וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנה של מרקל: דרכון גרמני ליוצאי פולין והמזרח שחיו או נולדו בגרמניה

ד"ר יובל חן, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 28.11.2021 / 15:30

בטרם ירידתה מהשלטון בגרמניה, העניקה הקנצלרית למאות אלפי ישראלים אפשרות לקבל אזרחות גרמנית ועמה, דרכון אירופאי. עו"ד ונוטריון ד"ר יובל חן מסביר את השינויים ונותן דגשים לשאלה הגדולה - מי זכאי לכך?

אין זה סוד שכרטיס הכניסה אל האיחוד האירופאי עובר דרך דרכון של אחת ממדינות האיחוד ואם כבר לקבל דרכון מאחת מהן, הכי טוב שזה יהיה מהמדינה החזקה באיחוד - גרמניה.

הדרכון הגרמני פותח עולם שלם של אפשרויות ברחבי האיחוד, כולל פתיחת עסקים, הקלות בקבלת משכנתא, פתיחת חשבונות בנק, לימודים כמעט בחינם, קבלת מלגות, מקומות עבודה ותעסוקה, מענקים כספיים להורות וגידול ילדים, חינוך איכותי ועוד, ומספק הקלות משמעותיות מאוד והטבות בארצות האנגלוסקסיות, דוגמת ויזה לארצות הברית. גם אם אפשרויות אלו אינן רלוונטיות למגיש הבקשה ברגע זה, הן יכולות להיות רלוונטיות מאד לצאצאיו שנולדו או העתידיים.

אזרחות גרמנית גם ליוצאי פולין וארצות המזרח

התנאי לקבלת אזרחות גרמנית היה עד לא מזמן הוכחת קשר דם לאבא או לסבא, שהיה אזרח גרמני ואזרחותו נשללה ממנו על ידי הנאצים. רוב אלו שלא עמדו בתנאים לקבלת אזרחות גרמנית, לא יכלו להוכיח אזרחות גרמנית של האב או של הסב, או היו "רק" צאצאים למישהו שנולד או חי בגרמניה, אולם לא החזיק באזרחות גרמנית. הכיצד?

בשנות ה-20 של המאה הקודמת יהודים רבים היגרו מפולין וממזרח אירופה והשתקעו בגרמניה, שם נולדו להם ילדים. רובם חיו בגרמניה עם אזרחותם הזרה המקורית ועם עליית הנאצים לשלטון, רבים מאותם יהודים ברחו מגרמניה. כל צאצאיהם, שהגישו לאחר מלחמת העולם וגם בשנים האחרונות בקשה לדרכון גרמני, נענו בשלילה, בנימוק שאבות אבותיהם אמנם חיו בגרמניה, אולם אזרחותם לא הייתה גרמנית, שכן אזרח גרמני היה רק מי שנולד לאדם שהחזיק באזרחות גרמנית ולא משנה היכן היה מקום לידתו.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בישיבת ממשלה, מלון המלך דוד, ירושלים, 10 באוקטובר 2021. יואב דודקביץ', פול
המתנה של מרקל/פול, יואב דודקביץ'

החוק החדש שמאפשר לכם להחזיק באזרחות גרמנית

בטרם תעזוב אנגלה מרקל את תפקיד הקנצלרית, חוקק לאחרונה בגרמניה חוק המאפשר כעת (בכפוף לתנאים מסוימים) גם לצאצאים של אותם מהגרים יוצאי מזרח אירופה, אשר מרכז חייהם היה בגרמניה והם נולדו שם, לקבל את האזרחות הגרמנית ואת הדרכון המיוחל - וזאת ללא קשר אם האב או הסב, האם או הסבתא החזיקו בשעתו באזרחות גרמנית.

ייתכן כי השינויים הפוליטיים אחרונים בגרמניה, כניסת שר פנים חדש וירידת הקנצלרית מרקל מהשלטון והצפי של מאות אלפי בקשות של ישראלים לדרכון גרמני, יביאו שוב להקשחת התנאים. לפיכך, מומלץ לכל מי שיכול להוכיח קשר דם לאדם, אשר בתקופת היטלר או לפניו מרכז חייו היה בגרמניה, למהר ולהגיש בקשה לקבלת אזרחות גרמנית.

כיצד מומלץ להגיש בקשה לאזרחות גרמנית?

כמו בכל תחום, גם כאן קיימים "מאכרים", הסבורים שהשליטה שלהם בשפה הגרמנית מאפשרת להם לטפל בעניין משפטי. רצוי להגיש בקשה לאזרחות גרמנית בליווי משרד עורכי דין המתמחה בדין הגרמני ושולט לחלוטין בשפה הגרמנית. מומלץ שעורכי הדין הללו יהיו בעלי השכלה משפטית מאוניברסיטה בגרמניה, אשר יודעים לצטט מפסקי דין בגרמניה, שמסוגלים להפנות את הגורם האחראי בגרמניה לסעיפי חוק ופרשנויות של בתי משפט מקומיים.

עורכי דין שיודעים להגיש השגות ולאתר מסמכים ישנים בגרמניה, ושיש להם את היכולת והכלים להתווכח עם הפקיד האחראי בגרמניה. ידע משפטי מאוניברסיטה בגרמניה ושליטה בשפה הגרמנית, מייצר אצל הפקיד בגרמניה כבוד רב והקשבה לעורך הדין שמתמחה בתחום ומגיש עבור לקוחותיו בקשה לאזרחות גרמנית.

הכותב הוא עורך דין ד"ר למשפטים ונוטריון יובל חן, שמאז 1997 טיפל באלפי בקשות לאזרחות גרמנית. לפרטים נוספים ולשיחת ייעוץ: 053-9374954

לאתר המלא של עו"ד וד"ר יובל חן>>

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

ד"ר יובל חן, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully