וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירוק חברה מרצון - יכול להיות שזה הדבר הכי טוב שיקרה לכם

מור וגולד, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 9.12.2021 / 8:16

הצירוף "פירוק חברה מרצון" נשמע מאיים אמנם, אך בפועל זו פעולה משפטית המסייעת לבעלי חברה לא פעילה לפרק אותה בדרך נוחה, אמינה ומהירה. ותאמינו או לא, ברוב המקרים אפילו נושאת רווח

חותמים על מסמכים. ShutterStock
מסמכים/ShutterStock

מקרה שהגיע לפתחנו מתחיל כך (והתוצאה בסוף הכתבה): לקוחה של משרדנו, שהייתה בעלת חברה לא פעילה, עמדה בפני התלבטות לא פשוטה. מצד אחד, היא רצתה לשמור על החברה הלא פעילה מסיבות שונות (ביניהן, גם חוסר זמן והערך הסנטימנטלי שיש לה לחברה), ולכן בחרה לשלם את האגרות הנדרשות מדי שנה. מצד שני, ככל שהשנים חלפו היא הגיעה למצב שבו כבר אין לה את הכספים הנדרשים לתשלומים השוטפים והנדרשים לאחזקת חברה לא פעילה ולכן חשבה לפרק אותה, והתלבטה מהו המסלול העדיף מבחינתה, אם בכלל.

זה אינו מקרה יוצא דופן. למעשה, כמות משמעותית למדי מהחברות הרשומות ברשם החברות בישראל הן חברות שאינן פעילות יותר מסיבות שונות. לעיתים מדובר בכלל בחברות שלא נעשתה בהן שום פעילות עסקית מאז הקמתן.

מדוע חברה שאינה פעילה יוצרת בעיה עבור בעלי החברה?

חברות לא פעילות, אפילו כאלה שרק נרשמו ברשם החברות ומעולם לא פעלו, מחויבות בתשלום "אגרה שנתית" לרשם החברות, ובהגשת דיווח שנתי על פעילותן לרשם החברות. גם אם חברה לא מקיימת פעילות עסקית, היא עדיין נדרשת לתשלום אגרה שנתית בסך 1505 ש"ח (כמו במקרה של הלקוחה שלנו). כך שהרצון לשמור על החברה רשומה גורם להפסד כספי לבעליה - הן בשל האגרה, הן בשל עלות הכנת הדוח השנתי והגשתו, והן בשל דירוג האשראי של בעל המניות או הדירקטור אשר נפגע כתוצאה מהחזקה בחברה מפרת חוק.

יתרה מכך, חברה לא פעילה שאינה מקיימת את חובות הבסיס הללו בכל שנה צפויה לסנקציות כלכליות ומשפטיות שונות. סנקציות אלה, הכוללות קנסות, עיקולים והטלת מגבלות על פעילות עסקית אחרת, לא רק מצטברות, אלא אף מחמירות משנה לשנה.

מהן הסנקציות המוטלות על חברה לא פעילה שלא עמדה בחובותיה?

התשלום השנתי לרשם החברות עומד כיום על סך של 1,505 שקל לשנה. סכום אגרה זה מצטבר עם השנים, כל עוד החברה אינה עומדת לפירוק. כשיתרת החוב עולה על 10,000 שקל, רשם החברות עשוי להטיל על החברות גם קנסות רבים, בנוסף לתשלום השנתי המצטבר. החוק לא מתיר לקנוס את בעלי המניות..

בנוסף, כאשר הדירקטורים של החברה אינם מגישים דוחות שנתיים לרשם החברות, ואינם בודקים את תקינותה של החברה רשויות הממשלה, הדבר יכול להוביל להטלת קנסות מצטברים, שעלולים להגיע לסכומים של עד 250 אלף שקל.

לבסוף, ייתכנו גם סנקציות משפטיות על בעלי החברה והמניות בה. דוגמה נפוצה היא של בעל מניות של חברה לא פעילה שלא עמדה בחובותיה ושאינו מורשה בשל כך להקים חברות חדשות.

במלים אחרות, אם אותה לקוחה שסיפורה הובא בתחילת הכתבה הייתה מבקשת להמשיך לשמור על החברה הלא פעילה מבלי לשלם את האגרה השנתית, היא הייתה עלולה למצוא את עצמה בצרות.

מדוע "הליך פירוק חברה מרצון" הוא פתרון יעיל, זריז ומומלץ עבור חברות לא פעילות?

סגירת חברה בהליך מסודר של פירוק מרצון טומנת בחובה הטבות רבות. ראשית, בהליך פירוק מרצון יקבלו בעלי החברה פטור מהגשת דוחות שנתיים ומתשלום האגרה השנתית, ואף יזכו למחיקה רטרואקטיבית של חובות האגרה שנצברו, בתנאי שיוכח כי החברה לא הייתה פעילה עסקית בשנים אלו.
בחלק מהמקרים ניתן יהיה גם לבטל קנסות שהוטלו על החברה, כולל קנסות אישיים על חברי הדירקטוריון, לעצור הליכי גבייה, ולבטל סנקציות שהוטלו על החברה עם הגדרתה כמפרת חוק.

מהם הרווחים שעשויים להתגלות כתוצאה מפירוק חברה מרצון?

אותה לקוחה שלנו החליטה בסופו של דבר לגשת להליך פירוק מרצון. להפתעתה, בדיקה מעמיקה שביצענו עבורה אחרי הפירוק גילתה שהיא נמצאת ביתרת זכות של 7,582 שקל מול מס הכנסה. זו יתרה שהצטברה משום שהיא לא ביצעה במהלך השנים בדיקות לקבלת החזר מס. החזר המס המרשים רק הלך ותפח וצבר ריבית מכובדת עם כל שנה שבה הוא לא נדרש על ידה.

לא מיותר לציין שסכום זה הגיע בעת הנכונה, כיסה את עלויות הליך הפירוק במלואן, וגרם לה להבין עד כמה הפירוק היה החלטה נבונה ורווחית.

לסיכום, פירוק חברה מרצון הוא הליך זריז (שלעתים ניתן אף לזרזו עוד יותר), אמין ונושא רווח לבעל החברה - בין אם בשל החיסכון בתשלום האגרה ועלויות הגשת הדוחות, בין אם בשל הסרת מגבלות עסקיות המוטלות עליו בשל החזקה בחברות לא פעילות, ובין אם, לעתים, בשל החזרי מס לא צפויים.

חברת מור & גולד בע"מ מתמחה בייעוץ וליווי משפטי בהליכי פירוק חברות מרצון. פרטים נוספים באתר החברה>>

ליצירת קשר חייגו עכשיו: 077-2314480

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

מור וגולד, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • חברות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully