על שעות נוספות. גם עובדי משק בית זכאים לתשלום שעות נוספות על כל שעה מעבר ל-8 שעות עבודה ביום. בשעתיים הנוספות הראשונות הנכם זכאים לתעריף של 125 אחוז ובכל שעה לאחר מכן לתעריף של 150 אחוז. זיכרו! כל שעת עבודה מעבור ל-8 שעה צריכה להיות משולמת בתעריף הגבוה יותר. המעסיק אינו יכול "לקזז" את השעות הללו משעות עבודה בימים אחרים שהם קצרים יותר.

6. החזר הוצאות נסיעה. אל תסכימו ל"תשלום שכר גלובלי", הכולל גם החזרי הוצאות. הרי עלויות הנסיעה בתחבורה ציבורית משתנות כל הזמן והחוק קובע במפורש כי זכותכם להפריד בין התשלום עבור העבודה לבין החזר הוצאות הנסיעה. שיטת ההחזר תלויה בסיכום שאליו תגיעו עם המעסיק, ותלוי כמובן במספר ימי העבודה שלכם אצלו. ניתן לסכם על תעריף קבוע של חופשי חודשי (העומד כיום על 213 שקל בחודש) או, לחלופין, על החזר יומי, כשהמקסימום שניתן לדרוש כיום עומד על 22.60 שקל ליום.

7. חופשה שנתית. כמו כל עובד אחר, גם עובדי משק בית זכאים על פי חוק לימי חופשה בתשלום. הנוהג שבו המעסיק נותן לעובד תוספת שנתית לשכר הקבוע שלו, אך דורש ממנו להמשיך להגיע לעבודה באופן קבוע מבלי לצאת לחופשה בפועל, הוא אינו הוגן ואינו חוקי. תשלום נוסף כזה, ללא יציאה בפועל לחופשה, מותר רק אם העובד או העובדת הם זמניים.

8. דמי הבראה. כל עובד שהשלים שנת עבודה מלאה זכאי לתשלום של עד חמישה ימי הבראה, בתעריף של 378 ליום. החל מהשנה השנייה הזכאות עולה לשישה ימי הבראה. החישוב של הזכאות בפועל תלוי כמובן בהקיף המשרה אצל אותו מעסיק, אך בכל מקרה, לא ניתן "לוותר" על דמי הבראה. הם חלק מחובתו של המעסיק כלפי עובד או עובדת משק הבית.

שלמה יעקובוביץ. יח"צ,
עו"ד שלמה יעקובוביץ/יח"צ

לקריאה נוספת:

זכויות נשים עובדות לפני, במהלך ואחרי הריון>>

9. ימי חג. כל עובד שהשלים שלושה חודשי עבודה זכאי לתשעה ימי חג בשנה. כלומר, אם אחד מימי החג נופל על יום עבודה קבוע, והמעסיק מבקש מכם לבוא ביום אחר באותו שבוע, עליו לשלם עבור אותו יום, ובנוסף גם עבור יום החג שבו אינכם מגיעים לעבודה. עובדים המתבקשים (ומסכימים) לעבוד בזמן החג זכאים לתוספת תשלום המגיעה במקרים מסוימים ל-250 אחוז מהתשלום הקבוע.

10. ימי מחלה. עובדי ועובדות משק בית זכאים לתשלום ימי מחלה כמו כל עובד אחר. כלומר, 50 אחוז מהשכר עבור היום השני של המחלה, ו-100 אחוז מהשכר עבור כל יום נוסף. המעסיק רשאי לדרוש לראות אישור רופא כתנאי לתשלום, לכן חשוב תמיד לדאוג לאישור רפואי ולשמור עליו.

11. פנסיה. לפי החוק, כל עובד זכאי להפרשות עבור פנסיה. ההפרשה היא חובת המעסיק - הוא המחויב לשאת בעלות שלה והוא גם שמחויב לדאוג שההפרשה תתבצע בפועל ותועבר לקרן הפנסיה של העובד. גובה ההפרשה המינימלי לפנסיה עומד על 12.5 אחוזים מגובה שכרו של העובד - 6 אחוזים עבור רכיב הפיצויים ו-6.5 אחוזים עבור רכיב גמל.

12. פיצויי פיטורין. כל עובד שהשלים שנת עבודה ראשונה מלאה זכאי לפיצויי בגין פיטורין או הפסקת עבודה הקשורה במעסיק (למשל, מעסיק שהלך לעולמו). גובה הפיצוי מחושב לפי היקף המשרה של אותו עובד ומספר השנים שעבד אצל המעסיק. לכן, חשוב מאוד כבר עם תחילת העבודה לחתום על חוזה, שבו מצוין תאריך תחילת העבודה. בהמשך, חשוב לתעד את היקף העבודה בפועל, כי לפיה ייקבע גובה הפיצוי.

13. הודעה מוקדמת על סיום עבודה. מעסיק המבקש לסיים את העסקת העובד ועובד המבקש זאת, שניהם מחויבים להודיע על כך מראש, במועד שקבוע בחוק. מעסיק שלא יעשה זאת חושף עצמו לתביעת פיצויים, ועובד שלא יעשה זאת חושף עצמו לאובדן זכויות.

משרד עורכי דין שלמה יעקובוביץ מתמחה בדיני עבודה ומיצוי זכויות עובדים


טלפון: 077-2306123

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד שלמה יעקובוביץ, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully