וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינויי חוק בגרמניה מאפשרים למאות אלפי ישראלים לקבל דרכון גרמני

עו"ד וד"ר יובל חן, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 8.12.2021 / 10:19

גרמניה פותחת את שעריה בעקבות החלטת ביהמ"ש במדינה ומשנה באופן דרמטי את מדיניות ההגירה. בכתבה נסקור את השינויים וההקלות שיאפשרו גם לכם לקבל את האזרחות המיוחלת

דגל גרמניה. ShutterStock
גרמניה/ShutterStock

עד לפני זמן קצר קבע החוק הגרמני, כי צאצא לאזרח גרמני, שהנאצים שללו את אזרחותו, רשאי לקבל אזרחות ועימה דרכון גרמני. אזרח גרמני נחשב מי שנולד, לא משנה היכן, לאב שהחזיק באזרחות גרמנית. אלפי ישראלים עשו שימוש בזכות הזו וקיבלו במהלך השנים אזרחות גרמנית, כי היה בידם להוכיח, שקרוביהם היו בעלי אזרחות גרמנית בתקופת היטלר.

הדבר הקנה להם את הזכות האוטומטית לקבל דרכון גרמני וגם ליהנות מהטבות רבות, הנתונות רק לאזרח גרמניה או לאזרח האיחוד האירופאי, כמו היתרי שהייה ועבודה ופתיחת עסקים בכל רחבי אירופה, לימודים אקדמאים בגרמניה בשכר לימוד כמעט אפסי וכן הקלות משמעותיות מאד או אף אי מגבלה כלשהי בקבלת היתרי כניסה, עבודה ושהייה בארה"ב ובשאר הארצות האנגלוסקסיות.

התנאים לקבלת אזרחות עד כה

מנגד, אלפי ישראלים לא קיבלו בשעתו אזרחות גרמנית ולא היו זכאים לקבל אזרחות גרמנית, כי לא יכלו להוכיח אזרחות גרמנית של קרוביהם או כי תקנות שונות בגרמניה או אירועים היסטוריים מנעו זאת מהם, למרות שהאזרחות הגרמנית נשללה לקרוביהם על ידי המשטר הנאצי. כך למשל, קיימים אין ספור מקרים, בהם רק מי שנולד החל מתאריך מסוים, קיבל או יכול היה לקבל דרכון גרמני, בעוד אחיו/אחותו והצאצאים שלהם סורבו. ילדים שנולדו לאם שכבר קיבלה אזרחות גרמנית, לא היו זכאים לקבל אזרחות גרמנית, אם תאריך לידתם הוא החל מהיום כפי שנקבע בתקנות בגרמניה. אם שהחזיקה באזרחות גרמנית והתחתנה לפני חקיקת חוקי הנאצים עם אזרח שאינו גרמני, איבדה את אזרחותה הגרמנית וכך גם כל ילדיה ונכדיה.

לאחרונה ניתן בגרמניה פסק דין של ביהמ"ש הגבוה בגרמניה והותקנו תקנות המקילות על קבלת אזרחות גרמנית. כל ההקלות הללו יוצאות מנקודת הנחה, שהמבקש היה צאצא לאזרח גרמני, אשר אזרחותו נשללה על ידי הנאצים.

החוק הגרמני, גרמניה והגרמנים

גרמניה משנה כעת באופן קיצוני את גישתה ומאפשרת למאות אלפי ישראלים לקבל דרכון גרמני. בעוד שעד לפני זמן קצר, דרש החוק הגרמני קשר דם עם אזרח גרמני, אשר אזרחותו נשללה בעקבות הרדיפות, הוראות החוק החדשות אינן דורשות זאת. אין המדובר על הקלה, אלא על שינוי דרמטי במדיניות מתן האזרחות הגרמנית.

בשנות ה-20 של המאה הקודמת רבים היגרו מפולין וממזרח אירופה לגרמניה ושם נולדו להם ילדים, אשר ברחו מגרמניה עם עליית הנאצים לשלטון. כל אותם מהגרים לא קיבלו בשעתו אזרחות גרמנית, גם אם נולדו בגרמניה או היו חיים שם, ולכן כל מאות אלפי צאצאיהם לא היו עד עתה זכאים לקבל אזרחות ודרכון גרמני.

ההזדמנות שלכם לדרכון גרמני

חוקים שחוקקו לאחרונה בגרמניה מאפשרים כעת גם לצאצאים של אותם מהגרים לקבל דרכון גרמני, ללא קשר אם האב/הסב או האם/הסבתא החזיקו בשעתו באזרחות גרמנית. ההערכה היא, כי מדובר על מאות אלפי ישראלים הזכאים לקבל דרכון אירופאי גרמני.

בהחלט ייתכן, כי השינויים הפוליטיים אחרונים בגרמניה וירידת הקנצלרית אנגלה מרקל מהשלטון והצפי של מאות אלפי בקשות של ישראלים לדרכון גרמני, יביאו שוב להקשחת התנאים. לפיכך, מומלץ לכל מי שהוא צאצא לאדם שהיה חי בגרמניה או נולד שם למהר ולהגיש בקשה לקבלת אזרחות גרמנית. מומלץ להיעזר בעורכי דין ששולטים לחלוטין בגרמנית ולהם כלים משפטיים, למשל כלים שקיבלו בלימודי משפטים ולימודי דיני אזרחות גרמנית באוניברסיטה בגרמניה, להתמודד עם הסתייגות שיכולות להעלות הרשויות בגרמניה.


עו"ד וד"ר יובל חן

טלפון: 053-9374954

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד וד"ר יובל חן, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully