וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדאי לשפר? כך תקבלו פטנט על מוצר ששדרגתם

עו"ד גד בנט, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 8:32

ניתן להוציא פטנט גם על מוצרים שהם שדרוג של מוצרים קיימים ולא המצאה של מוצר חדש לגמרי. עו"ד גד בנט מסביר מהם התנאים לקבלת פטנט והאם בעצם כבר המצאנו את הכל

בווידאו: עו"ד גד בנט על רישום פטנטים/עריכה: גלעד מנהיים

יש לכם רעיון מבריק למוצר חדש ואתם משוכנעים שהוא יצליח בשוק אך למעשה מדובר בשדרוג או שיפור של מוצר קיים או שילוב של מרכיבים קיימים. האם עדיין תוכלו לרשום את הרעיון כפטנט?

עו"ד גני בנט ממשרד פאולינה בן עמי אומר כי מדובר בשאלה מאוד נפוצה. "דבר ראשון, פטנט לא מקבלים על כל רכיב אינדיבידואלי אלא על התוצר הסופי. אם מדובר במוצר חדש יש סיכוי טוב לקבל עליו פטנט", הסביר עו"ד בנט.

כדוגמא מביא עו"ד בנט את תריסי הכנף. "בא אלי איש מבוגר עם רעיון מבריק - במקום ידית פתיחה לתריסי הכנף שמתעקמת ובולטת ונשברת, הוא שם מנגנון של גלגל שיניים (ראטצ'ט) שעובד מצויין ואין לו נפח. בסיבוב הראשון בוחן הפטנטים דחה את הבקשה בטענה שהרכיבים מוכרים ואין התקדמות המצאתית. העבודה שלנו היא להתווכח ואמרתי לו שאמנם הרכיבים ידועים אבל החיבור ביניהם פתר בעיה שהציקה לכולנו כמעט 40 שנה. לכן קיבלנו בסופו של דבר פטנט".

אך האם אפשר לקבל פטנט על שדרוג מוצר באמצעות רכיב חדש? עו"ד בנט מסביר כי "בעיקרון אם השדרוג נותן איזשהו ייתרון תוכל לקבל עליו פטנט. למעשה, במציאות יש מעט מאוד פטנטים שהם יש מאין, רוב הפטנטים הם שיפורים ווריאציות על מוצרים קיימים". עוד מסביר עו"ד בנט כי בכל פטנט שניתן יש חלק משפטי שקובע את היקף ההגנה. "יש מצב בו הפטנט על המוצר המקורי יחסום פטנט על שיפור אך גם בעל הפטנט המקורי לא יוכל למכור את המוצר המשופר - במקרים רבים מגיעים להסכם מסחרי בעניין".

לסיכום מבהיר עו"ד בנט כי לדעתו אנחנו רחוקים ממיצוי יכולת ההמצאה האנושית. "כבר לפני הרבה שנים אמרו שהמצאנו את הכל. לטעמי, אנחנו לא יודעים מיליונית ממה שיכולים להמציא".


עו"ד גד בנט שותף ובעלים בחברת בן-עמי פטנטים - עורכי פטנטים - קניין רוחני - סימני מסחר וזכויות יוצרים

טלפון: 053-9377857

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד גד בנט, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פטנטים
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully